2352
Sök

Köra högerstyrt?

147 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
Nu är den stora frågan, hur är det att köra högerstyrt,
tänkte är de värt att köpa en högerstyrd bil eller inte ?

Tänkte mest när man ska köra om och annat.

Taack på förhand smile

Japs :)
775 Inlägg
13 juni 2009
En vecka så har du lärt dig = )

2 283 Inlägg
13 juni 2009
3 mil sen kan du det.
Tycker det är skönare att alltid ha högerhanden på ratten.
Då missar man inte att blinka i vart fall smile

Omkörningar kan vara jobbigt, bara sakta in håll avstånd kör ut lite, gasa som fan.

R.I.P. Michael Jackson!

Ej Medlem
369 Inlägg
13 juni 2009
jag körde 1 timma sen var man van vid det!! det var däremot jättejobbigt o köra vänsterstyrt direkt efter big_smile

You haven't lived until you found something worth dying for!

Driver
2 111 Inlägg
13 juni 2009
Man vänjer sig faktiskt väldigt snabbt.

Jag gör fler tabbar i bruksbilen efter att jag kört skyen, sopar vänstern i dörren, torkarna istället för blinkers.

Tycker faktiskt att det är riktigt skönt att sitta på höger sida o köra. Ofta så ser man ganska bra genom bilen framför eller "runt" bilen vid omkörningar. Lite klurigare ibland men de tar inte så lång tid att göra en omkörning heller så skönt på det viset. (beror ju på vilken bil du kör men)

Låt dig inte avskräckas av högerstyrt säger jag.

MVH Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

451 Inlägg
13 juni 2009
Några minuter eller ett par stycken korsningar så kan du det sen är de inga problem! Själv tycker jag att det känns bättre på högersidan eftersom man alltid håller kantlinjen och därmed är man aldrig mit ute i vägen och vimlar! Angående att byta mellan vänster och höger hela dagarna, det gör mig inte ett skit, går hur bra som helst!
Senast redigerat av T5Black (13 juni 2009)

2 283 Inlägg
13 juni 2009
Janken skrev:

Jag gör fler tabbar i bruksbilen efter att jag kört skyen, sopar vänstern i dörren, torkarna istället för blinkers.

Tycker faktiskt att det är riktigt skönt att sitta på höger sida o köra. Ofta så ser man ganska bra genom bilen framför eller "runt" bilen vid omkörningar. Lite klurigare ibland men de tar inte så lång tid att göra en omkörning heller så skönt på det viset. (beror ju på vilken bil du kör men)

MVH Janken

Det är sant det med att svårare att gå tillbaka, varför vet jag ej :S

R.I.P. Michael Jackson!

Turbo lover
555 Inlägg
13 juni 2009
Bara långtradare som jag fortfarande tycker är jobbigt, men jag har inte min som bruksbil ändå så det stör inte mig så mycket.

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
13 juni 2009
bara att ta det lungt i början och utnyttja sidospeglarna för se linjerna på vägen så du vet var du har bilen i din fil smile

men man vänjer sig snabbt, har 2 st högerstyrda bilar.

7 274 Inlägg
13 juni 2009
Jobbigaste är väl blinkers- och torkarsparkarna...

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
13 juni 2009
Ja blinkers och torkarsparkarna är dryga. Det värsta var dock när jag hyrde bil i england, då var det högerstyrt men då satt blinkers och torkarspakarna som på vänsterstyrda bilar av nån anledning. Då blev man helt fuckad i huvet. big_smile

4 822 Inlägg
13 juni 2009
FL3JM skrev:
Ja blinkers och torkarsparkarna är dryga. Det värsta var dock när jag hyrde bil i england, då var det högerstyrt men då satt blinkers och torkarspakarna som på vänsterstyrda bilar av nån anledning. Då blev man helt fuckad i huvet. big_smile

det är som jag fattat det bara på japan sålda japanska bilar som spakarna är skiftade

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

712 Inlägg
13 juni 2009
Turbovin skrev:
Bara långtradare som jag fortfarande tycker är jobbigt, men jag har inte min som bruksbil ändå så det stör inte mig så mycket.

Köra om i högerkurvor..? smile

147 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
Janken skrev:

MVH Janken

Ok smile låter bra!

56 Inlägg
14 juni 2009
Jag tycker nästan det e lättare att köra högerstyrd bil! Man vänjer sig efter första gången med det. Skulle kunna tänka mig att köpa en sån bil igen!

1 722 Inlägg
14 juni 2009
hhehe hur är det att växla med vänstern?? tongue

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

56 Inlägg
14 juni 2009
Det e ingen skillnad mot att växla med höger!

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
14 juni 2009
som sagt det tar någon mil

jag satte mig och körde utan minsta problem
det svåra är att växla fort.att växla är inget problem

polarn har haft flera högerstyrda bilar det som är det jobbiga är när man går in på fel sida
när han åkte 855:a som var högerstyrd körde vi i team på vintern jag ryckte handbromsen och han skötte resten   kan säga att vi hade ruskigt roligt den vintern och ingen avåkning smile

en STOR nackdel är vid omkörningar..CHANS ALDRIG!!!!!!! vid omkörningar när man sitter på fel sida
eftersom man ser pissdåligt

jag såg när polarn gjorde en omkörning med en golf han just köpt (högerstyrd)
och bilen framför lastbilen han skulle köra om fick för sig att göra en vänstersväng

jag såg tydligt vad som höll på att hända när jag låg i en vänsterstyrd bil 1meter bakom honom
men han klippte om och var så nära som 1cm från backspeglarna på både vänstersvängande bilen och lastbilen..och då höll vi 160blås så det vart en flygnade omkörning

nästan så jag började planera hans begravning så jävla nära var det
Senast redigerat av Growe (14 juni 2009)

Kör fort så hinner inget hända...

174 Inlägg
14 juni 2009
Det är inga problem alls att köra högerstyrt.
Naturligtvis tar det en stund att lära sig bilens placering på vägen, växla med vänster hand och blinka med "fel" spak.
Men invänjningsperioden är max en vecka för dom flesta.
När jag väl blev van vid högerstyrning så tyckte jag direkt att det var svårare att gå tillbaka till vänster.

Bli absolut inte avskräckt av högerstyrningen, visst kan omkörningarna vara lite knepiga men det är ett litet problem.
Bonus är ju att när man parkerar längs en gata så kliver man rakt ut på trottoaren istället för rakt ut på vägen! big_smile

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
14 juni 2009
Christian S skrev:
FL3JM skrev:

det är som jag fattat det bara på japan sålda japanska bilar som spakarna är skiftade

Tror det stämmer.
men det värsta jag varit med om var med spakarna som "normalt" och ratten på höger. Då stämde ingenting i skallen. roll

Sök