1734
Sök

Köpråd Cadillac Eldorado vs Mercedes CE

2 182 Inlägg
14 juni 2009
#41
Rquirede skrev:
eftersom amerikanarna verkar tro vi europeer bara flänger fram längs autobahn hela dagarna tongue

Menar du att du inte gör det yikes skämt åsido, förstår va du menar å alla har olika smak, men tycker själv att Mercedes inte kommer upp i Cadillac klass (eller ska man säga GM-klass?)

Inget fel på Mercedes men skulle välja en Cadillac istället om jag blev tvungen å välja wink

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

325 Inlägg
14 juni 2009
#42
det är skillnad på vad som menas med kvalite. den normale cadillac köparen i usa ville inte ha bmws fantastiska väghållning och styvhet. det ska flyta fram och har du åkt eller kört en cadillac så fattar man(,om man inte är fantastiskt trög) växlarna ska inte va distinkta som på en bmw eller merca,dom ska inte märkas,personligen tycker jag att 90tals fleetwooden och devillen är dom sista riktiga cadillacarna. nu mer smiskar ju cts-v det mesta i väghålning,även bmw m5, känns ju inte så cadillac direkt,men rätt fräckt för en negerbil ha ha


4 682 Inlägg
14 juni 2009
#43
Rquired skrev:
Jo det kan väl stämma att Cadillac håller lite högre nivå än övriga som är mer "vardagsbilar", men Cadillac är över huvudtaget inte i närheten av Mercedes hur mycket de än försökte. Varken kvalitetskänsla eller våghållning, sen är de mycket bättre än amerikanska varianter av samma bil Oftast brukar ju usa-bilar få hårdare fjärdring när de skall säljas i europa eftersom amerikanarna verkar tro vi europeer bara flänger fram längs autobahn hela dagarna tongue

bara en liten del av alla usa bilar säljs i europa, dom s.k import fighters . och dom håller inte samma kvalitet som dom "riktiga" jänkarna.  det samma gäller våghållningen oxå.
och usa bilar får inte hårdare fjädring då de säljs i europa.

2 182 Inlägg
14 juni 2009
#44
triplesixer skrev:
men  fleetwooden är ju mycket fränare än eldoradon

http://www.blocket.se/kalmar/Cadillac_F … _3&w=3

Jag föredrar den kantiga karossen cool Men skulle inte tveka å köpa nån av dem om jag fick pengar till det

http://www.blocket.se/stockholm/Cadilla … 14&w=3

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
14 juni 2009
#45
Rquired jag tror att du ska läsa på, det finns en hel del jänkare som går att köra skapligt hårt. Polarens Chevy pickup kränger knappt någonting i kurvor (och den galningen älskar att åka fort) måste bromsa ordentligt in i kurvor när jag ligger efter honom men spöar honom med hästlängder på rakan ist smile

Så att dra alla jänkare över en kan är FEL FEL FEL

Skulle själv vilja ha en Merca CE men står valet mellan cadden och mercan så är det tveklöst Cadillacen som går vinnande ur striden. Nej kvalitetskännslan är inte lika bra som i mercan men JÄVLAR va bra bilar det är i övrigt! FWD må va lite småtrisst på en sån bil men tvivlar på att du ska ut och slänga arsle på vintern eller bränna däcksuppsättning efter däcksuppsättning...

I en Cadd är det du som är kung, inte riktigt samma sak med mercan
Senast redigerat av TenZer (14 juni 2009)

Rock'n Roll

325 Inlägg
14 juni 2009
#46
kan tilläga att rolls-royce,bentley,jaguar,ferrari har alla använt sig av th400 växellådor.samma som i cadillac.det e rätt bra för när skitmotor i rollsen pajar o kostar en miljard att laga kan man hinka i en gm motor med lite kvalite, för en billig peng ha ha


325 Inlägg
14 juni 2009
#47
alla stavfel är medvetna


535 Inlägg
14 juni 2009
#48
Men ni kan ju för fan inte jämföra amerikanska bilar med tyska.. Spec inte Mercedes av alla märken!

Finns en anledning varför alla amerikanska tillverkare håller på att gå i KK och det tillomed är prestige att åka toyota i usa.


325 Inlägg
14 juni 2009
#49
Niklas1987 skrev:
triplesixer skrev:
men  fleetwooden är ju mycket fränare än eldoradon

http://www.blocket.se/kalmar/Cadillac_F … _3&w=3

Jag föredrar den kantiga karossen cool Men skulle inte tveka å köpa nån av dem om jag fick pengar till det

http://www.blocket.se/stockholm/Cadilla … 14&w=3

frän som fan.hatade personligen allt efter 68 innan.men en sån med stora hjul hade vatt hur kul som helst


Räkan
57 Inlägg
14 juni 2009
#50
cadillac utan tvekan! funderade själv på att köpa en sån. mycket kvalite å känsla för pengarna.

