3411
Sök

Projekt: Ford Pickup 1947 (budget)

Analog warfare bevara kassettbands kulturen
133 Inlägg
4 januari 2010
#41
Trevlig bygge!

Fick fundera lite på varför du skulle ha axeln under fjädern istf tvärtom roll

Gör övre stötdämparfästena som på duettramen och gör nya plattor upp mot fjädern som är slutna i bakkant och har en svetsmutter i för nedre stötdämparfäste
Såg inte ut som du har svetsat dem ännu, eller?
Jag tänker på de som är ljusblå på din ritning

Moss

"When you hit the tree between the headlights thats understeer.
Oversteer is when you hit the tree between the Tail Lights" - Wayne Bell
William Shakespeare skrev på 1500 talet om japsdämpare: Much ado about nothing

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
5 januari 2010
#42
Simon G skrev:
Ok...

Nån som vet om man kan sätta upp motorn i ett motorställ på vanligt vis. Dvs i växellådsskruvarna.. De känns lite klena, bara 3/8"???

Nån som har koll?

/Simon

Har du nu mot förmodan inte fått upp snurran än så kan jag lugna dig med att det mycket väl går att montera upp 262orna på så sätt.

Kul projekt men hade det inte varit bra mycket ballare med en fläskigare bakaxel och kanske en powerstrokemaskin? big_smile

Rock'n Roll

60 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
#43
Q-less skrev:
Trevlig bygge!

Fick fundera lite på varför du skulle ha axeln under fjädern istf tvärtom roll

Gör övre stötdämparfästena som på duettramen och gör nya plattor upp mot fjädern som är slutna i bakkant och har en svetsmutter i för nedre stötdämparfäste
Såg inte ut som du har svetsat dem ännu, eller?
Jag tänker på de som är ljusblå på din ritning

Moss

Nåt sånthär kanske... Vad tror ni? roll

http://i137.photobucket.com/albums/q206/Legendlime/Sttdmparfste.jpg


60 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
#44
TenZer skrev:
Har du nu mot förmodan inte fått upp snurran än så kan jag lugna dig med att det mycket väl går att montera upp 262orna på så sätt.

Kul projekt men hade det inte varit bra mycket ballare med en fläskigare bakaxel och kanske en powerstrokemaskin? big_smile

Jodå snurran sitter i stället... men tack för svaret... smile

Kanske hade de vart ballare, men detta känns mer jag, om du fattar vad jag menar... cool
Dock tror jag bakaxeln klarar mer än vad jag kommer behöva....


when ever - were ever
513 Inlägg
5 januari 2010
#45
Det här va ju ett kul projekt. smile Vad har du för tanke med det färdiga utseendet?


60 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
#46
mickefixare skrev:
Det här va ju ett kul projekt. smile Vad har du för tanke med det färdiga utseendet?

Tanken är nog att det blir hyffsat orginalutseende... därav den förmodligen ganska höga markfrigången... wink
Med platt stakebed flak... med en matt lack med en del färggranna detaljer ... cool


Med lem
768 Inlägg
5 januari 2010
#47
Kul projekt o UDDA bil! Jobba på nu! /Robin

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!

474 Inlägg
5 januari 2010
#48
Grymt projekt.. Skall följas smile

* Heaven Won´t Have Me And Hell Can´t Handle Me *

Analog warfare bevara kassettbands kulturen
133 Inlägg
6 januari 2010
#49
Simon G skrev:
Q-less skrev:
Trevlig bygge!

Fick fundera lite på varför du skulle ha axeln under fjädern istf tvärtom roll

Gör övre stötdämparfästena som på duettramen och gör nya plattor upp mot fjädern som är slutna i bakkant och har en svetsmutter i för nedre stötdämparfäste
Såg inte ut som du har svetsat dem ännu, eller?
Jag tänker på de som är ljusblå på din ritning

Moss

Nåt sånthär kanske... Vad tror ni? roll

http://i137.photobucket.com/albums/q206 … arfste.jpg

Du måste vända stötdämparen ett ½ varv, som skissen visar det har du fått en brytpunkt vid nedre fästet.
Om du tänker dig ett P med en svetsmutter i hålet liggande på mage med muttern inåt i bakkant på den ljusblå biten, har inget bra ritprogram.


Sedan en lite småtossig idé: har du kvar original växellåda?
Fundera på om det inte finns en adapter mellan den och V6'an
Sedan kan du nog använda ett knutkors som har ford/lilla cheva mått och volvo medbringare för att få ihop drivlinan.
Såg att din gamla bakaxel hade öppen kardan, det gav mig idén

"When you hit the tree between the headlights thats understeer.
Oversteer is when you hit the tree between the Tail Lights" - Wayne Bell
William Shakespeare skrev på 1500 talet om japsdämpare: Much ado about nothing

60 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#50
Tack för uppmuntran... ! cool

Q-less skrev:
Du måste vända stötdämparen ett ½ varv, som skissen visar det har du fått en brytpunkt vid nedre fästet.
Om du tänker dig ett P med en svetsmutter i hålet liggande på mage med muttern inåt i bakkant på den ljusblå biten, har inget bra ritprogram.


