2700
Sök

Lackbättring på röd bil, göra det så osynligt som möjligt?

139 Inlägg
21 juni 2009
Trådstartare
#1
Det är så att jag har gjort en rostlagning ovanför ena skärmkanten på min bil men det vart en ful skarv då lacken på burken inte stämde riktigt överens med lacken på min bil så jag tänkte göra om det med originallack på burk.

Men det är så här att lagningen blir lite synlig även med originallack då en skarp skarv träder fram när man polerar upp den dimmade skarven mellan ny och gammal lack, dock är nyansskillnaderna ganska små men dem syns fortfarande.

Så jag tänkte ifall man lackar om men originallack på burk som e den färgen som har minst nyansskillnad mot originallacken och dimmar ut skarven, sen kör man ett par lager klarlack över istället för att polera bort den dimmade skarven? Då borde den dimmade skarven bli blank istället för att en blir en skarp skarv när man polerar.

Detta gäller röd solid lack


got stance?
546 Inlägg
21 juni 2009
#2
ska du först lägga den röda fårgen och sedan klarlack på hela panelen(eller vad det är som du lagat)eller bara klarlacka skarven och använder du 1-k eller 2-k klarlack isåfall?

夢の力

139 Inlägg
21 juni 2009
Trådstartare
#3
jag tänkte lägga den röda färgen först och sen när den torkat kör jag klarlack på den nya färgen och ca en halv decimeter utanför den nya färgen, Sen tänkte jag köra rubbing,polish o vax över den klarlackade utan och runt omkring.


139 Inlägg
27 juni 2009
Trådstartare
#4
tänkte köpa färg på opel på måndag.

Hur ska jag göra lagningen så osynlig som möjligt.

Hade gjort en lackbättring på c-stolpen i höstas och skarvern är i princip helt osynlig! Jag vet inte hur jag lyckades.
Men när jag har lackat på andra ställen och sen polerat bort den dimmade skarven så blir det bara en ful skarp skarv?

Hur går det till?


Så istället för att polera ska jag klarlacka istället innan jag polerar innan? Blir nyansskillnaden mindre med klarlack?

Vill har en bra besskriven guide på hur jag går tillväga för dem guiderna jag har läst har jag inte fattat så bra:P

Som sagt så är det solid röd lack


248 Inlägg
28 juni 2009
#5
Kan man lägga på klarlack i efterhand om man upptäcker att själva lackstiftet blir lite matt ?


139 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
#6
Jockessaab skrev:
Kan man lägga på klarlack i efterhand om man upptäcker att själva lackstiftet blir lite matt ?
ja men testa först om det går att polera så de blir blankt istället för att du klarlackar



btw,behöver fortfarande svar på min fråga

Vad blir bäst?Vika upp maskeringstejpen och lacka och sen polera bort skarven eller samma som innan fast klarlack direkt på utan att polera.

Tänkte mest ifall klarlacken på sätt o vis "smälter ihop" övergången mellan den gamla och nya lacken genom att nyansen över hela den klarlackade ytan kanske ändras något?
Senast redigerat av Elitemaster (29 juni 2009)


139 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
#7
lackade igår och polerade upp lackbättringen lite lätt idag men vart besviken, som väntat så vart det en nyansskillnad mellan den nya och gamla lacken och jämfört med innan poleringen så var skillnaden större.

Och jag lackade med precis samma lack som jag använde vid en tidigare lagning och jag har använt mig av samma procedur men där kan knappt ens ett tränat öga sen en skillnad.

Hur kommer det sig?


I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
16 september 2009
#8
Sitter i samma stol som dig!

Många har sagt att använda AUtosol? Med att polera så ska de inte bli så! så detta ska testat imorgon

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

473 Inlägg
16 september 2009
#9
lägg på färgen i omgångar tag sedan ren förtunning i sprutan och lägg tunt lager på skarven och där du har fått sprutdamm. jag skulle inte lägga på klarlack på på solid färg efter som den skall bli bra ändå men det kan skilja sig . där emot om du har metalic så blandar du ju inte in härdare i färgen utan denna kommer först i klarlacken.

473 Inlägg
16 september 2009
#10
glömde en sak , innan polering går det fint att använda mkt finkornigt våtslipspapper  för att ta bort det sista av sprutstänk . sen på med polermaskin men låt det torka rejält innan du påbörjar poleringen helst något dygn så att färgen är riktigt härdad annars kan du förstöra allt och då är bara att börja om


Sök