3714
Sök

Ljudskillnad mellan olika HU:n samt lågnivåspänning.

Amatör
320 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
Tjena!

Jag har en pioneer deh-p8600mp stereo som jag fick billigt av en kompis Enligt infon har den 6.5 V Lågnivå på varje kanal.

Är det bra?

Och sen en till sak, en kompis till mig sa att stereon inte har stor betydelse på hur högt man spelar samt ljudkvaliten på ljudet, är detta sant?

SJälv har jag provat me 3 olika stereon, av den nya varianten, bla alpine & jvc's DubbelDIN.
Märke STOR skillnad när jag satte i Pioneern (trots att den är 4 år gammal).

Han påstår att det hänger mer på kablar och sånt, men ändå märker jag stor skillnad på ljudet.

En sak till som han har sagt är att man kommer långt på en stereo för ca 1500 ny..

Hur ligger det till egentligen?

EDIT: Ny rubrik!
/A
Senast redigerat av aturai88 (13 juni 2009)

1 785 Inlägg
13 juni 2009
aturai88 skrev:
Tjena!

Jag har en pioneer deh-p8600mp stereo som jag fick billigt av en kompis Enligt infon har den 6.5 V Lågnivå på varje kanal.

Är det bra?

Och sen en till sak, en kompis till mig sa att stereon inte har stor betydelse på hur högt man spelar samt ljudkvaliten på ljudet, är detta sant?

SJälv har jag provat me 3 olika stereon, av den nya varianten, bla alpine & jvc's DubbelDIN.
Märke STOR skillnad när jag satte i Pioneern (trots att den är 4 år gammal).

Han påstår att det hänger mer på kablar och sånt, men ändå märker jag stor skillnad på ljudet.

En sak till som han har sagt är att man kommer långt på en stereo för ca 1500 ny..

Hur ligger det till egentligen?

/A

Det går inte att svara på generellt om man får bättre ljudkvalité för en dyrare spelare från 2005 eller en helt ny för 1500Kr. Visst kan det vara så att om du får tag på en spelare som är 4år som den pioneer modellen du fått tag på kan den lätt vara bra mycket bättre än de flesta nya spelare för 2000Kr eller till och med 3-4000kr. Jag har själv en Pioneer P7100 som är från 2001 den står sig fortfarande riktigt bra och jag har inga större planer på att byta bort den. Det enda jag saknar är USB och eftersom jag har IP-Bus på spelaren är det inga problem att uppgradera den.

"Och sen en till sak, en kompis till mig sa att stereon inte har stor betydelse på hur högt man spelar samt ljudkvaliten på ljudet, är detta sant?"

Vet inte om jag förstår din mening riktigt men jag svarar såhär:

Många spelare börjar förvränga signalen runt 70-80% av maxvolym men hur mycket de distar skiljer lite mellan märkena. Vissa spelare kan du köra upp till max utan att det blir för mycket dist för anläggningen att klara av kortvarigt men varför köra MAX på volymen på?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 juni 2009
Vad du har för HU har STOR betydelse för hur ljudet blir! Med en dålig HU med dålig läsare så får du inget bra ljud, men har du en bra HU så har du iaf inte begränsningen där. Så att det inte skulle spela så stor roll för ljudkvaliten är fel.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Amatör
320 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
Tack för svaren, det var det jag ville komma fram till. smile
1-0 till mig!

/A

7 278 Inlägg
13 juni 2009
Till och med icke ljudintresserade folk hör skillnaden mellan olika huvudenheter.
När jag bytte från min 8600mp till min 9887r så frågade en kompis till mig om jag hade nya högtalare i bilen.
Och hon är varken bil eller billjudsintresserad kan jag lova wink

Amatör
320 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
Brains skrev:
Till och med icke ljudintresserade folk hör skillnaden mellan olika huvudenheter.
När jag bytte från min 8600mp till min 9887r så frågade en kompis till mig om jag hade nya högtalare i bilen.

