2643
Sök

Byta av termostat. Kolsvart kylarvatten!

86 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
#1
Håller på att byta termostat på min 9000 2.3t -97. När jag tömde kylaren på vatten la jag märke till att det var kolsvart! Men det var inte tjockt så det borde väl inte vara topplockspackningen? Kan det ha nåt med turbon att göra?

Saab 9000 CD 2.3t -97

8 251 Inlägg
13 juni 2009
#2
Gammalt kylarvatten blir svart, helt naturligt och inget att bry sig i.


promo
13 juni 2009
#3
Det beror ju på , mitt kylarvatten var också svart när topplockspackningen gett sig, men det är ju inte så att vattnet blir tjockt för den sakens skull. Men kan ju också va som tidigare skribent påpekat att det kanske heller inte är någon fara, men bäst och kanske kolla upp detta nogrannare .

539 Inlägg
13 juni 2009
#4
bubblar det ur kärlet då du gasar?


bira bira bira,bärs bärs bärs!
313 Inlägg
13 juni 2009
#5
Tycker det låter som packningen är gången... utav alla mina bilar jag haft så har jag aldrig stött på svart vatten:P

///Widell

86 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
#6
Men är det inte så att om toplockspackningen är slut så ska motoroljan bli senapsfärgad? Det var inte min när jag bytte.

Saab 9000 CD 2.3t -97

739 Inlägg
13 juni 2009
#7
mitt vatten är med äckligt svart typ ska byta topppackning snart o se om de hjälper tongue

mvh

5 198 Inlägg
13 juni 2009
#8
provtryck i kärlet så märks det väl om det är nåt med packningen

86 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
#9
Om det skulle vara packningen, är det skitsvårt att byta själv?

Saab 9000 CD 2.3t -97

promo
13 juni 2009
#10
hardrocker skrev:
Men är det inte så att om toplockspackningen är slut så ska motoroljan bli senapsfärgad? Det var inte min när jag bytte.

Senapsfärgad vet jag inte riktigt om man kalla det men det syns ganska tydligt, blir ena klegg på oljestickan men i detta fall verkar det bara som att oljan tar sig ut i kylsystemet och inte tvärtom och då märks det ej på oljan utan bara i kylvattnet.

promo
13 juni 2009
#11
hardrocker skrev:
Om det skulle vara packningen, är det skitsvårt att byta själv?

Det är la kanske inte helt enkelt, sedan kanske toppen måste planas av lite också.

86 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
#12
promo skrev:
Det beror ju på , mitt kylarvatten var också svart när topplockspackningen gett sig, men det är ju inte så att vattnet blir tjockt för den sakens skull. Men kan ju också va som tidigare skribent påpekat att det kanske heller inte är någon fara, men bäst och kanske kolla upp detta nogrannare .

Hur kollar man upp det utan att riva motorn då?

Saab 9000 CD 2.3t -97

86 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
#13
icklas skrev:
bubblar det ur kärlet då du gasar?

Bubblar vet jag inte, men vattennivån rör sej när jag gasar.

Saab 9000 CD 2.3t -97

Supraman
2 300 Inlägg
14 juni 2009
#14
Om vattnet aldrig e bytt så e det normalt.
allt eftersom vattnet passerar kanalerna så eroderar gjutningen och dom partiklarna e svarta om det e gjutjärn iaf.

Det vet dom som har svarvat bromsskivor att det blir kolsvart när man svarvar dom

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

promo
15 juni 2009
#15
hardrocker skrev:
promo skrev:
Det beror ju på , mitt kylarvatten var också svart när topplockspackningen gett sig, men det är ju inte så att vattnet blir tjockt för den sakens skull. Men kan ju också va som tidigare skribent påpekat att det kanske heller inte är någon fara, men bäst och kanske kolla upp detta nogrannare .

Hur kollar man upp det utan att riva motorn då?

Ha bilen på tomgång sedan skruvar du av locket till expanstionskärlet och luktar ovanför öppningen och känner du att det typ luktar avgaser ur kärlet så är det packningen. Du kan även se efter du typ kört bilen varm om det blir en typ oljehinna i övre delen av kärlet där det ej finns vatten.
Senast redigerat av promo (15 juni 2009)


Sök