3561
Sök

Saab 9000 CSE 2.3 Turbo Automat, Motorbyta till 2.0 Turbo !?

355 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
#1
Hej Har just köpt mig en Saab 9000 CSE 2.3 Turbo -95 Automat
Moton innehåller  skurna lager !

Hade nu tängt att Slänga i min motor från  min gamle NG900 turbo från -94
och boxen !

Nu är det ju skillnad mellan  turbona mellan  900 och 9000
Kan jag måntera min motor med  min turbo ( T28 ) från 900an till 9000 och använda mitt 3" DP + avgasrör på  min 9000 from min 900 ?

Pallar  Automatlådan av  ca 350 - 400 hk ?

Lika så insiget är olika så kan jag  trycka  i min kompletta 2.0 Turbo  rakt i ?

Mvh Mathias
Senast redigerat av Matte1979 (14 juni 2009)


355 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
#2
Någon som vet något  om detta ?
Min NG900 var det SQR Steg 3 på + effter moddad box så jag undrar om jag kan  amvända detta på min 9000 automatare ?

moste jag  ändra i boxen från manuell till automat och mappa upp den eller hur ska jag göra ?

Hela projektet står stilla nu  då jag inte vet hur jag ska göra !

Det jag har som jag vill ha i min  9000:

B204L Komplett NG900
Box riktigt moddad NG900
JT 3" DP + avgasrör hela vägen från NG900
T28 Turbo NG900

Tacksam för svar !
Mvh Mathias


4 299 Inlägg
14 juni 2009
#3
Har du provat på STCS.nu??

Finns nog fler där som kan ha ett svar åt dig.


355 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
#4
Rallyhalle skrev:
Har du provat på STCS.nu??

Finns nog fler där som kan ha ett svar åt dig.

Jag är inte medlem där  så kan tyvärr inte  ställa min fråga till någon i det forumet
och de ska ha 300:- för ett medlemskap sad

Garaget måste ju ha någon  eller några  kunniga  boys/girls som kan  detta ! smile


4 299 Inlägg
14 juni 2009
#5
Matte1979 skrev:
Rallyhalle skrev:
Har du provat på STCS.nu??

Finns nog fler där som kan ha ett svar åt dig.

Jag är inte medlem där  så kan tyvärr inte  ställa min fråga till någon i det forumet
och de ska ha 300:- för ett medlemskap sad

Garaget måste ju ha någon  eller några  kunniga  boys/girls som kan  detta ! smile

Nej du behöver inte betala nått för att vara medlem o delta i i forumet.

Det är bara om du vill få hem tidningen o delta på banträffar etc.
Ganska många på de forumet som inte betalt medlemsavgiften.


166 Inlägg
14 juni 2009
#6
Matte1979 skrev:
Rallyhalle skrev:
Har du provat på STCS.nu??

Finns nog fler där som kan ha ett svar åt dig.

Jag är inte medlem där  så kan tyvärr inte  ställa min fråga till någon i det forumet
och de ska ha 300:- för ett medlemskap sad

Garaget måste ju ha någon  eller några  kunniga  boys/girls som kan  detta ! smile

Det kostar inte 300 att bli medlem på forumet. Gratis vettu wink


2 164 Inlägg
15 juni 2009
#7
Du kan blytta över motorn men du behöver byta en hel del för de ska funka.
Men boxen kan du INTE flytta med för den passar inte i 9000 för de är mer avancerad system av Trionic 5.
På motorn behöver du byta svänghjul, sump, transmitions kåpan för att de ska funka sen en 9000 låda med svänhjul o koppling.

MVH


355 Inlägg
15 juni 2009
Trådstartare
#8
Fredrik-79 skrev:
Du kan blytta över motorn men du behöver byta en hel del för de ska funka.
Men boxen kan du INTE flytta med för den passar inte i 9000 för de är mer avancerad system av Trionic 5.
På motorn behöver du byta svänghjul, sump, transmitions kåpan för att de ska funka sen en 9000 låda med svänhjul o koppling.

MVH

Moton jag har är en  2.0T med manuell låda
Moton som sitter i är en 2.3T med automatlåda

Båda boxarna är exakt likadana men med  olika program

Transmitionskåpan  menar du då för fästen för  Servopumpen eller ?
Har inte dragit fram min 2.0a och tittat så vet inte men  på denna 2.3 sitter servopumpen  mot  torpedväggen

Sumpen ? är inte dem lika ?

Svengjulet  tar jag från  2.3an i med att jag  tängte jag skulle ha kvar  automatlådan !

Lika så  tängte jag att jag skulle ha  min  turbo och  mitt JT 3" DP och avgasrör som ligger från  NG900
Turbon kommer  inte  som den gamla  turbon  då men har inget val då turbon från min 9000 är mer en KASS

Måste jag ochså  plocka över insiget från  2.3an till min 2.0a ?
Hur kommer min 2.0a att  reagera på  orginalprogrammet  för 2.3an ?