325 Inlägg
14 juni 2009
#51
knappast prestige att åka toyota i usa, lexus därimot,ungefär som när dom försökte slå i folk här i sverige att i usa va minsann volvo 240 en lyxbill ha ha knappast. rullar föresten massor av pinsamt rostiga mercor


Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 juni 2009
#52
Moparboy440 skrev:
Rquired skrev:
Håller med om att det är rörigt kring Motor Trend, men jag tror faktiskt jag uppfattat det rätt. Varför skulle det annars finnas en import kategori liksom? tongue

Antar man kan lita på förbrukningen, tror inte att Cadillac fuskar mer med förbrukningssiffror än Mercedes. Frågan är om det är mätt med europeisk eller amerikansk körcykel och om den ena eller andra stämmer mest överens. Enligt de siffror i annonsen drar Eldorado mycket riktigt 0,84 landsväg och 1,38 i stad. Förutsatt att siffrorna är angivna i "US liquid gallon" och inte "imperial gallon". I så fall skulle den dra 1.66 stad och litern landsväg. Vilket jag tycker låter rimligt för en sådan...

http://www.eforecourt.com/l_100km_mpg_convert.htm

Plastig... är också ett jävla krångligt begrepp. Är enklare att prata om kvalitet. Hur är känslan? Sviktar panelerna? Känns knapparna som de snart kommer lossna? Spinkiga reglage? osv. Alla amerikanare av "senare" årsmodell (svårt att säga, typ sent 80 och framåt) har känts för sopiga innut. Buick, Chevrolet, Caddilac, Chrysler är enligt mig i nivå med asiaterna innuti, och ljusår ifrån kvaliteten i premiumtyskarna. Konstigt nog har biltestare världen över uttryckt samma känsla i sina tester...

om man kollar på motor trends lista så ser den ut såhär:
    2009 Nissan GT-R
    2008 Cadillac CTS
    2007 Toyota Camry
    2006 Honda Civic
    2005 Chrysler 300
    2004 Toyota Prius
    2003 Infiniti G35
    2002 Ford Thunderbird
    2001 Chrysler PT Cruiser
    2000 Lincoln LS
    1999 Chrysler 300M
    1998 Chevrolet Corvette
    1997 Chevrolet Malibu
    1996 Dodge Caravan
    1995 Chrysler Cirrus
    1994 Ford Mustang
    1993 Ford Probe GT
    1992 Cadillac Seville Touring Sedan
    1991 Chevrolet Caprice Classic LTZ
    1990 Lincoln Town Car
    1989 Ford Thunderbird SC
    1988 Pontiac Grand Prix
    1987 Ford Thunderbird Turbo Coupe
    1986 Ford Taurus LX
    1985 Volkswagen GTI (eligible due to it being built in VW's now-defunct Pennsylvania plant)
    1984 Chevrolet Corvette
    1983 AMC / Renault Alliance
    1982 Chevrolet Camaro Z28
    1981 Chrysler K Cars, Dodge Aries / Plymouth Reliant
    1980 Chevrolet Citation
    1979 Buick Riviera S
    1978 Chrysler, Dodge Omni / Plymouth Horizon
    1977 Chevrolet Caprice
    1976 Chrysler, Dodge Aspen / Plymouth Volare
    1975 Chevrolet Monza 2+2
    1974 Ford Mustang II
    1973 Chevrolet Monte Carlo
    1972 Citroën SM (An imported vehicle that was selected overall "Car of the Year")
    1971 Chevrolet Vega
    1970 Ford Torino
    1969 Plymouth Road Runner
    1968 Pontiac GTO
    1967 Mercury Cougar
    1966 Oldsmobile Toronado
    1965 Pontiac Motor Division
    1964 Ford Motor Company (Not for the Mustang)
    1963 American MotorsRambler
    1962 Buick Special
    1961 Pontiac Tempest
    1960 Chevrolet Corvair
    1959 Pontiac Motor Division
    1958 Ford Thunderbird
    1957 Chrysler Corporation (all makes:Plymouth , Dodge, DeSoto , Chrysler , & Imperial ).
    1956 Ford Motor Company
    1955 Chevrolet Motor Division
    1954 No award
    1953 No award
    1952 Cadillac Motor Division
    1951 Chrysler Corporation
    1950 No award
    1949 Cadillac Motor Division
finns alltså flera import bilar med på den!(?)

angående förbrukningen så e det US liquid gallon som gäller i usa medan imperial används i england.
så 0.84 och 1.38 e dom siffrorna som borde gälla.
sen så e det de s.k "import fighters" som e plastiga, amerikanska bilar som e gjorda för att konkurera med import bilar.
"riktiga" jänkare e inte plastiga, dom säljs inte i europa å har således inte blivit testade av europeiska biljournalister.

