3959
Sök

Köpråd: Mercedes fråga. (Mercedes 300, 27000 mil)

534 Inlägg
23 juni 2009
Trådstartare
#1
hej.jag undrar om man ska akta sig för att köpa en mercedes typ 300 som har gått 27000 mil? med automat.kan de vara en dum ide?? det står ju typ välservad o sånt men ändå. snälla svara på detta inlägg om du vet nått o kan något om mercedes. mvh

679 Inlägg
23 juni 2009
#2
27,000 mil är inte så mycket för en Mercedes 300, nu antar jag att du menar w124 karossen?
och sen får väl priset avgöra.. hur mycket skulle du köpa den för isåfall?


739 Inlägg
23 juni 2009
#3
är det en diesel och välservar går den 100 tusen mil utan problem hade en själv som hade gått 80 tusen en 300 turbo diesel w124 automat lika pigg då som den var ny!! civic v.tec hade bekymmer å hänga med haha


1 570 Inlägg
23 juni 2009
#4
Det du kan vänta dig förr eller senare är dålig p-broms, slitna bakvagnsbussningar, dålig kat och rostskadade ljuddämpare, strulande insprutning KE-Jet. Det sista kan bli väldigt jobbigt om man har otur om man ska INTE peta där själv om man inte är expert.

De är ganska rostkänsliga så gör en rostskyddsbehandling om du hittar ett fint ex. Sätter sig rosten i framskärmar, dörrkanter osv så är det ett h-lvete att få ordning på det. Motorerna och 4vxl automaterna brukar hålla bra om de sköts som de ska, dvs oljebyten. Möjligen kan ju kamaxeln bli nersliten i hög ålder men det är väl som de flesta bilar antar jag. Inga dunkljud från bakvagnen eller tickande motor ska du höra om du kör en. Ett annat känt "fel" på de är att bakaxeln med åren kan yla eller susa svagt. Egentligen inget stort fel eller något man tänker på för det mesta. Då kan man börja med ett oljebyte där.

Vad är det för årsmodell och vad kostar den?
Senast redigerat av henrikh (23 juni 2009)

78 Inlägg
23 juni 2009
#5
diesel eller bensinar?

534 Inlägg
23 juni 2009
Trådstartare
#6
Constantine skrev:
27,000 mil är inte så mycket för en Mercedes 300, nu antar jag att du menar w124 karossen?
och sen får väl priset avgöra.. hur mycket skulle du köpa den för isåfall?

runt 30 000 japp det är en w124 kaross smile
Senast redigerat av johannisson (23 juni 2009)

534 Inlägg
23 juni 2009
Trådstartare
#7
yAmh skrev:
diesel eller bensinar?

bensin

534 Inlägg
23 juni 2009
Trådstartare
#8
henrikh skrev:
Det du kan vänta dig förr eller senare är dålig p-broms, slitna bakvagnsbussningar, dålig kat och rostskadade ljuddämpare, strulande insprutning KE-Jet. Det sista kan bli väldigt jobbigt om man har otur om man ska INTE peta där själv om man inte är expert.

De är ganska rostkänsliga så gör en rostskyddsbehandling om du hittar ett fint ex. Sätter sig rosten i framskärmar, dörrkanter osv så är det ett h-lvete att få ordning på det. Motorerna och 4vxl automaterna brukar hålla bra om de sköts som de ska, dvs oljebyten. Möjligen kan ju kamaxeln bli nersliten i hög ålder men det är väl som de flesta bilar antar jag. Inga dunkljud från bakvagnen eller tickande motor ska du höra om du kör en. Ett annat känt "fel" på de är att bakaxeln med åren kan yla eller susa svagt. Egentligen inget stort fel eller något man tänker på för det mesta. Då kan man börja med ett oljebyte där.

Vad är det för årsmodell och vad kostar den?

okej tack för tippsen smile jag har ingen på gång men letar lite efter någon som skulle vilja byta mot min galant.

534 Inlägg
23 juni 2009
Trådstartare
#9
henrikh skrev:
Det du kan vänta dig förr eller senare är dålig p-broms, slitna bakvagnsbussningar, dålig kat och rostskadade ljuddämpare, strulande insprutning KE-Jet. Det sista kan bli väldigt jobbigt om man har otur om man ska INTE peta där själv om man inte är expert.

De är ganska rostkänsliga så gör en rostskyddsbehandling om du hittar ett fint ex. Sätter sig rosten i framskärmar, dörrkanter osv så är det ett h-lvete att få ordning på det. Motorerna och 4vxl automaterna brukar hålla bra om de sköts som de ska, dvs oljebyten. Möjligen kan ju kamaxeln bli nersliten i hög ålder men det är väl som de flesta bilar antar jag. Inga dunkljud från bakvagnen eller tickande motor ska du höra om du kör en. Ett annat känt "fel" på de är att bakaxeln med åren kan yla eller susa svagt. Egentligen inget stort fel eller något man tänker på för det mesta. Då kan man börja med ett oljebyte där.