Ska programmera om boxen och mappa den om det nu behövs
men bara bilen funkar att köra med  till en början så smile


355 Inlägg
16 juni 2009
Trådstartare
#9
Fredrik-79 skrev:
Du kan blytta över motorn men du behöver byta en hel del för de ska funka.
Men boxen kan du INTE flytta med för den passar inte i 9000 för de är mer avancerad system av Trionic 5.
På motorn behöver du byta svänghjul, sump, transmitions kåpan för att de ska funka sen en 9000 låda med svänhjul o koppling.

MVH

Ja jag såg va du menade med  Transmition, sump o de
inte bara det som  ska bytas även  oljefilterhållaren

Har plockat bort båda transmitionskåporna  har flyttat över  insuget från  2.3an till 2.0an med  kaberhärvan
motorfästen svängjul

Det som är kvar nu är sumpen från 2.3an

Så nu undrar jag  villka pakningar jag behöver i från Speedparts ?

Mvh


355 Inlägg
16 juni 2009
Trådstartare
#10
Hmm Inte ens Speedparts har  de pakningarjag måste ha för att få i hop min  NG900 2.0 motor !!!???

Insugspakning
Grenrörspakning
Transmitionskåpepakning
Oljetrågspakning
Pakningen som sigger mellan  hållaren för oljefilter och motoerblocket

Finns typ insug avgas topp för  85 - 93

Vad är detta ?


355 Inlägg
16 juni 2009
Trådstartare
#11
Villka lådor passar i 9000 ?
Har en manuell låda från NG900 5 vexlad
Automaten pallade vist inte av min motor så är tvungen att byta för att kunna köra och utnytja  kräman
Vad skilljer  ng900 och 9000 lådan åt ?
Ser exakt lika dana ut !


5 710 Inlägg
17 juni 2009
#12
Jäklar vad frågor du ställer......några svar iaf:
Matte1979 skrev:
Lika så  tängte jag att jag skulle ha  min  turbo och  mitt JT 3" DP och avgasrör som ligger från  NG900
Turbon kommer  inte  som den gamla  turbon  då men har inget val då turbon från min 9000 är mer en KASS

Avgassystemet kan du glömma, det är inte ens i närheten likt.
Turbon kan du använda OM du riktar om den, 900 har inloppet på "fel sida" i jämförelse med 9000.

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
17 juni 2009
#13
Matte1979 skrev:
Vad skilljer  ng900 och 9000 lådan åt ?

Om minnet är med mig har NG900 lådan inget uttag för hastighetsmätaren som på 9000 lådorna.

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
17 juni 2009
#14
Matte1979 skrev:
Finns typ insug avgas topp för  85 - 93

Vad är detta ?

Skillnaden mellan lång o kortmotor.
9000 85-93 = lång
9000 94-98 = kort.
Packningarna skiljer så välj rätt årsmodell.

För övrigt, mellan sump-->block är det ingen packning utan silikon.

MVH Jonas
..............

VD Hammar
613 Inlägg
17 juni 2009
#15
Matte1979 skrev:
Hmm Inte ens Speedparts har  de pakningarjag måste ha för att få i hop min  NG900 2.0 motor !!!???

Insugspakning
Grenrörspakning
Transmitionskåpepakning
Oljetrågspakning
Pakningen som sigger mellan  hållaren för oljefilter och motoerblocket

Finns typ insug avgas topp för  85 - 93

Vad är detta ?

packningar så kan du kolla enem.se hemsida

MVH Johan

888 Inlägg
17 juni 2009
#16
Matte1979 skrev:
Fredrik-79 skrev:
Du kan blytta över motorn men du behöver byta en hel del för de ska funka.
Men boxen kan du INTE flytta med för den passar inte i 9000 för de är mer avancerad system av Trionic 5.
På motorn behöver du byta svänghjul, sump, transmitions kåpan för att de ska funka sen en 9000 låda med svänhjul o koppling.

MVH

Moton jag har är en  2.0T med manuell låda
Moton som sitter i är en 2.3T med automatlåda

Båda boxarna är exakt likadana men med  olika program

Transmitionskåpan  menar du då för fästen för  Servopumpen eller ?
Har inte dragit fram min 2.0a och tittat så vet inte men  på denna 2.3 sitter servopumpen  mot  torpedväggen

Sumpen ? är inte dem lika ?

Svengjulet  tar jag från  2.3an i med att jag  tängte jag skulle ha kvar  automatlådan !

Lika så  tängte jag att jag skulle ha  min  turbo och  mitt JT 3" DP och avgasrör som ligger från  NG900
Turbon kommer  inte  som den gamla  turbon  då men har inget val då turbon från min 9000 är mer en KASS

Måste jag ochså  plocka över insiget från  2.3an till min 2.0a ?
Hur kommer min 2.0a att  reagera på  orginalprogrammet  för 2.3an ?

