4722
Sök

Prisvärd GPS

3 Inlägg
18 juni 2009
Trådstartare
Tänkte skaffa GPS till lastbilen vill gärna ha lite tips om olika märken  osv....

4 005 Inlägg
22 juni 2009
starke skrev:
Tänkte skaffa GPS till lastbilen vill gärna ha lite tips om olika märken  osv....

Skaffa en GPS som använder Navtech som kartor. De är bäst på att uppdatera anser många inkl mig själv. Har testat ett gäng GPSer i yrkestrafik och hamnat på en Navigon 8110. Har flera navigonGPS-er som jag är toknöjda med. Dock kan de hänga sig lite då och då efter kanske 15 destinationer.

Min 8110 är så fiffig att i början på arbetspasset så matar jag in alla adresser jag ska till, sen så sköter den allt själv. När jag har nått en destination så går den till nästa, och i slutet på arbetsdagen så får jag en fin liten excelfil där det står alla tider och gpsadresser, gatunamn, högsta hastighet och medelhastighet m.m.

Så ja, i min värld finns bara tomtom och navigon. Och satsa på en ÖVER 2500kr.

Dieselgypsy
538 Inlägg
22 juni 2009
Om du ska till norra norrland rekommenderar jag dig att undvika tomtom. Tele-Atlas kartorna är verkligen värdelösa och väldigt många byarna kan den inte ens hitta. Som linuslinje säger är det smartast att investera i en GPS som använder sig av Navteq-kartor.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
22 juni 2009
Som linuslinje, jag har också en Navigon 8110, och tycker att den fungerar hel perfekt.
Lite dyr i pris men självklar prisvärd.
Den visar inaktiva och aktiva fartkamera på 2 olika sätt, och du som kör lastbilar kan det vara perfekt i många fall.
Den är röst styrd och enkel att använda med hela Europa korta.
Jag rekommenderar den mycket stark
Här kan du läsa lite om den.
http://smartson.se/index.aspx?id=27855

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
22 juni 2009
Jag har testat Garmin,TOMTOM o NAVIGON....den som funkat bäst och aldrig strulat för mig e NAVIGON...
(inte dom billigaste jag testat)

Mvh
Jonas

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se

Hifi Freak
462 Inlägg
22 juni 2009
Ska det vara en portabel? eller stationär?

Vill du ha en proffs navigator som funkar i alla läggen. Då finns det bara ett val. Vdo dayton 5600. Med navtech karta.

Men då krävs instalation med hastighetssignal. Men du har ju fördelen att om eller när gps.n tappar gps motagning tex om du åker in i tunlar eller svakor. Men med vdo.n så gör inte detta något. Iom att du har hastighetssignal. Och navigatorn känner av att bilen rullar. Portabla funkar för privatperson. Men för yrkestrafik så rekomenderar ja starkt en vdo stationär.

Har du vägarna förbi Stockholm. Så kan ja fixa bra pris på En vdo + Montering.

Mvh Andreas

Sök