3259
Sök

Ca 300 hk i 940 med b230fk?

402 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
#1
Hallå, har tänkt skrämma upp bilen lite, till ca 300 hk.
Bilen är som sagt en 940 från 95 med b230 fk o m90.
Har köpt större intercooler, från kl-racing.
Har en 19-t turbo, 531 topp och en omslipad vx-3 kam.

Hade även tänkt porta grenröret efter avgashuset på turbon för att minska mottrycket lite.
Sitter även 3" system med racekisse på bilen.

Så nu är jue frågan vad jag ska ha för spridare?
O behöver jag byta lmm också, o isåfall ska man bygga en själv eller kan man ta någon tex 960 lmm som är 3". Lirar det bra ihop med styrsystemet?

Något mer jag behöver?

Självklart så ska jag skaffa en programvara till detta.

MVH//Jocke

Sothora <3
1 201 Inlägg
29 juni 2009
#2
ta 960 lmm då, sen kanske R spridare? eller siemens 968

Bildemonterare samt egen verkstad. !

402 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
#3
funkar den bra ihop med styrsystemet då?
Vad är det för cc på siemens spridarna då?
Skulle vilja ha spridare som jobbar vid 3 bars bränsletryck på tomgång för att slippa köpa annan bränsletrycksregulator då jag inte riktigt liter på såna där billiga kinagrejer o vill inte lägga ut nästan 3 lök på en nuke.

854 Inlägg
29 juni 2009
#4
Jag kör med Delphi 440 spridare och ett vanligt 3" alurör som jag byggt om. Sen en ombyggnadssats från alutech till BTR:n. Fungerar kanon. Hade en kina-BTR innan och den var skit, varierade i tryck från gång till gång och en av bränsleslangarna man fick med sprack på mitten (vid 3,6 bar). Så rekomenderar att köpa en ordentlig direkt.


402 Inlägg
30 juni 2009
Trådstartare
#5
Okej då bygger jag om min befintliga lmm då. 440 cc alltså vid 3 bar eller? Förstog inte riktigt va du menade med ombyggnadssats till btr:en?

tack för svaren! smile

323 Inlägg
30 juni 2009
#6
om du ska ha en vettig BTR men som inte kostar 3 tusen så kan jag rekomendera Malpassi och de tror jag flera kan göra. dom ligger på runt 1000 lappen


593 Inlägg
30 juni 2009
#7
Froborg skrev:
om du ska ha en vettig BTR men som inte kostar 3 tusen så kan jag rekomendera Malpassi och de tror jag flera kan göra. dom ligger på runt 1000 lappen

Kan starkt rekommmendera den btr:en, åkt me den över 1 år nu, INGA problem och väldigt exakt..

32 Inlägg
30 juni 2009
#8
Kommer motorns alla delar hålla för den effekten utan omarbetning, nya stakar, cylindrar osv??

Jag vill också ha runt 300 pållar gärna 250 på bakhjulen nånstans.. smile men är lite tveksam till om motorn och upphängingen klarar av de vridet

motorn och de måste väl ha ganska bra upphängning för att inte vicka för mycket när man väl drar på

Är ute efter att få ställ på bilen o inte köra så mycke rakt fram, men även få bort alla jävla krängningar på den... orginalfjädringen är aldeles för mjuk för att leka med, inte kul att titta rakt ner i asfalten när man sladdar big_smile
Senast redigerat av sinaen (30 juni 2009)


402 Inlägg
30 juni 2009
Trådstartare
#9
ahh okej, då får det bli malpassi big_smile eller så behåller jag orginal o kör med spridare som arbetar vid 3 bar.

Jo bottendelen ska klara ca 300 hk orginal om den inte spikar å håller på för då skjuter du hål i blocket tillslut tongue

Men givetvis måste du förstärka kopplingen, annars kommer det lukta brända lameller innan du kommit runt nästa hörn typ xD o helst svetsa dit synkringen på 3:an om du nu har m90, annars byt till det illa kvikt ;D

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 juni 2009
#10
Hedlisch skrev:
funkar den bra ihop med styrsystemet då?
Vad är det för cc på siemens spridarna då?
Skulle vilja ha spridare som jobbar vid 3 bars bränsletryck på tomgång för att slippa köpa annan bränsletrycksregulator då jag inte riktigt liter på såna där billiga kinagrejer o vill inte lägga ut nästan 3 lök på en nuke.

de går å bygga sin orginal btr till ställbar för samma pris som en femma å en fimp...å då får du inte bristande kvalite...


