3170
Sök

Lastbilsmekaniker utbildning

44 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
Hej!

funderar på att gå en utbildning som lastbildmekaniker och har nu lite frågor som vänder sig till dom som har denna utbildning och som jobbar inom detta område.

-Är det fysiskt tungt?

-om man blir lastbils mekaniker kan man då laga vanliga person bilar eller skiljer det sig mycket?

-hur är det betalt?

som ni märker så kan jag inte mycket om bilar eller lastbilar men har haft intresse för bilar ett bra tag och skulle därför vilja lära mig mer och se om det är något för mig.

145 Inlägg
24 juni 2009
Tjenare.

Jag är inte lastbilsmekaniker själv men jag är utbildad på Lastbilsmotorer via jobbet.

- Förmodligen inte så tungt men mycket klättrande runt i maskinrummet och konstiga arbetsställningar.
- Eftersom huvuddelen av lastbilsmotorerna är diesel och vanliga bilar bensin så skiljer det ju en del men man har fortfarande hjälp av sin utbildning till stor del.
- Ingen aning ang lönen men med så många andra jobb i den kategorin så blir man nog inte miljonär om man inte äger firman själv wink

"Jaguar är en dröm man bara äger en gång..."

145 Inlägg
24 juni 2009
Dock vill jag tillägga att det är nog ett ganska "säkert" jobb. Lastbilar kommer att finnas i oförminskad eller snarare ökad mängd i många år eftersom de kan nå platser som varken tåg, fartyg eller flyg kan. Och så länge det finns lastbilar så finns det reparationsbehov...

Har du intresset så kör på. Lycka till!

"Jaguar är en dröm man bara äger en gång..."

95 Inlägg
24 juni 2009
Ja, det är mer fysiskt tungt än med personbilar. Men det är lättare att arbeta med en ny lastbil än med en ny personbil för att det är lätt att komma åt alla saker på en lastbil.

Och angående betalningen för en "nyutbildad" lastbilsmekaniker så är det ganska likvärdigt med en personbilsmekaniker.

Lycka till!

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
24 juni 2009
Har jobbar lite som LB mek...

-Är det fysiskt tungt?
- Det kan det vara eftersom grejerna är större men det finns hjälpmedel.

-om man blir lastbils mekaniker kan man då laga vanliga person bilar eller skiljer det sig mycket?
- Grunden är samma med det skiljer en del i verkligheten, kan finnas krav beroende på arbetsgivaren.

-hur är det betalt?
- Si så där... Beror på hur mycket man jobbar o kunskap. Jag fick i snitt 13000kr med "grundkunskaper" o en pro mek fick snitt 16000kr men det kan variera hos olika arbetsgivare.

Svetsare
3 150 Inlägg
24 juni 2009
Svarar som ovanstående

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

44 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
tack för alla svar, jätte schysst! Ska söka in så får jag se hur det känns:)

Skaune
25 juni 2009
Önskar dig lycka till! de e tungt o skitigt ibland men som föregånde sagt de finns hjälpmedel plus att man ofta slipper hänga över motorummet, då de ofta gårr o st mellan ram o motor t.ex! smile, se bara till o hitta rätt verkstad där lönen är rätt!

7 100 Inlägg
25 juni 2009
jag har jobbat som de på scania.
visst sakerna är ju tung,men de finns ju hjälpmedel.
skitigt och drygt är det.ja fick de skitigaste,eftersom jag är liten så fick ju ja plats överallt,så därför fick ja typ smörja allt!!!fick krypa upp i släp mm tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Svetsare
3 150 Inlägg
25 juni 2009
bmx skrev:
skitigt och drygt är det.ja fick de skitigaste,eftersom jag är liten så fick ju ja plats överallt,så därför fick ja typ smörja allt!!!fick krypa upp i släp mm tongue

Haha  tongue     Den sista uppgiften har den minsta på mitt jobb med, tycker synd om honom  ^^    tongue

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

7 100 Inlägg
25 juni 2009
ZonaX skrev:
bmx skrev:

Haha  tongue     Den sista uppgiften har den minsta på mitt jobb med, tycker synd om honom  ^^    tongue

haha jasså,ja du ser tongue
mmm inte fan var det trevligt,geggit och jävligt tongue
skönt att man kunde ligga och sova under släpet iaf big_smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
25 juni 2009
skaffa kontakter på Cornerx eller skånetrafiken! tongue å sök C/CEkortet eller BUsskort!tongue har en som håller på att fixa in mig på C/CE kortet om jag vill eller Busskortet!big_smile ( Samma utbildning tydligen!)

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Sök