Sedan en lite småtossig idé: har du kvar original växellåda?
Fundera på om det inte finns en adapter mellan den och V6'an
Sedan kan du nog använda ett knutkors som har ford/lilla cheva mått och volvo medbringare för att få ihop drivlinan.
Såg att din gamla bakaxel hade öppen kardan, det gav mig idén

Jo jag tänkte samma sak när jag skissade... Har skissat om nu.. Räcker det med en plåt där tro eller behöver jag få en plåt på båda sidor om stötdämparen?? hmm

Ja de var i sanning en udda idé... Blir nog lagom högvarvig då förstås... Blir nog en Th700 istället... men de kan nog vara värt att titta på iaf... roll

http://i137.photobucket.com/albums/q206/Legendlime/Sttdmparfste2.jpg

/Simon


2 164 Inlägg
6 januari 2010
#51
du bör nog ha en plåt på varje sida av stötdämparen.. så är det iallafall på riktiga bilar wink (min nova tillexempel)

"Life´s too short to drive a boring car"

60 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#52
jonnielahti skrev:
grymt projekt big_smile
skivbromsar bak gillas big_smile

Tackar...  coolcool


Analog warfare bevara kassettbands kulturen
133 Inlägg
6 januari 2010
#53
Jomenvisst, nu ser stötdämparn bättre ut! är rätt säker på att om du gör bakstycket i 5 mm så räcker det med enkel plåt det blir ju en liten låda.
Sista ordet har dock sfro eller?

När det gäller utväxlingen och ev högt varv så är nog risken snarare att det blir för orkeslöst.
Du ska ju ha kvar de stora originalhjulen + att utväxlingen i volvoaxeln är mer långbent än fordens + att V6'ans momentkurva är högre än originalmotorns (sid 8?)
(förutsätter att trean är nåt i stil med 1 - 1)

Du får räkna på utväxlingen, finns väl nån formel eller kalkylprogram att hitta på nätet

Hjuuuls hade nån artikel om adaptrar i fjol, tror att den kombinationen nämndes där

"When you hit the tree between the headlights thats understeer.
Oversteer is when you hit the tree between the Tail Lights" - Wayne Bell
William Shakespeare skrev på 1500 talet om japsdämpare: Much ado about nothing

60 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
#54
Tack för kanonbra svar Q-less.

Nån som vet hur man väljer stötdämpare, jag menar hur vet jag vilken jag ska utifrån vikt och så. Finns det någon bra tabell där man kan gå in med vikt och längd för att se vilken man ska ha?

Tänker i första hand ringa in ungefärlig storlek på den så fästen och så blir i rätt storlek från början.. big_smile

/Simon
Senast redigerat av Simon G (7 januari 2010)


Praise the lower'ed
210 Inlägg
21 januari 2010
#55
Riktigt bra projekt. bra jobbat !!

.. Foppa ..
Mitt Cadillac Custom bygge:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3863131

Analog warfare bevara kassettbands kulturen
133 Inlägg
21 januari 2010
#56
Hej igen
Stötdämparna går nog att hämta från nån 70 - 80 tals pickup vad gäller hårdheten
Tabell på att beräkna längnden vet jag inte var det finns
En metod är att stapla 25 kilos sandsäckar på ramen för att mäta avståndet mellan fästena vid låg/hög last

En lite mindre  vild växellådstanke: original cheva 5 pet låda + att det finns växelspakar som ser ut som original....
Används ofta vid montering av 5 pet låda bakom sidventils åtta hmm

"When you hit the tree between the headlights thats understeer.
Oversteer is when you hit the tree between the Tail Lights" - Wayne Bell
William Shakespeare skrev på 1500 talet om japsdämpare: Much ado about nothing

60 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
#57
Det har inte hänt sådär jättemycket på sistone, men lite har skett iaf!

Funderade vidare på detta med stötdämpare... Kanske blir nåt sånt här... Fast inte så vinklad, om det går utan att ta i ramen, får väl testa detta med några extra kilon.... Vad tror ni?  hmm 
http://i137.photobucket.com/albums/q206/Legendlime/2010-01-07214255.jpg

Vad gäller växellåda så känns det ändå närmast med en Th700, slipper fixa svänghjul, koppling o så... big_smile

Jag har fixat ett av hytthörnen, blev rätt nöjd faktiskt...  cool Hittade också mer spackel än jag trodde längs bakkant på hytten!
Igår fick jag ett ordentligt ryck och grovstädade garaget, de behövdes kan jag meddela! Fick tidigare klättra över både motor och en hög dunkar för att kunna komma runt bilen. Så jag byggde ett simpelt ställ till motorn som jag kan flytta med domkraften. Och sen blev den en störstamodellenssopsäck full av dunkar, fy vad farsan gillar att spara!...  mad Så nu kan jag gå runt bilen utan bekymmer...  lol

Sen var jag ju bara tvungen att fota med mysbelysning!

Bilder:
http://i137.photobucket.com/albums/q206/Legendlime/2010-01-07204742.jpg
http://i137.photobucket.com/albums/q206/Legendlime/2010-01-07204811.jpg
http://i137.photobucket.com/albums/q206/Legendlime/IMG_4048.jpg
http://i137.photobucket.com/albums/q206/Legendlime/IMG_4053.jpg
http://i137.photobucket.com/albums/q206/Legendlime/IMG_4056.jpg
http://i137.photobucket.com/albums/q206/Legendlime/IMG_4060.jpg
http://i137.photobucket.com/albums/q206/Legendlime/IMG_4064.jpg
http://i137.photobucket.com/albums/q206/Legendlime/IMG_4074.jpg

/Simon


Gasglad
3 244 Inlägg
24 januari 2010
#58
Härligt projekt!!

Ska bli kul att följa detta, lycka till!!

//Carfreak

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
24 januari 2010
#59
Ska det ned en sidventilare nu eller blir det cheva 6an? roll
Senast redigerat av TenZer (24 januari 2010)

Rock'n Roll

Greasemonkey
189 Inlägg
25 januari 2010
#60
fantastiskt kul bygge måste ja säga! tycker de kvittar vikken motor de blir i den där, den ska nog va glad att den kommer få rulla på vägarna igen wink

De Man Inte Har Under Huven Får Man Ha Under Högerfoten!


Sök