Haha har 300M vunnit, vi hade en sån när jag var mindre och det var ingen dålig bil direkt. Men Car of the year med den förbrukningen och den kvalitén, och framför allt den väghållningen? Tyckte mycket om den bilen men årets bil-klass höll den inte ^^

Det där med Motor Trends car of the year lista blir inte jag heller klok på, kanske har de olika kategorier men väljer sedan ut en av vinnarna ur dessa kategorier som totalvinnare?

Sen har många här missförstått eller helt enkelt inte läst ordentligt, jag har aldrig sagt att Cadillac inte når upp till Mercedes nivå som bil. Utan bara att kvaliteten i detaljerna inte nåt upp till Mercedes nivå. Alltså skit samma om Bmws väghållning vs. Cadillacs "flyta fram", om distinkta växlingar eller allt annat som skrevs nedan. Jag har aldrig ifrågasatt att Cadillac är en fantastisk bil, bara nivån på detaljerna de senaste åren.

Triplesixer: Jag har alltså aldrig påstått att alla vill ha väghållning i Bmw klass tex.

TenZer: Åter igen, har aldrig skrivit att det inte finns am.bilar som går bra i kurvorna. Bara att dessa är rätt så ovanliga och i minoritet. Som skrevs tidigare, den genomsnittlige amerikanska köparen efterfrågar inte bilar som går runt kurvor skitsnabbt och därför tillverkas inte sådana heller i så stor utsträckning.

Det finns en anledning till att den amerikanska bilindustrin gott åt helvete, och det beror knappast på att de tillverkat kvalitetsbilar som är så bra som antyds i denna tråden. Och framför allt inte bilar som är så snåla som antyds. Hade amerikanarnas bilar varit så bra som ni påstår hade de amerikanska patriotiska bilköparna aldrig köpt någon "import shit". Men efter att ha tröttnat på hög förbrukning och låg tillförlitlighet slog märken som Toyota och Lexus (ok samma sak) ut på marknaden.

Sånt här har till och med de själva erkänt i sina försök att tigga pengar i kongressen, det amerikanska humorprogrammet Saturday Night Live gjorde nyligen en sketch med detta. Framstår kanske som oseriöst att hänvisa till ett sådant program med detta inslag är väldigt intressant (och skitskoj tongue ) och visar amerikanarnas egna bild på de egna märkerna, och det är knappast den bild ni försöker förmedla.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

693 Inlägg
14 juni 2009
#53
Köp  en Cadillac STS runt -00, inte så dyra att köpa. Fina att åka i och northstarmotorn är suverän


325 Inlägg
15 juni 2009
#54
jag vet vad du menar.det jag ville säga va att det finns olika sätt att värdera kvalite på.när jag sa att northstar motorn går snålt så menar jag med v8 mått, inte prius.en merca 300ce drar knappast 0,65 som nån skrev här ihäller,


106 Inlägg
15 juni 2009
Trådstartare
#55
henrikh skrev:
Klart det är plast, vad annars? Men det är jkligt bra sammansatt och välisolerat och inte såndär knackig, tunn plast som finns i de flesta andra bilar.
http://www1.garaget.org/archive/18/1741 … 003566.jpg

Sen brukar skinnet hålla bättre i Mercorna än såhär vad jag vet.
http://img26.imageshack.us/img26/211/cadillaccopy.jpg

Är det bara jag som tycker den tidigare årskullen Cadillacar var snyggare än de som kom omkring 92? Caprice och Riviera var ju snygga jänkcoupéer också om det nu inte måste vara Cadillac smile.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … -coupe.jpg

Jo dom är ju fina, vill dock att dom inte ska dra så himla mycket, och inte skruva allt för mycket heller.

Dock är väl det lite sämre prestanda i dom också?


106 Inlägg
15 juni 2009
Trådstartare
#56
Niklas1987 skrev:
triplesixer skrev:
men  fleetwooden är ju mycket fränare än eldoradon

http://www.blocket.se/kalmar/Cadillac_F … _3&w=3

Jag föredrar den kantiga karossen cool Men skulle inte tveka å köpa nån av dem om jag fick pengar till det

http://www.blocket.se/stockholm/Cadilla … 14&w=3

Dom är fräsh, fast det är ju mer glidarbil. Dom är ju tunga så det blir tungt i plånboken också vid mycket användning:(


