jag har en saab 900 2.0 turbo av 96 års model. ska köpa en dumpventil till denna bil och undrar då hur många bar den laddar och om man ska ha en återcirkulerande dump??
MVH : Danne
*Fixade rurbiken. Läs rubriksanvisningarna och försök vara så tydlig som möjligt.
Din bil laddar runt 0,8 bar om det är en 185hk och 0,45 om det är en 150hk, ungefär. Men det är mindre intressant i dumpventilssammanhang. Varför ska du ha en dump?
Enda anledningen till att byta ut orginal är väl att man vill få mer ljud, och då är en öppen ett perfekt alternativ som också funkar bra på din bil då den har trionic 5.
jag och en som jobbar på mirco prövade sätta i en "sluten" dump men de kom inget ljud alls och så prövade vi att sätta i ett öppet sportluftfilter (K&N) men de gjorde ingen som hälst skillnad. Lät ingenting :S
Det blev alltså inte det minsta dump ljud av att sätta i ett öppet filter, ett filter i stället för hela luftfilterboxen alltså? Då är det fel på din bil, eller rättare sagt din AV (avlasningsventil=dumpventil). Eller vakumstyrningen till den.
Men om du vill ha MYCKET ljud, sätt i en ÖPPEN dumpventil. Hellst en med tratt på som tenderar att låta lite mera än en utan tratt.
Om du nu insisterar på att köpa en dump på micro är denna det mest högljudda alternativet:
Men det jag hört och sett av dom så verkar dom inte vara så himla bra direkt. Jag skulle lägga pengarna på en som iaf va lite bättre, som speedparts JBR öppna dump:
Hejsan.. Jag har nyligen köpt en Saab 900 2.0 turbo årsmodell 1996,,Jag har tänkt köpa en dumpventil till den. Ska den vara återcirkulernade eller inte??
du bör ha återcirkulernade, ger bättre ljud och effekt!
Eftersom han har mapsensor kvittar det. Men visst den har ju återcirkulerande original. Dock borde en öppen ge mer ljud, gällande effekten gör det varken från eller till i hans fall så länge han inte spänner upp den för hårt, då kan det bli effektförlust...
Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)