Vad är det för årsmodell och vad kostar den?

nej jag har itne hittat någon ännu men det verkar som att alla w124 kombis har gått över 25 000 mil så de är därför jag frågar lite:). vet du om någon som är sugen på något annat så är det bara att höra av sig till mej:). tack för alla svar

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 juni 2009
#10
En sådan bil rullar hur långt som helst, är den välskött är 27k mil snarare att betrakta som en inkörningssträcka.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 570 Inlägg
23 juni 2009
#11
johannisson skrev:
henrikh skrev:
Det du kan vänta dig förr eller senare är dålig p-broms, slitna bakvagnsbussningar, dålig kat och rostskadade ljuddämpare, strulande insprutning KE-Jet. Det sista kan bli väldigt jobbigt om man har otur om man ska INTE peta där själv om man inte är expert.

De är ganska rostkänsliga så gör en rostskyddsbehandling om du hittar ett fint ex. Sätter sig rosten i framskärmar, dörrkanter osv så är det ett h-lvete att få ordning på det. Motorerna och 4vxl automaterna brukar hålla bra om de sköts som de ska, dvs oljebyten. Möjligen kan ju kamaxeln bli nersliten i hög ålder men det är väl som de flesta bilar antar jag. Inga dunkljud från bakvagnen eller tickande motor ska du höra om du kör en. Ett annat känt "fel" på de är att bakaxeln med åren kan yla eller susa svagt. Egentligen inget stort fel eller något man tänker på för det mesta. Då kan man börja med ett oljebyte där.

Vad är det för årsmodell och vad kostar den?

nej jag har itne hittat någon ännu men det verkar som att alla w124 kombis har gått över 25 000 mil så de är därför jag frågar lite:). vet du om någon som är sugen på något annat så är det bara att höra av sig till mej:). tack för alla svar

Varför just 300TE? Visst är det kvickare och roligare med 6 cyl men varför inte kolla in 200,220,230 också. De har inte alls samma bett men det är samma bilar egentligen och går snålare. 220TE har en hyffsad balans mellan prestanda/förbrukning. Bara ett förslag smile

8 156 Inlägg
24 juni 2009
#12
Fixade till din rubrik lite.
/Moderator Phaetoon

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

534 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
#13
henrikh skrev:
johannisson skrev:
henrikh skrev:
Det du kan vänta dig förr eller senare är dålig p-broms, slitna bakvagnsbussningar, dålig kat och rostskadade ljuddämpare, strulande insprutning KE-Jet. Det sista kan bli väldigt jobbigt om man har otur om man ska INTE peta där själv om man inte är expert.

De är ganska rostkänsliga så gör en rostskyddsbehandling om du hittar ett fint ex. Sätter sig rosten i framskärmar, dörrkanter osv så är det ett h-lvete att få ordning på det. Motorerna och 4vxl automaterna brukar hålla bra om de sköts som de ska, dvs oljebyten. Möjligen kan ju kamaxeln bli nersliten i hög ålder men det är väl som de flesta bilar antar jag. Inga dunkljud från bakvagnen eller tickande motor ska du höra om du kör en. Ett annat känt "fel" på de är att bakaxeln med åren kan yla eller susa svagt. Egentligen inget stort fel eller något man tänker på för det mesta. Då kan man börja med ett oljebyte där.

Vad är det för årsmodell och vad kostar den?

nej jag har itne hittat någon ännu men det verkar som att alla w124 kombis har gått över 25 000 mil så de är därför jag frågar lite:). vet du om någon som är sugen på något annat så är det bara att höra av sig till mej:). tack för alla svar

Varför just 300TE? Visst är det kvickare och roligare med 6 cyl men varför inte kolla in 200,220,230 också. De har inte alls samma bett men det är samma bilar egentligen och går snålare. 220TE har en hyffsad balans mellan prestanda/förbrukning. Bara ett förslag smile

jo för jag älskar mercedes kombin w124. den är sjukt snygg speciellt med faceliftet. -94 orna va? jo jag har haft en 230 automat den var ju inte så rolig att köra men väldigt bekväm. alltså min drömbil är väll igentligen en typ w124 te typ 280 och uppåt.500 breddning,19" amgfälgar,svart metallic med grå metallic nederlist,klarglas fram o bak,rejält ljudbygge o cleaniskt rent motorutrymme. det är mitt mål med den mercedesen jag får lägga vantarna på.men de lär ju ta ett tag eftersom de finns ju inga "fina" 280 o uppåt som gått under 25000mil o då känns det inte lika motiverande längre o börja göra iordning en sådan.eller har jag fel?

