3170
Sök

Lastbilsmekaniker utbildning

44 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
Hej!

funderar på att gå en utbildning som lastbildmekaniker och har nu lite frågor som vänder sig till dom som har denna utbildning och som jobbar inom detta område.

-Är det fysiskt tungt?

-om man blir lastbils mekaniker kan man då laga vanliga person bilar eller skiljer det sig mycket?

-hur är det betalt?

som ni märker så kan jag inte mycket om bilar eller lastbilar men har haft intresse för bilar ett bra tag och skulle därför vilja lära mig mer och se om det är något för mig.

145 Inlägg
24 juni 2009
Tjenare.

Jag är inte lastbilsmekaniker själv men jag är utbildad på Lastbilsmotorer via jobbet.

- Förmodligen inte så tungt men mycket klättrande runt i maskinrummet och konstiga arbetsställningar.
- Eftersom huvuddelen av lastbilsmotorerna är diesel och vanliga bilar bensin så skiljer det ju en del men man har fortfarande hjälp av sin utbildning till stor del.
- Ingen aning ang lönen men med så många andra jobb i den kategorin så blir man nog inte miljonär om man inte äger firman själv wink

"Jaguar är en dröm man bara äger en gång..."

145 Inlägg
24 juni 2009
Dock vill jag tillägga att det är nog ett ganska "säkert" jobb. Lastbilar kommer att finnas i oförminskad eller snarare ökad mängd i många år eftersom de kan nå platser som varken tåg, fartyg eller flyg kan. Och så länge det finns lastbilar så finns det reparationsbehov...

Har du intresset så kör på. Lycka till!

"Jaguar är en dröm man bara äger en gång..."

95 Inlägg
24 juni 2009
Ja, det är mer fysiskt tungt än med personbilar. Men det är lättare att arbeta med en ny lastbil än med en ny personbil för att det är lätt att komma åt alla saker på en lastbil.

Och angående betalningen för en "nyutbildad" lastbilsmekaniker så är det ganska likvärdigt med en personbilsmekaniker.

Lycka till!

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
24 juni 2009
Har jobbar lite som LB mek...

-Är det fysiskt tungt?