3673
Sök

Volvo 940 -92 "knack" från växelspaken (el närliggande)

17 Inlägg
21 juni 2009
Trådstartare
Har ett lustigt problem på min bil. (940 -92 med elektronisk överväxel)
Den "knackar" från växelspaken eller nånstans i närheten av den.
Detta inträffar bara på vissa varvtal. Har varit under och tittat, och märkte att spakstället flexar lite upp och ner (inte utan att man tar i lite). Det känns som att spaken tar i kardanknuten, men där är det ju ca 1 cm emellan. Den kan väl inte flexa så mycket? hmm

Kan det vara glapp inuti lederna i spaken som låter? eller är det helt enkelt nått helt annat? roll

Förslag på vad det kan vara mottages tacksamt.

Edit: råkade skriva -91 istället för -92 som det ska vara tongue
Senast redigerat av Christian_s (21 juni 2009)

.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
21 juni 2009
knackar mer ju mer du varvar? har ett sånt ljud på min med, hört att det både kan va kopplingen som felar eller att de är grenrörsläck,,,,,

eller är de så enkelt att de är plattan ovanpå spaken? den kan låta rätt mkt också.. har OBlåda på min å när ja köpte bilen satt de tejp rakt över knappen, drog bort det å de börjda låta som fan om spaken tongue

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"

17 Inlägg
21 juni 2009
Trådstartare
Nja, sålänge jag gasar låter det knappt alls, när jag släpper gasen låter det generellt mer...
Låter olika mycket på olika varvtal, det tilltar inte med motorvarven..

Det är inte "plattan" uppe på spaken smile inte heller grenrörsläck, redan undersökt wink

1 749 Inlägg
21 juni 2009
Jag hade ett tickande ljud på min audi som jag hade en gång förut.
Efter mycket tittande och letande så såg jag att det var buntband som satt runt handbromsvajern som slog i bultskallarna till medbringaren som satt på bakaxel, det lät ungefär som ett relä som satt och slog, av/på av/på av/på fort.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

17 Inlägg
21 juni 2009
Trådstartare
Okej, patrikke, tack för förslaget, men det är inte så långt bak som vid bakaxeln, det hör jag tydligt.. Det är växelspaken, eller möjligtvis nånting i närheten..

.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
21 juni 2009
Christian_s skrev:
Nja, sålänge jag gasar låter det knappt alls, när jag släpper gasen låter det generellt mer...
Låter olika mycket på olika varvtal, det tilltar inte med motorvarven..

Det är inte "plattan" uppe på spaken smile inte heller grenrörsläck, redan undersökt wink

då har vi inte samma fel då.på min bil låter det ju mer ja gasar och varvar sen om ja släpper gasen eller frikopplar blir de tyst.. neutral

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"

17 Inlägg
21 juni 2009
Trådstartare
Nej det låter ju inte riktigt som samma då... hmm

Ingen som har någon idé?

huh?
10 427 Inlägg
21 juni 2009
Inte hela växellådan som ligger emot växellådsbalken ibland för att växellådskudden är slut/dålig?

Det hade jag på min förra bil med M46.

17 Inlägg
21 juni 2009
Trådstartare
Hmm, det kan helt klart vara värt att kolla upp. Tack för tipset! smile

1 749 Inlägg
22 juni 2009
Christian_s skrev:
Okej, patrikke, tack för förslaget, men det är inte så långt bak som vid bakaxeln, det hör jag tydligt.. Det är växelspaken, eller möjligtvis nånting i närheten..

Ljudet kan fortplanta sig, jag trodde att det var under instrumentbrädan det tickade på min bil, när det var vid bakre medbringaren.
Hoppas du hittar på vad som är fel.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

17 Inlägg
3 juli 2009
Trådstartare
Har varit under och kollat nu... växellådskudden verkar intakt..roll
Några andra förslag på vad det kan vara?
Kan det vara så att lådan helt enkelt håller på att ge upp? Är det i så fall värt att köpa en ny m46:a, eller bör jag istället köpa en m90?hmm

Edit: med ny menar jag såklart bättre begagnad... tongue
Senast redigerat av Christian_s (3 juli 2009)

Avstängd
512 Inlägg
3 juli 2009
Byt då inte växelåda! Försök lokalisera..

17 Inlägg
3 juli 2009
Trådstartare
Jag har ingen aning om var jag ska börja leta... hmm

Sök