Jag tycker att det är sjukt att en HU kan göra så mycket skillnad.

Vad fick dig att byta från 8600mp?

Vad tycker ni andra om 8600mp?

Själv är jag rätt nöjd med den, spelar högt och t o m på max utan brus osv.. smile

/A

7 278 Inlägg
14 juni 2009
aturai88 skrev:
Brains skrev:

Jag tycker att det är sjukt att en HU kan göra så mycket skillnad.

Vad fick dig att byta från 8600mp?

Vad tycker ni andra om 8600mp?

Själv är jag rätt nöjd med den, spelar högt och t o m på max utan brus osv.. smile

/A

Begränsningarna i filtret till diskanten.
Annars så tycker jag att det var en kanonspelare, helt underbar att navigera i!

2 914 Inlägg
14 juni 2009
när ni ändå är inne på samma spår så ska jag höra om det "erbjudande" jag fått är bra,
byta en jvc KD-g731 av en polare mot min pioneer DEH4000ub stereo (behöver 3st lågnivå snart då jag ska (vad jag planerat iaf) bygga ut ljudsystemet senare.

Amatör
320 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
när ni ändå är inne på samma spår så ska jag höra om det "erbjudande" jag fått är bra,
byta en jvc KD-g731 av en polare mot min pioneer DEH4000ub stereo (behöver 3st lågnivå snart då jag ska (vad jag planerat iaf) bygga ut ljudsystemet senare.

Jag tycker att Alpine och Pioneer slår alla märken, (förutom Nakimitchi då)

Jag skulle kört på pion:n iallfall. Hade ju en jvc innan jag köpte pion, ICKE NÖJD!

/A

2 914 Inlägg
14 juni 2009
aturai88 skrev:
kalle_kalle skrev:

Jag tycker att Alpine och Pioneer slår alla märken, (förutom Nakimitchi då)

Jag skulle kört på pion:n iallfall. Hade ju en jvc innan jag köpte pion, ICKE NÖJD!

/A

okej en röst på pioneer...

2 914 Inlägg
16 juni 2009
ingen mera som kan säga om det är ett bra byte?? smile

7 278 Inlägg
16 juni 2009
kalle_kalle skrev:

Du skrev att det var mellan dig och en kompis, då kan det inte vara svårare än så att prova den och se ifall du är nöjd eller inte.
Bara för att någon på internet 100 mil bort säger att han tycker si eller så betyder inte att du upplever samma sak.

Amatör
320 Inlägg
16 juni 2009
Trådstartare
Jojo, jag har sagt att jag märker skillnad, och han säger att det inte är någon skillnad :p

/A

2 914 Inlägg
16 juni 2009
Brains skrev:
kalle_kalle skrev:

Du skrev att det var mellan dig och en kompis, då kan det inte vara svårare än så att prova den och se ifall du är nöjd eller inte.
Bara för att någon på internet 100 mil bort säger att han tycker si eller så betyder inte att du upplever samma sak.

det är sant...
jag får nog göra det smile
tackar smile

2 914 Inlägg
17 juni 2009
Swedenrockers skrev:
731:n fungerar bra, den har väl inte högpassfilter som 4000UB har som jag minns det men du har ju ändå separat subutgång.
Jag tror faktiskt att du tycker att den är helt okej.
kalle_kalle skrev:

jag vill ha högpassfilter då jag upplever att mitt framsystem vill ha det men det är väl inte så dyrt att sätta dit sen när man ska spela med steg sen (sätta dit ett på lågnivå).

8 156 Inlägg
17 juni 2009
Skillnaden finns där. Olika HU:s har olika karaktär.
När det gäller finlir så ligger Pioneer, Alpine och Nakamichi i topp,
medan Kenwood är ett bra alternativ för dom som vill ha tryck i SPL.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

2 656 Inlägg
17 juni 2009
köp en kenwood istället bra mycke roligare o hantera än dom nyare pioneererna : )

Sök