534 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
#14
Phaetoon skrev:
Fixade till din rubrik lite.
/Moderator Phaetoon

tackar:)

534 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
#15
Rquired skrev:
En sådan bil rullar hur långt som helst, är den välskött är 27k mil snarare att betrakta som en inkörningssträcka.

okej.jag vet inte men de låter ju så långt så man blir ju lite fundersam om man ska sattsa eller inte.

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
24 juni 2009
#16
27k mil är ingen fara på en merca.. oftast är dom helt ok med dom miltalen.. men tänk på att den lika gärna kan ha rullat 37 egentligen.. Men du märker ju så fort du ser  hör o kör den om  den är frisk o välskött eller ej oavsett miltal.


Bmw osv..

534 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
#17
OverBoosted skrev:
27k mil är ingen fara på en merca.. oftast är dom helt ok med dom miltalen.. men tänk på att den lika gärna kan ha rullat 37 egentligen.. Men du märker ju så fort du ser  hör o kör den om  den är frisk o välskött eller ej oavsett miltal.

ja precis tyskarna är lite fula så.dom försökte lura på farsan en gammal taxi som de stog att den hade gått 15000 mil men den var omlackad o då hade dom glömt bort att lacka på ett visst ställe vid den gammla identitetsbrickan,o vi kunde kolla upp att den hade rullat nånstans 30 000.gammal taxi  tyskland.


undra om de nyare mercedesarna  (kom inte ihåg vad den karossen heter) men den med dom runda enskillda lysena som kom efter w124.kan man lite på dem motorerna lika mycke?

1 570 Inlägg
24 juni 2009
#18
johannisson skrev:
OverBoosted skrev:
27k mil är ingen fara på en merca.. oftast är dom helt ok med dom miltalen.. men tänk på att den lika gärna kan ha rullat 37 egentligen.. Men du märker ju så fort du ser  hör o kör den om  den är frisk o välskött eller ej oavsett miltal.

ja precis tyskarna är lite fula så.dom försökte lura på farsan en gammal taxi som de stog att den hade gått 15000 mil men den var omlackad o då hade dom glömt bort att lacka på ett visst ställe vid den gammla identitetsbrickan,o vi kunde kolla upp att den hade rullat nånstans 30 000.gammal taxi  tyskland.


undra om de nyare mercedesarna  (kom inte ihåg vad den karossen heter) men den med dom runda enskillda lysena som kom efter w124.kan man lite på dem motorerna lika mycke?

Den senare W210 E-klassen är fina bilar men har ju rosten som ett riktig gissel. Där gäller det verkligen att se upp. Tyvärr för det är sköna och rejäla bilar annars. Rostproblemen verkar gälla 96-02 mercorna.

534 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
#19
henrikh skrev:
johannisson skrev:
OverBoosted skrev:
27k mil är ingen fara på en merca.. oftast är dom helt ok med dom miltalen.. men tänk på att den lika gärna kan ha rullat 37 egentligen.. Men du märker ju så fort du ser  hör o kör den om  den är frisk o välskött eller ej oavsett miltal.

ja precis tyskarna är lite fula så.dom försökte lura på farsan en gammal taxi som de stog att den hade gått 15000 mil men den var omlackad o då hade dom glömt bort att lacka på ett visst ställe vid den gammla identitetsbrickan,o vi kunde kolla upp att den hade rullat nånstans 30 000.gammal taxi  tyskland.


undra om de nyare mercedesarna  (kom inte ihåg vad den karossen heter) men den med dom runda enskillda lysena som kom efter w124.kan man lite på dem motorerna lika mycke?

Den senare W210 E-klassen är fina bilar men har ju rosten som ett riktig gissel. Där gäller det verkligen att se upp. Tyvärr för det är sköna och rejäla bilar annars. Rostproblemen verkar gälla 96-02 mercorna.

hm okej okej.fasen hittar ingen som är sugen på att byta alla vill bara sälja sad jag är hur sugen som hällst på att lägga vantarna på en w124 hällst.ingen som vet någon som har en att bli av med? kombi med lite motor i? hehe.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
24 juni 2009
#20
Har tyvärr inget vettigt att tillföra tråden egentligen, jag letar också efter en 300E dock så är jag inte ute efter just en kombi. Jag har tänkt på en sak och det är att man får vad man betalar för när det gäller bilar, jag försöker hitta en riktigt fräsch, så att man slipper rostlaga osv, det finns nämligen sådan ex om man letar lite. smile

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.


Sök