Ska programmera om boxen och mappa den om det nu behövs
men bara bilen funkar att köra med  till en början så smile

Du kan inte köra med Boxen från Ng900an i en 9000 du det skiljer på hastighetssignalen. det spelar ingen roll om dom ser likadana ut det funkar inte ändå.

Växellådorna ser verkligen inte likadana ut, har du ens kollat på dom? Dom passar inte allt utan stora modifieringar.

888 Inlägg
17 juni 2009
#17
opela skrev:
Matte1979 skrev:
Hmm Inte ens Speedparts har  de pakningarjag måste ha för att få i hop min  NG900 2.0 motor !!!???

Insugspakning
Grenrörspakning
Transmitionskåpepakning
Oljetrågspakning
Pakningen som sigger mellan  hållaren för oljefilter och motoerblocket

Finns typ insug avgas topp för  85 - 93

Vad är detta ?

packningar så kan du kolla enem.se hemsida

Varför i hela friden ska man kolla packningar till en saab på enem?

355 Inlägg
17 juni 2009
Trådstartare
#18
jonTe skrev:
Jäklar vad frågor du ställer......några svar iaf:
Matte1979 skrev:
Lika så  tängte jag att jag skulle ha  min  turbo och  mitt JT 3" DP och avgasrör som ligger från  NG900
Turbon kommer  inte  som den gamla  turbon  då men har inget val då turbon från min 9000 är mer en KASS

Avgassystemet kan du glömma, det är inte ens i närheten likt.
Turbon kan du använda OM du riktar om den, 900 har inloppet på "fel sida" i jämförelse med 9000.

Nej men platsen finns för 900 DP 3"
Någon säger la ochså att vattenpumpen är i vägen !
Ja det var den på min NG900 Kupe så man fick göra lite annorlunda och det får jag även nu på min 9000

http://www.lunarstorm.se/2/c11/c116edea-5c9e-4126-a4bd-407e750aecb3/Full.jpg?0

och DP går under på samma ställa på sumpen som 900 och 9000 turbo så varför passar de inte ?
De har ju bara spegelvänt Dp och böjt tillden lite för den ska passa


355 Inlägg
17 juni 2009
Trådstartare
#19
jonTe skrev:
Matte1979 skrev:
Vad skilljer  ng900 och 9000 lådan åt ?

Om minnet är med mig har NG900 lådan inget uttag för hastighetsmätaren som på 9000 lådorna.

Är det det enda ?
Så jag kan klämma på i min ng900 manuella låda i 9000 ?
Passar fästet på lådan fån 9000 på 900 lådan ?
hur är det med medbringorna ?


355 Inlägg
17 juni 2009
Trådstartare
#20
HenkeTIC skrev:
Matte1979 skrev:
Fredrik-79 skrev:
Du kan blytta över motorn men du behöver byta en hel del för de ska funka.
Men boxen kan du INTE flytta med för den passar inte i 9000 för de är mer avancerad system av Trionic 5.
På motorn behöver du byta svänghjul, sump, transmitions kåpan för att de ska funka sen en 9000 låda med svänhjul o koppling.

MVH

Moton jag har är en  2.0T med manuell låda
Moton som sitter i är en 2.3T med automatlåda

Båda boxarna är exakt likadana men med  olika program

Transmitionskåpan  menar du då för fästen för  Servopumpen eller ?
Har inte dragit fram min 2.0a och tittat så vet inte men  på denna 2.3 sitter servopumpen  mot  torpedväggen

Sumpen ? är inte dem lika ?

Svengjulet  tar jag från  2.3an i med att jag  tängte jag skulle ha kvar  automatlådan !

Lika så  tängte jag att jag skulle ha  min  turbo och  mitt JT 3" DP och avgasrör som ligger från  NG900
Turbon kommer  inte  som den gamla  turbon  då men har inget val då turbon från min 9000 är mer en KASS

Måste jag ochså  plocka över insiget från  2.3an till min 2.0a ?
Hur kommer min 2.0a att  reagera på  orginalprogrammet  för 2.3an ?

Ska programmera om boxen och mappa den om det nu behövs
men bara bilen funkar att köra med  till en början så smile

Du kan inte köra med Boxen från Ng900an i en 9000 du det skiljer på hastighetssignalen. det spelar ingen roll om dom ser likadana ut det funkar inte ändå.

Växellådorna ser verkligen inte likadana ut, har du ens kollat på dom? Dom passar inte allt utan stora modifieringar.

Pratademed en kille som chippar och mappar saab och där skulle det gå fin fint att köra i MIN chippade NG900 box med min motor i 9000 bara att boxen skulle gå på Automat programmet bara för lådan inte pallar med vridet



Sök