402 Inlägg
30 juni 2009
Trådstartare
#11
Xuri skrev:
Hedlisch skrev:
funkar den bra ihop med styrsystemet då?
Vad är det för cc på siemens spridarna då?
Skulle vilja ha spridare som jobbar vid 3 bars bränsletryck på tomgång för att slippa köpa annan bränsletrycksregulator då jag inte riktigt liter på såna där billiga kinagrejer o vill inte lägga ut nästan 3 lök på en nuke.

de går å bygga sin orginal btr till ställbar för samma pris som en femma å en fimp...å då får du inte bristande kvalite...

Hur gör man det då? eller skickar man iväg den?

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
30 juni 2009
#12
Kmarcus skrev:
Jag kör med Delphi 440 spridare och ett vanligt 3" alurör som jag byggt om. Sen en ombyggnadssats från alutech till BTR:n. Fungerar kanon. Hade en kina-BTR innan och den var skit, varierade i tryck från gång till gång och en av bränsleslangarna man fick med sprack på mitten (vid 3,6 bar). Så rekomenderar att köpa en ordentlig direkt.

Lånar tråden lite.. Jag fick med en sån där ombyggnadssats när jag köpte min 945a har inte monterat den. men hur delar jag på org. btr:en? hmm
/Nichlas

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 juni 2009
#13
Hedlisch skrev:
Xuri skrev:
Hedlisch skrev:
funkar den bra ihop med styrsystemet då?
Vad är det för cc på siemens spridarna då?
Skulle vilja ha spridare som jobbar vid 3 bars bränsletryck på tomgång för att slippa köpa annan bränsletrycksregulator då jag inte riktigt liter på såna där billiga kinagrejer o vill inte lägga ut nästan 3 lök på en nuke.

de går å bygga sin orginal btr till ställbar för samma pris som en femma å en fimp...å då får du inte bristande kvalite...

Hur gör man det då? eller skickar man iväg den?

Man sågar av skiten, förlänger den lite, lägger i en bricka, flyttar vakuumnippeln från toppen å där svetsar man fast en mutter så man får en gänga att sätta justerskruven, lägger en bricka på ovansidan fjädern i btr:n å svetsar ihop de försiktigt..¨

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ;cat=21176 där finns lite byggbilder

blev justerbar från 2-8 kg...

OT man svetsar ihop skarvarna med ett par punkter bara å tätar sedan den med kemisk metall
man måste kyla den noga när man punktar ihop den annars så smälter membranet innuti som håller vakuum/soppan från varandra...går membranet kommmer soppan spruta ur vakuumnippeln...
Senast redigerat av Xuri (30 juni 2009)


402 Inlägg
30 juni 2009
Trådstartare
#14
Xuri skrev:
Hedlisch skrev:
Xuri skrev:

de går å bygga sin orginal btr till ställbar för samma pris som en femma å en fimp...å då får du inte bristande kvalite...

Hur gör man det då? eller skickar man iväg den?

Man sågar av skiten, förlänger den lite, lägger i en bricka, flyttar vakuumnippeln från toppen å där svetsar man fast en mutter så man får en gänga att sätta justerskruven, lägger en bricka på ovansidan fjädern i btr:n å svetsar ihop de försiktigt..¨

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ;cat=21176 där finns lite byggbilder

blev justerbar från 2-8 kg...

OT man svetsar ihop skarvarna med ett par punkter bara å tätar sedan den med kemisk metall
man måste kyla den noga när man punktar ihop den annars så smälter membranet innuti som håller vakuum/soppan från varandra...går membranet kommmer soppan spruta ur vakuumnippeln...

såg jue riktigt bra ut dedär smile men hur vet du vilket tryck du ställer den på sen då?

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 juni 2009
#15
Hedlisch skrev:
Xuri skrev:
Hedlisch skrev:

Hur gör man det då? eller skickar man iväg den?

Man sågar av skiten, förlänger den lite, lägger i en bricka, flyttar vakuumnippeln från toppen å där svetsar man fast en mutter så man får en gänga att sätta justerskruven, lägger en bricka på ovansidan fjädern i btr:n å svetsar ihop de försiktigt..¨

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ;cat=21176 där finns lite byggbilder

blev justerbar från 2-8 kg...

