Nehe skrev:
Det du säger är så sant som det är sagt men det är ett STORT problem i din frågeställning. Hur många av ratt/drog rattfylleri körningarna i Sverige idag är rutinmässiga av densamma människor som alltid brukar köra rattfulla och hur stor det är inpulskörningar av annars "normalt" folk som aldrig skulle göra det i annat fall. (Ex. Personen som tar bilen till festen, dricker och missar sin buss och måste hem). (Ex2. Personen som krökar på hemma sen ringer flickvännen och gör slut och han blir enormt ledsen och måste ta bilen till henne för att prata henne till rätta). osv osv.
Alla sådana körningar försvinner om man monterar alkolås i samtliga bilar. Javisst blir gemene man drabbad men är det inte ett litet pris att betala om man kan minska fyllerikörningarna med säkerligen 60%?.
Priset som man betalar är att man måste vara så himla omständig att blåsa varje gång man startar bilen, vad tar det? 4-5sek... Givetvis så skulle ju staten bekosta monteringen av alkolåsen i mitt tycke.
En annan liten parantes bara är att ingen gillar ens chef inte ens jag. Tro mig.
kommer inte ihåg exakt var jag hittade statistiken men det var någonstans på VV eller DDD:s hemsida, det är ca 80% av alla fyllekörningar görs av återfallsförare, alltså dom som kört på fyllan förr.
Det är en ganska liten del av körningarna som görs av de personer som du benämnde som exempel 2.
Sättet att få bort fyllekörningar handlar om att ha fler poliser som gör kontroller & mer utbildning samt att se till att ge de som gjort detta rätt stöd så dom inte gör det igen.
Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må