2476
Sök

1

120 Inlägg
27 juni 2009
Trådstartare
#1
3
Senast redigerat av Zorg (20 juli 2009)

116 Inlägg
27 juni 2009
#2
ventilarna tät o-ring kan vara dålig, eller ventillyft kan oxå kass, för den e inte samma typ på b230 som har ventillyft


120 Inlägg
28 juni 2009
Trådstartare
#3
de är hydraliska lyftare

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
28 juni 2009
#4
Lambdan ?

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

120 Inlägg
30 juni 2009
Trådstartare
#5
TritoN skrev:
Lambdan ?

lambda mätaren lyser aldrig.

121 Inlägg
1 juli 2009
#6
drar förmodligen olja  passa på att kolla nivån på stickan emellanåt.


120 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
#7
XM skrev:
Otäta kolvringar skulle jag tippa på.

jo jag börjar tro de med. men ska de inte ryka svart då? detta är blått å luktar fan.
detta händer bara när jag kör hårt typ mäst mellan växlarna 1 till 2an

Whatever :)
1 652 Inlägg
2 juli 2009
#8
Zorg skrev:
tja har en volvo 740 glt 16v -89

bilen har varit ägd av en 70 års gubbe dock inte säkriskt lungt körd endå.
men när jag köpte den så får den gå hårt.

har märkt att den rycker blått när man drar iväg på 1 an och 2an vid full gas

motorn är altså en B234F   INGEN TURBO


vad kan va fel?
kassa kolvringar?

hmm de borde du la förstå själv om du har gått och köpt dig en gubb körd bil så kan du inte dra den 5k rpm 1an och 2an.. smile kalrt du bränner ventiltätningar och eventuella kolv ringar smile haha så med alla bilar.. du får ju mer eller mindre köra in bilen sakta... du har blåst saker i toppen smile
och att de kommer blå rök är ju att den inte tätar.. förbränner oljan som på min.. jag har dåliga tätningar och ringar.. men som du säger de är bara på 1an och 2an.
Senast redigerat av XeptiQ (2 juli 2009)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

120 Inlägg
3 juli 2009
Trådstartare
#9
den läcker även olja. inte mkt men de brukar bi en liten pöl om man kört lite hårt men de börjar läcka efter kankse 4h. har även märkt att de läcker ut olja vid oljepåfyllingslocket trots jag har satt dit ny packing. mistänker att vevhusventen är täpt? inget som kan ha med blå rök å göra?

för att jag tycker att bilen går bra som en 16v ska gå.

One Man Clan
4 287 Inlägg
3 juli 2009
#10
ventilstyrningarna i toppen är ju inte helt ovanligt att dom tar slut på 16v..


206 Inlägg
3 juli 2009
#11
Prova en packnings rekond för 286:-  den fixar till hårda ventiltätningar och ev ditt läkage som troligen kommer från vevaxel tätningen på framsidan motor el baksida!? Kan va värt att prova! Maila mig om du vill att jag skickar en burk!  Säljer många till 850 och V70 bilarna som har ständiga läkage på tätningen bakom svänghjulet! funkar i 9 fall av 10 på dessa samt de som har hårda vent tätningar...


206 Inlägg
3 juli 2009
#12
XM skrev:
packningsrekond kan hålla men jag är rädd för att det har en begränsad livslängd. Men testa. 300kr är en fis i rymden jämfört mot en ny motor eller bil. Oljan har dock en förmåga att äta upp sådana tillsatser på sikt.

Jag vet av egen erfarenhet med dieselpumpar. Där fungerar inte QuickFix, packningscement eller andra "mirakelkurer" utan där är det ompackning som gäller.

Precis funkar endast om tätningar är förhårdnade ej om dessa är trasiga och gått bitar ur! big_smile


206 Inlägg
3 juli 2009
#13
Säljer själv Triborons hela sortiment och kan varmt rekomendera dessa svenska produkter om du vill prova


Avstängd
512 Inlägg
3 juli 2009
#14
Jo men motor är inte slut för det, dessa 16v toppar är inte lika bra som 8v, du har garanterat felet i toppem, om bilen stått mycket är det säkert ventiltätningarna..

120 Inlägg
12 juli 2009
Trådstartare
#15
tror de är ventilltätningarna för bilen går bra.

men har upptäckt att den läcker olja ur oljepåfyllnings locket altså övertryck i motorn? vad kan de va?
har ju ny packning på de locket

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
12 juli 2009
#16
Prova göra rent vevhusventilationen, kan hjläpa.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Supraman
2 300 Inlägg
12 juli 2009
#17
är det ett övertryck i vevhuset beror på antingen tät vevhus vent eller kassa kolvringar.

lukta på oljan, luktar den lite bensin eller avgaser så är kolvringarna slutt.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

120 Inlägg
12 juli 2009
Trådstartare
#18
hur får man bort vevhusvent burken/filtret för att göra de rent då? volvo 740


Sök