3659
Sök

Volvo 740: montering av ställbar BTR

patrik89
20 juni 2009
Trådstartare
#1
Tjena, har satt dit en ställbar BTR men har problem med att ansluta den till spridarbryggan.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/IMG_2850.JPG

Finns det nån speciel adapter som passar i bryggan där? Orginal så sitter klockan intryckt direkt där, men nu skulle man haft nånting som passar att trycka in där med en slang anslutning på andra sidan..

8 250 Inlägg
20 juni 2009
#2
Det ska finnas, hör efter hos Misab


patrik89
21 juni 2009
Trådstartare
#3
Marlboroman skrev:
Det ska finnas, hör efter hos Misab

Sedär, dom hade adapter för det där. Dock 550kr inklusive frakt, Får se hur jag gör. Tack!

39 Inlägg
21 juni 2009
#4
ett tips o låta orginal sitta kvar, montera ställbara BTR efter bara...
funkar finnt o ha de så :-) har kört så i många år :-)
o så e de gratis för dig...hihihi

Turbo Tok :-)

patrik89
21 juni 2009
Trådstartare
#5
Jyrki skrev:
ett tips o låta orginal sitta kvar, montera ställbara BTR efter bara...
funkar finnt o ha de så :-) har kört så i många år :-)
o så e de gratis för dig...hihihi

Funderade på det, men alltså det går ju inte att ställa om trycket i den gammla och hur fan blir det då? ^^

8 250 Inlägg
21 juni 2009
#6
t0rnsved skrev:
Funderade på det, men alltså det går ju inte att ställa om trycket i den gammla och hur fan blir det då? ^^

Det innebär egentligen bara att du inte kabn justera ner trycket under vad original btr ligger på, men däremot kan du öka trycket.


patrik89
21 juni 2009
Trådstartare
#7
Marlboroman skrev:
t0rnsved skrev:
Funderade på det, men alltså det går ju inte att ställa om trycket i den gammla och hur fan blir det då? ^^

Det innebär egentligen bara att du inte kabn justera ner trycket under vad original btr ligger på, men däremot kan du öka trycket.

Ok, får se hur det blir. Kmr med edit när jag har bestämt mig

39 Inlägg
21 juni 2009
#8
trycket kan alldrig bli lägre än den gamla har orginal, kopla ej denna till vakum .
den nya btr:en sköter trycket, för antar att tanken va att ha högre tryck i systemet= mer soppa :-)
alltså den regulatorn som stänger mest=högre tryck sköter trycket i systemet...
eller om du behöver komma ner mer i tryck på tomgång tex så ska du koppla vakumet på orginal me...
alltså den regulatorn som bromsar mest styr trycket... :-)  mer soppa= mer hk :-)

Turbo Tok :-)

patrik89
21 juni 2009
Trådstartare
#9
Tanken var igentligen bara att se hur mkt tryck det är i systemet för får inte bilen att gå om den ska, riktigt pissigt går den. Har gjort en tråd om det

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
21 juni 2009
#10
är det en proggresiv btr så ska man väl koppla dom efter orginal, kan väl bli strul med trycket på tomgång och så annars? är ja helt fel ute? tongue

255 Inlägg
21 juni 2009
#11
Tjena!

Annars så låter du orginal sitta kvar och köper en ombyggnads sats från Alutech raceparts.
Då kapar du bara den du har sitter orginal, och monterar på satsen som du köper.
Funkar skitbra, kör med den på farsans 945a wink
http://alutech.se/?do=viewitem&id=capb

//Marcus


patrik89
21 juni 2009
Trådstartare
#12
ander3on skrev:
Tjena!

Annars så låter du orginal sitta kvar och köper en ombyggnads sats från Alutech raceparts.
Då kapar du bara den du har sitter orginal, och monterar på satsen som du köper.
Funkar skitbra, kör med den på farsans 945a wink
http://alutech.se/?do=viewitem&id=capb

//Marcus

Men nu har jag ju redan en ny ställbar så känns lite onödigt att köpa en till för 800spänn wink men tack endå

patrik89
22 juni 2009
Trådstartare
#13
Nu har jag satt dit orginal klockan + ställbara, tänkte höra om detta är riktigt gjort.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/BTR.JPG Men hade inget T-kors för tillfället så kunde inte koppla vakum till klockan också.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/BTR1.JPG

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
22 juni 2009
#14
hmm tycker inte det borde bli rätt om du har båda i serie, eftersom du på tomgång inte kommer ha under 3 bar soppatryck, med bara orginalklockan har du 3 bar grundtryck minus vakumet du får i insuget, så om jag tänker rätt borde den gå fett hela tiden du har vakum.

nån får rätta mej om jag tänker fel, har vart uppe 30 timmar i sträck lol

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

patrik89
22 juni 2009
Trådstartare
#15
NITROUS skrev:
hmm tycker inte det borde bli rätt om du har båda i serie, eftersom du på tomgång inte kommer ha under 3 bar soppatryck, med bara orginalklockan har du 3 bar grundtryck minus vakumet du får i insuget, så om jag tänker rätt borde den gå fett hela tiden du har vakum.

nån får rätta mej om jag tänker fel, har vart uppe 30 timmar i sträck lol

Kopplade som JYRKI beskrev, men tror nog som du sa att det kan inte bli rätt dedär..

patrik89
22 juni 2009
Trådstartare
#16
Ska trycket ligga på 3bar när den går på tomgång??

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
22 juni 2009
#17
t0rnsved skrev:
Ska trycket ligga på 3bar när den går på tomgång??

vid atmosfärtryck i insuget ska det ligga på 3 bar, har du 0,7 vakum t.ex ska du ha 2.3 bar

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

patrik89
22 juni 2009
Trådstartare
#18
NITROUS skrev:
t0rnsved skrev:
Ska trycket ligga på 3bar när den går på tomgång??

vid atmosfärtryck i insuget ska det ligga på 3 bar, har du 0,7 vakum t.ex ska du ha 2.3 bar

OK och vad fasen menas med då neutral

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
22 juni 2009
#19
t0rnsved skrev:
NITROUS skrev:
t0rnsved skrev:
Ska trycket ligga på 3bar när den går på tomgång??

vid atmosfärtryck i insuget ska det ligga på 3 bar, har du 0,7 vakum t.ex ska du ha 2.3 bar

OK och vad fasen menas med då neutral

att på tomgång ska den inte ligga på 3 bar såvida du inte har atmosfärtryck i insuget.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
22 juni 2009
#20
NITROUS skrev:
t0rnsved skrev:
NITROUS skrev:

vid atmosfärtryck i insuget ska det ligga på 3 bar, har du 0,7 vakum t.ex ska du ha 2.3 bar

OK och vad fasen menas med då neutral

att på tomgång ska den inte ligga på 3 bar såvida du inte har atmosfärtryck i insuget.

jag har 3bar på tomgång vid ca 0,6 vakum. smile


Sök