3294
Sök

öppen dumpventil??

131 Inlägg
19 april 2006
Trådstartare
#1
hej. har hört att man inte kan ha öppen dumpventil om man har en luftmassemätare i bilen, stämmer det?

Köttare
203 Inlägg
19 april 2006
#2
det stämmer...  jag ställde den frågan till Qvarnis som svarde i senaste nummret av Street Xtreme så kolla där... det finns en lösning! Sen har jag läst att man kan oxå ha en hybrid dump, en som både är öppen och återcirkulerande men som nästan ger samma pys ljud som en öppen!!!

style
19 april 2006
#3
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329
dock om saab men kan läsa lite där

http://www.streetside.se/dumpinfo.asp#6

Jag kör med en hybrid typ och tycker att den låter lika mycket som en öppen.
/Ante
Senast redigerat av style (19 april 2006)

Köttare
203 Inlägg
19 april 2006
#4
men har du en lmm i din bil???

style
19 april 2006
#5
Japp det har jag.

Supraman
2 300 Inlägg
19 april 2006
#6
Man kan ha öppen dump i en bil med lmm.
Dock klarar inte vissa system detta som på t,e,x gamla X40.
Det som händer med en öppen är att motorn under en bråkdel kommer att få för mkt bränsle.
Detta är dock så lite under så kort tid så dom flesta system klarar detta.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

12 Inlägg
19 april 2006
#7
har du lmm och kör med öppen dump så släpper du ut luft som bilen har beräknat bensinen efter. vilket blir att billen går aldeles för fett när bilen dumpar. med detta blir att katten får bensin i sig och tar skada... så visst det funkar men ingen höjdare för motorn..

sätter man en hybrid dump istället så blir det hälften så fel. Hälften ut i luften, hälften tillbaka i insuget. (Med andra ord helt fel det oxå)

Så har du LMM så är inget annat att rekomendera än återcirkulerande dump.

12 Inlägg
19 april 2006
#8
Har hört att det ska gå att få styrboxen programerad så att den "förstår" att det sitter en öppen dump, med följd att bilen blandar soppa rätt.


671 Inlägg
19 april 2006
#9
Givetvis plockar man bort katten och sätter ett tändstift i avasröret.
Då får man pysljud och eldsprut samtidigt.

Montera en japs dämpare så kan du grilla falukorv i ditt slutrör.

Supraman
2 300 Inlägg
19 april 2006
#10
helin skrev:
har du lmm och kör med öppen dump så släpper du ut luft som bilen har beräknat bensinen efter. vilket blir att billen går aldeles för fett när bilen dumpar. med detta blir att katten får bensin i sig och tar skada... så visst det funkar men ingen höjdare för motorn..

sätter man en hybrid dump istället så blir det hälften så fel. Hälften ut i luften, hälften tillbaka i insuget. (Med andra ord helt fel det oxå)

Så har du LMM så är inget annat att rekomendera än återcirkulerande dump.

Så kännsligt är det inte.
Det är inte så mkt luft som försvinner.
Dock är nyare system känsligare än äldre.
Har kört med öppen i två år nu och mina avgasvärden är kanon, och det betyder att katten fungerar utmärkt och har inte tagit skada.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

6 Inlägg
25 april 2006
#11
Här kommer det ett inlägg ifrån några som verkar veta vad de sysslar med..
http://www.jbraceparts.se/guide/lmm.html
Har själv köpt en JBR-K25  som ska monteras till helgen som öppen dump på en 1,8T
Kul att se om det stämmer.. men annars så får det bli lite tillbaka och lite ut i luften.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Audi A6 Avant 1,8T -98
http://www.garaget.org/?car=11665
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Ölbryggare
339 Inlägg
25 april 2006
#12
helin skrev:
har du lmm och kör med öppen dump så släpper du ut luft som bilen har beräknat bensinen efter. vilket blir att billen går aldeles för fett när bilen dumpar. med detta blir att katten får bensin i sig och tar skada... så visst det funkar men ingen höjdare för motorn..

sätter man en hybrid dump istället så blir det hälften så fel. Hälften ut i luften, hälften tillbaka i insuget. (Med andra ord helt fel det oxå)

Så har du LMM så är inget annat att rekomendera än återcirkulerande dump.

Om man har en Saab så finns det lite sanning i detta inlägg ja. Men det är inte lika på alla bilar, även om det kan tyckas vara det i teorin. Dessutom verkar inte katten alls så kännslig för korta feta blandningar som man kunde tro.

På en VW 1,8T funkar en hybrid otroligt jävla bra, och det är en praktisk sanning..trotts en lmm. Samma på volvo, det funkar ju hur bra som hellst av ngn anledning som jag skulle vilja höra en förklaring på, men det får man väl aldrig?

Men som sagt, på Saab funkar det ju inte speciellt bra..även om en hybrid funkar sådär faktiskt, men absolut inte lika bra på som på en 1,8T


37 Inlägg
25 april 2006
#13
Så många yrhuvuden i samma tråd? herrejösses, jovisst kan lmm ställa till problem när man ska ha öppen dump, men det är ju inte omöjligt, motorn går fett precis vid utsläppet, men det är ju ingen livsfara som ni försöker måla upp det... pröva du att sätta öppen dump i din bil, och lyssna inte på han som frågade qvarnis...

Racing Is Not A Crime

Bilmekaniker
84 Inlägg
25 april 2006
#14
precis! Det ända som kan ta skada är katten. Oförebränd bensin som eftertänds. Man kan ju alltid placera lmm innan insuget. Alltså trycka luften genom den. Och placera dumpen precis innan. Funkar fin fint:D

Mercedes 500E - Called the "Wolf in Sheep's Clothing" by the press.....

preem pump
836 Inlägg
29 april 2006
#15
Daniel skrev:
Givetvis plockar man bort katten och sätter ett tändstift i avasröret.
Då får man pysljud och eldsprut samtidigt.

Montera en japs dämpare så kan du grilla falukorv i ditt slutrör.

har du några bilder på det i din bil

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

Fortkörare
99 Inlägg
29 april 2006
#16
jag har kört med öppen i 1 år på min o det har funkat kanon. Det e säkert skadligt på sikt men jag har inte märkt av nått än.

Honda Civic Type-R -05
Invidia GT300
K&N Typhoon

37 Inlägg
29 april 2006
#17
Daniel skrev:
Givetvis plockar man bort katten och sätter ett tändstift i avasröret.
Då får man pysljud och eldsprut samtidigt.

Montera en japs dämpare så kan du grilla falukorv i ditt slutrör.

Varför sätta tändstift, det sprutar eldkvastar ändå så fort man tar bort katten.. det är den som är " pluggen " för lågorna..

Racing Is Not A Crime

160 Inlägg
11 september 2006
#18
jag lyfter denna tråden lite...

alla säger att det går absolut inte att ha öppen dump i en s40 t4(framförallt fas 1).

men jag har både hört/sett att det funkar skit bra.
dessutom så varför säljer jbraceparts ett komplett kitt till dessa modeller?
har även frågat dom varför JB-A25 följer med och inte JB-K25 om dessa modeller är känsliga.
och han sa att det funkar hur bra som helst med den enklare varianten.

och nu är min fråga vad man ska lita på?

går det, eller går det inte?


250 Inlägg
11 september 2006
#19
ja hade en GFB Hybrid i min S40 T4! funka klockrent!

______________________________________________________
Subaru Impreza / Fiat Coupe 20VT / Volvo S80 T6 / Seat Leon Tsi
______________________________________________________


Sök