Kör du på Golf II GTI 8/16V så tror jag du har bättre chans att hitta beggade grejer till bättre priser än med fransoserna (antagligen större utbud också).
Går ju att hitta 16v-bilar med den äldre ~140hk motorn ganska billigt
Det finns ju gott gått om kompletta bilar - nej, inte folkrejsbilar - utan motor till bra priser. En bra motor hittar du på skroten som du kan utveckla efter hand. Många som har börjat så. Ett tips; Det står en Porsche 924 utanför Örebro som går för 4 papp...
En 155'a Nackdelen är att det är en 6a och på tok för mycket stålar som måste plöjas ner i hans projekt. Sälja motorn och få tag på en 2.0 TS blir billigare och mindre komplicerad. Men absolut! Bra balans etc etc... Inte så dumt inte... delar du får över kan du sälja och plöja ner i projektet... Vansinnigt billigt! På kontinenten får du verkligen betala för dom. Igen! Svenskarnas fördomar ang. Alfa och Fiat... Slutsats; Köp den!
Alfan är grym från grunden, men som sagt satsa på 2.0an. Inte bara är den billigare, den är nästan roligare också eftersom V6an är mer framtung och mer understyrd.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Kika lite på www.rejsa.nu. Där finns både bra objekt till salu, ett bra forum som enbart berör banåkabilar och massor med kunskap och tips! Jag lovar att du kommer hitta något vettigt där.
Peugeot 205gti hade nog jag valt om jag var i din sits.
En 205gti finns de väl inte mkt me?! Asså du kan ju som nån nämnt tidigare, slänga in en Mi16 motor. Dom flesta som gjort de har gått igenom bes, sen finns de ju alltid dom som har otur=) golf gti16 vi är väl ett relativt bra val anser ja, stort utbud men dom kosstar visserligen en slant. Du får helt enkelt vänta tills de dyker upp ngt lämpligt objekt. Köper du en som är obes så ska du kunna få en gti relativt billigt. Annars finns de Ford fiesta RS lr va dom nu heter...finns inte många kvar, men hittar du nån i hyffsat skick så slå till. Dom går ruskigt bra. Annars hade ja nog satsat på Honda. Finns en kille här på garaget. Eisenhut heter han nog, kika in hans honda. De e banbil
Hrrmmm... vill ni ha byggtipps kan ni PMa mig Om någon vill bygga något av 155'an som är till salu, borde ni sno på... kan tänka mig att den försvinner snart...
Tack för alla tips! Den stora frågan är ju hur man ska få råd... Vad säger ni om folkracebur, en sån kostar 1500 på rallyimort sverige, men är det nåt den bör kompletteras med? Hur fästs bälten bäst, i golvet, eller i buren? Jag tror 205 eller 309 GTI är bra utgångsbilar, vad jag hört så är dom välbalanserade, och så är de billiga Jag tror även att, eftersom det ska bli en bil som är kul på svängåka på bana och väg så räcker effekten till original på en sån, om den lättas. Hur är det med bälten, duger folkracegrejer där med? Jag har sett en del annonser på stol och bälte för runt 2000, är det bra pris? Nånting säger mig att bälte är sådant som behöver köpas nytt, som hjälm och annan säkerhetsutrustning, right?
Ja du! Först får du bygga bilen (vad du nu än väljer). Folkrejs-grejsmojs får du inte ta ut på banan. Och! Bälten fäster du i buren... om du fäster i golvet (i vissa modeller kan du det) så blir vinkeln för brant. Och det gillar inte besiktningsgrabbarna. Om du köper ett godkänd bur och monterar själv: ca 4000,- (eller hur grabbar???) - om du lämnar bort det och får det isatt; ca 20.000... men då blir det också certifierad... Lycka till! Men att bygga en racebil är inte det samma som att bygga en folkrejsbil!
GUSS gör fullracebur för 4 papp... har jag för mig Köp ALDRIG begagnat bälte!!! Overall etc kan du köpa beg. för en billig peng... köper du från UK får du nytt för en tredjedel av vad det kostar här i landet... Pisssss. Det står en tom (dvs utan motor) 155a någonstans för 3 papp och en 2TS får du billigt!!!!
20.000 är en otroligt tight budget till att börja med. Vad du än skaffar för utgångsobjekt så kan du räkna med följande utgifter.
Bur: ~1500-2000 för en folkracebur med några extra stag. sömlösa rör och värstingbur känns overkill. Stol/bälte: Satsa på begagnade godkända stolar, kan du hitta för ca 1500-2500, bälten kan du också köpa begagnat men inte från stenåldern. (2500 för ett nytt 6-punkts känns också lite overkill då det bara används på bana.) Chassit: fjädrar handlar du på biltema och kapar i lämplig längt ~800-1000 kr (läs på rejsa) tillsammans med ett par gasdämpare blir bra, har du möjlighet så svarva även nya bussningar i bättre material så gör det stor skillnad.
Ett bra utgångsobjekt är en opel corsa, går att lätta till ~750kg med bur och stoppar du in en 2,0 8v (c20ne) från tex vectra får du 115 friska hk
Effekten är nog inga bekymmer. Jag kör ifrån Vr6or och Golf gtier på bana med min Polo med 114hk. Varvtiderna ligger i stötdämparna, bromsarna, däcken och vikten framförallt.
Kör på! det behöver inte kosta så mycket, lättningen är ju gratis..
Effekten är nog inga bekymmer. Jag kör ifrån Vr6or och Golf gtier på bana med min Polo med 114hk. Varvtiderna ligger i stötdämparna, bromsarna, däcken och vikten framförallt.
Kör på! det behöver inte kosta så mycket, lättningen är ju gratis..
Och föraren!
Kapade fjädrar behöver inte vara ett skämt, kan bli fullgott resultat om det görs rätt. Oftast blir det bara skit av det däremot...
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Rejsa har ju en fenomenal lista på biltemas fjädersortiment. Bara att leta efter nåt som passar, är den för lång kapar du den bara, då får du även en hårdare fjäder.