OT man svetsar ihop skarvarna med ett par punkter bara å tätar sedan den med kemisk metall
man måste kyla den noga när man punktar ihop den annars så smälter membranet innuti som håller vakuum/soppan från varandra...går membranet kommmer soppan spruta ur vakuumnippeln...

såg jue riktigt bra ut dedär smile men hur vet du vilket tryck du ställer den på sen då?

har en soppatrycksmätare som jag kan sätta fast på fuelrailen permanent eller så kan jag sätta på en slangstump med bilventilsanslutning å sedan bara mäta när jag vill...sitter ju bilventilsanslutning på fuelrailen orginal..lätt å kolla...


402 Inlägg
30 juni 2009
Trådstartare
#16
Xuri skrev:
Hedlisch skrev:
Xuri skrev:

Man sågar av skiten, förlänger den lite, lägger i en bricka, flyttar vakuumnippeln från toppen å där svetsar man fast en mutter så man får en gänga att sätta justerskruven, lägger en bricka på ovansidan fjädern i btr:n å svetsar ihop de försiktigt..¨

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ;cat=21176 där finns lite byggbilder

blev justerbar från 2-8 kg...

OT man svetsar ihop skarvarna med ett par punkter bara å tätar sedan den med kemisk metall
man måste kyla den noga när man punktar ihop den annars så smälter membranet innuti som håller vakuum/soppan från varandra...går membranet kommmer soppan spruta ur vakuumnippeln...

såg jue riktigt bra ut dedär smile men hur vet du vilket tryck du ställer den på sen då?

har en soppatrycksmätare som jag kan sätta fast på fuelrailen permanent eller så kan jag sätta på en slangstump med bilventilsanslutning å sedan bara mäta när jag vill...sitter ju bilventilsanslutning på fuelrailen orginal..lätt å kolla...

Jaha där ser man, inget jag visste fanns, alltid ska man lära sig någe nytt smile
Men va tycker du jag ska ha för spridare. du verkar jue kunna en del smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 juni 2009
#17
Hedlisch skrev:
Xuri skrev:
Hedlisch skrev:

såg jue riktigt bra ut dedär smile men hur vet du vilket tryck du ställer den på sen då?

har en soppatrycksmätare som jag kan sätta fast på fuelrailen permanent eller så kan jag sätta på en slangstump med bilventilsanslutning å sedan bara mäta när jag vill...sitter ju bilventilsanslutning på fuelrailen orginal..lätt å kolla...

Jaha där ser man, inget jag visste fanns, alltid ska man lära sig någe nytt smile
Men va tycker du jag ska ha för spridare. du verkar jue kunna en del smile

de vanligaste receptet brukar ju vara 440 eller 465cc å ca 76mm Lmm

Jag körde 465cc å 76mm å en 15g turbo ( 850 t5) å med 1.5 bars ladd var de inga direkta problem å rita på 3ans växel med vinterdäck å blött..

vad är specen på din omslipade vx kam ?


One Man Clan
4 287 Inlägg
30 juni 2009
#18
ps, jag säger inte att de är rätt men jag sålde ett steg 1 chip till polarens 945a... de är inget anpassat chip alltså å i dagsläget med 440cc å 76mm lmm med 19t å 1.4 bars ladd ger den 280 häst..

de är inte rätt men inte helt fel heller


402 Inlägg
30 juni 2009
Trådstartare
#19
Xuri skrev:
ps, jag säger inte att de är rätt men jag sålde ett steg 1 chip till polarens 945a... de är inget anpassat chip alltså å i dagsläget med 440cc å 76mm lmm med 19t å 1.4 bars ladd ger den 280 häst..

de är inte rätt men inte helt fel heller

okej då ska jag leta efter spridare som jobbar på 3 bar så slipper jag byta btr:en men som är på ca 470 cc typ.

Vet faktiskt inte va den har för spec, det är en kompis kompis som gör dom o det är han som ska fixa hela min topp. dock så kan du köpa en sån på tm-racing i katrineholm.
Men då blir det dyrt som satan, dom tar 3500:- för den kammen, jag gav ca 1000 kr för min wink bra med kontakter ibland tongue hehe
Senast redigerat av Hedlisch (30 juni 2009)


Sök