106 Inlägg
15 juni 2009
Trådstartare
#57
Har jobbat 12 timmar, därför inaktivitet. Somnade direkt hemma:P


1 570 Inlägg
15 juni 2009
#58
Om du jobbar lite mera och letar runt i Tyskland kanske du kan hitta en Mercedes 300E AMG Hammer.
http://www.supercars.net/gallery/119513/1416/614987.jpg

Den hade V8:an från 560 som blev uppborrad till 6liter och trimmad av AMG till 385hk. 0-100 gick på under 5sek. smile

http://www.supercars.net/cars/1246.html

Men seriöst när det gäller Mercorna så tycker jag en sexa gör bilen mer rättvisa än en fyra. Fyrorna är suveräna i bruksbilar, håller bra och går tyst. Dessutom går de ju att köra snålt. Men bilar med fyra cylindrar känns nästan aldrig lika sofistikerade som sexor och åttor. Det är bara vad jag tycker. Prestandamässigt kan du acca aningen snabbare med en manuell låda och få lite mer sportig känsla men jag tycker nog ändå automat känns mer "rätt" i den typen av bil. Det är ingen sportbil i karaktären.

Sportline innebär fastare fjädring, lite sänkt, annan inredning, jag personligen gillar vanliga originalet bättre men det beror på hur man kör osv. Jag vill ha mjuk gungig fjädring istället för hård.

Här har du alla tekniska specar
http://mercefreaken.com/modellene/124/124.htm
Senast redigerat av henrikh (15 juni 2009)

106 Inlägg
15 juni 2009
Trådstartare
#59
henrikh skrev:
Om du jobbar lite mera och letar runt i Tyskland kanske du kan hitta en Mercedes 300E AMG Hammer.
http://www.supercars.net/gallery/119513/1416/614987.jpg

Den hade V8:an från 560 som blev uppborrad till 6liter och trimmad av AMG till 385hk. 0-100 gick på under 5sek. smile

http://www.supercars.net/cars/1246.html

Men seriöst när det gäller Mercorna så tycker jag en sexa gör bilen mer rättvisa än en fyra. Fyrorna är suveräna i bruksbilar, håller bra och går tyst. Dessutom går de ju att köra snålt. Men bilar med fyra cylindrar känns nästan aldrig lika sofistikerade som sexor och åttor. Det är bara vad jag tycker. Prestandamässigt kan du acca aningen snabbare med en manuell låda och få lite mer sportig känsla men jag tycker nog ändå automat känns mer "rätt" i den typen av bil. Det är ingen sportbil i karaktären.

Sportline innebär fastare fjädring, lite sänkt, annan inredning, jag personligen gillar vanliga originalet bättre men det beror på hur man kör osv. Jag vill ha mjuk gungig fjädring istället för hård.

Här har du alla tekniska specar
http://mercefreaken.com/modellene/124/124.htm

Okej, håller med vill ha en 6a i den.
Vill ha prestanda när jag behöver, dock så det tanken till en fin och skön bil. Som inte kommer köras hårt, dock när det händer så vill jag ha lite kräm. Tror det blir automat ändå, ska kännas att man åker skönt när man tar fram sommarbilen.


Tack, för sidan, älskar att läsa specifikationer smile
Senast redigerat av phillan4 (15 juni 2009)


4 682 Inlägg
15 juni 2009
#60
Rquired skrev:
Sen har många här missförstått eller helt enkelt inte läst ordentligt, jag har aldrig sagt att Cadillac inte når upp till Mercedes nivå som bil. Utan bara att kvaliteten i detaljerna inte nåt upp till Mercedes nivå. Alltså skit samma om Bmws väghållning vs. Cadillacs "flyta fram", om distinkta växlingar eller allt annat som skrevs nedan. Jag har aldrig ifrågasatt att Cadillac är en fantastisk bil, bara nivån på detaljerna de senaste åren.

Det finns en anledning till att den amerikanska bilindustrin gott åt helvete, och det beror knappast på att de tillverkat kvalitetsbilar som är så bra som antyds i denna tråden. Och framför allt inte bilar som är så snåla som antyds. Hade amerikanarnas bilar varit så bra som ni påstår hade de amerikanska patriotiska bilköparna aldrig köpt någon "import shit". Men efter att ha tröttnat på hög förbrukning och låg tillförlitlighet slog märken som Toyota och Lexus (ok samma sak) ut på marknaden.

att jänkarna konkar har nästan ingenting med själva bilarna att göra , utan bara hur industrin e uppbyggd, kan gemföras med bankkraschen. det höga bensinpriserna har dock förstås en del med det att göra.
jänkarna har ju snarare hög tillförlitlig än låg, däremot har toyoto vid flera tillfällen dragit in flera miljoner bilar roll .
och i de flesta fallen så har de lexus och toyota modeller som sålt bra i usa varit stora törstiga amerika inspirerade bilar.


Sök