2547
Sök

Dumpventil SAAB 900 -96

7 Inlägg
18 april 2006
Trådstartare
jag har en saab 900 2.0 turbo av 96 års model.
ska köpa en dumpventil till denna bil och undrar då hur många bar den laddar och om man ska ha en återcirkulerande dump??

MVH : Danne

*Fixade rurbiken.
Läs rubriksanvisningarna och försök vara så tydlig som möjligt.

mvh jonTe

1 453 Inlägg
18 april 2006
Är Saaben trimmad? Skulle tippa på att laddtrycket ligger runt 0,2-0,3 bar original.

7 Inlägg
18 april 2006
Trådstartare
nej den e inte trimmad...för att på micro snackade dom nått om att den skulle va uppe i 7 bar :S

Ölbryggare
339 Inlägg
18 april 2006
Din bil laddar runt 0,8 bar om det är en 185hk och 0,45 om det är en 150hk, ungefär. Men det är mindre intressant i dumpventilssammanhang. Varför ska du ha en dump?

Enda anledningen till att byta ut orginal är väl att man vill få mer ljud, och då är en öppen ett perfekt alternativ som också funkar bra på din bil då den har trionic 5.

7 Inlägg
18 april 2006
Trådstartare
nej jag vill ha dump för att det låter "häftigt" smile
Allt jag vet om den dumpen jag ska köpa är att den är återcirkulerande och kostar 1000 kr

7 Inlägg
18 april 2006
Trådstartare
jag och en som jobbar på mirco prövade sätta i en "sluten" dump men de kom inget ljud alls hmm och så prövade vi att sätta i ett öppet sportluftfilter (K&N) men de gjorde ingen som hälst skillnad. Lät ingenting :S

style
18 april 2006
Jag kör med återcirkulerande och den fiser på rätt bra.

Skyline User
187 Inlägg
18 april 2006
Varför inte åka med öppen dump ? Då får du mer ljud. Min bil laddar ca 0,9 och den är helt orginal

12 Inlägg
18 april 2006
jag kör med återcirkulerande och öppet luftfilter dumpar fint.. smile

har förrästen en återcirkulerande liggandes. TurboXS kopia. om det ligger i intresse..

12 Inlägg
18 april 2006
det dumpar ju efter vad man laddar. smile

Ölbryggare
339 Inlägg
18 april 2006
Det blev alltså inte det minsta dump ljud av att sätta i ett öppet filter, ett filter i stället för hela luftfilterboxen alltså?
Då är det fel på din bil, eller rättare sagt din AV (avlasningsventil=dumpventil). Eller vakumstyrningen till den.

Men om du vill ha MYCKET ljud, sätt i en ÖPPEN dumpventil. Hellst en med tratt på som tenderar att låta lite mera än en utan tratt.

Om du nu insisterar på att köpa en dump på micro är denna det mest högljudda alternativet:
http://www.micro.se/images/produktSida/DK%20BOV01%20T.jpg

Men det jag hört och sett av dom så verkar dom inte vara så himla bra direkt. Jag skulle lägga pengarna på en som iaf va lite bättre, som speedparts JBR öppna dump:
http://www.speedparts.se/images/prod/ventiler/d1550.jpg

38 Inlägg
19 maj 2006
Det är väl för att han har luftmassemätare på sin bil som han väljer en återcirkulerande? Eller?

2 Inlägg
16 mars 2008
Hejsan.. Jag har nyligen köpt en Saab 900 2.0 turbo årsmodell 1996,,Jag har tänkt köpa en dumpventil till den. Ska den vara återcirkulernade eller inte??

Tacksam för svar   MVH/ Anton

Better than God \o/
1 883 Inlägg
16 mars 2008
wictor skrev:
Det är väl för att han har luftmassemätare på sin bil som han väljer en återcirkulerande? Eller?

nej, Trionic 5 har mapsensor.

En bit ner på denna sida finns anpassade ventiler till Saab
http://www.speedparts.se/shop/prod/sp_m … port.shtml
Senast redigerat av MrTurbo (16 mars 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

42 Inlägg
17 mars 2008
köp inte dump på micro, de e riktigt skit, köp en riktig dump! du bör ha återcirkulernade, ger bättre ljud och effekt!

Han som ingen turbo har, han får åka utan bar;)

244 Inlägg
17 mars 2008
G-lu88 skrev:
köp inte dump på micro, de e riktigt skit, köp en riktig dump! du bör ha återcirkulernade, ger bättre ljud och effekt!

bara så du vet så har dom fler alternativ än dom två billigare varianterna. dom som GIK turbo har finns genom Micro. Det PBZ har finns genom Micro.

Så visst kan han åka till Micro o handla gäller bara att få prata med rätt person o veta vad det är han egentligen söker..

Better than God \o/
1 883 Inlägg
17 mars 2008
G-lu88 skrev:
du bör ha återcirkulernade, ger bättre ljud och effekt!

Eftersom han har mapsensor kvittar det. Men visst den har ju återcirkulerande original. Dock borde en öppen ge mer ljud, gällande effekten gör det varken från eller till i hans fall så länge han inte spänner upp den för hårt, då kan det bli effektförlust...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Sök