2665
Sök

BMW vägrar att byta in Tyskimporterad M3:a ?

1 050 Inlägg
3 juli 2009
Trådstartare
#1
Kompisen går i bilbytartankar har hittat en splirrans ny BMW E90 335-09. När han frågade vad han fick i inbytespris för sin BMW M3 2005, så vart det nobben? Bilhandlaren vägrade att byta in den importerade M3:an. Med motivationen att 90% av de tyskimporterade bilarna har skruvade mätare,mm.

Han vart istället uppmanad att sälja den privat på Blocket? är det så här illa rent generellt med importerade bilar?

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

1 587 Inlägg
3 juli 2009
#2
Shit yikes ! Oftast brukar man få mindre pengar för en importerad bil men kollar man noga så ser man ifall mätaren är skruvad eller inte, liksom e bilen allt för sliten i säten, ratten, osv osv liksom invändigt, ja då anar man att bilen gått minst 25k eller så.. Detta var bara ett exempel, du hajar nog hur ja menar tongue


Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
3 juli 2009
#3
Tyvärr tror jag att det är allt vanligare nu i lågkonjukturen. Har hört att Saab-handlare ger 15.000 kr i inbyte för en 7-8 år gammal 9-5:a vid köp av en ny Saab, det säger ju en hel del... Man är väl helt enkelt rädda för att man inte ska få den inbytta bilen såld, att ha en bil ståendes länge i hallen kostar flis!

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

1 827 Inlägg
3 juli 2009
#4
Dave_C70 skrev:
Tyvärr tror jag att det är allt vanligare nu i lågkonjukturen. Har hört att Saab-handlare ger 15.000 kr i inbyte för en 7-8 år gammal 9-5:a vid köp av en ny Saab, det säger ju en hel del... Man är väl helt enkelt rädda för att man inte ska få den inbytta bilen såld, att ha en bil ståendes länge i hallen kostar flis!

¨
Detta tror ju inte jag på iom att begförsäljningen är högre än någonsin.


Mitt tips till TS. Åk någon annanstans och köp där dom kan byta in, det är troligtvis bara där dom är så fisförnäma.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
3 juli 2009
#5
Eisenhut skrev:
Detta tror ju inte jag på iom att begförsäljningen är högre än någonsin.

Ja, men om man tänker på vilka bilar folk köper beg. i lågkonjukturstider så är förmodligen inte en tysksåld M3:a det första de kollar på... Dock tycker jag också att det är konstigt att BMW inte alls tar in den, man kan ju tänka sig att de ger mindre betalt men...

Att Saab inte ger mer för inbyte på 9-5:orna fattar jag inte heller, borde väl säljas en och annan beg. till barnfamiljer?

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

1 213 Inlägg
3 juli 2009
#6
En M3:a är väl lite mer speciell än en vanlig svenssonbil. Dyra i inköp, dyra i drift (försäkring och liknande om man jämnför med en snik), så historiken kring bilen blir allt viktigare. Bara för att bilen är köpt i Tyskland behöver den inte var skruvad. Som någon tidigare sa, åk till en annan bmw-återförsäljare och hör med dem.

Att sedan Saab inte skulle ge mer än 15 000 i inbyte tror jag inte ett dugg på. Du har "hört det" räcker inte, de ger nog inte mer än ngn annan, för de vill ju sälja nya bilar. Oftast hamnar ju inbytesbilar någon annan stans än hos återförsäljaren.


804 Inlägg
3 juli 2009
#7
master_lars skrev:
Att sedan Saab inte skulle ge mer än 15 000 i inbyte tror jag inte ett dugg på. Du har "hört det" räcker inte, de ger nog inte mer än ngn annan, för de vill ju sälja nya bilar. Oftast hamnar ju inbytesbilar någon annan stans än hos återförsäljaren.

Tror ju jag på iaf. 9-5 ~00 ligger ju på blocket för 25 så varför skulle en bilhandlare som vill gå med vinst erbjuda mer än 15?

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
3 juli 2009
#8
Min flickväns farsas bil som var en t gul (gula lister o hela köret så en äkta sådan) fick dem 15 000 för. på rejmes.. skandal..

~Andy~

1 050 Inlägg
3 juli 2009
Trådstartare
#9
master_lars skrev:
En M3:a är väl lite mer speciell än en vanlig svenssonbil. Dyra i inköp, dyra i drift (försäkring och liknande om man jämnför med en snik), så historiken kring bilen blir allt viktigare. Bara för att bilen är köpt i Tyskland behöver den inte var skruvad. Som någon tidigare sa, åk till en annan bmw-återförsäljare och hör med dem.

Att sedan Saab inte skulle ge mer än 15 000 i inbyte tror jag inte ett dugg på. Du har "hört det" räcker inte, de ger nog inte mer än ngn annan, för de vill ju sälja nya bilar. Oftast hamnar ju inbytesbilar någon annan stans än hos återförsäljaren.

Han har redan besökt två stycken olika auktoriserade BMW handlare i samma stad, båda vägrade inbyte av import, det var inte p.g.a att det var en dyr m3:a, utan istället därför att den var Tysk importerad.
Dessa handlare har enl uppgift som policy att ej befatta sig med importerade bilar oavsett bilmodell.

Han ringde även runt till icke auktoriserde bilhandlare, men intresset var mkt klent. Fick återigen tipset att sälja M3:an privat på Blocket. Kan även nämnas att M3:an är extremt fin, så det är ingen risig pisskur big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

327 Inlägg
3 juli 2009
#10
Helt otroligt att idag år 2009 så lever BMW återfösäljarna i en värld då de läste någon artikel år 1994 om att Håkan i Lund kom hem med sin nya bil och fick se att den var skruvad.
Köpa tyskimport, ja tack.
Oftast i bättre skick och framförallt mkt mera utrsustade.

1 050 Inlägg
3 juli 2009
Trådstartare
#11
Rs4Danderyd skrev:
Helt otroligt att idag år 2009 så lever BMW återfösäljarna i en värld då de läste någon artikel år 1994 om att Håkan i Lund kom hem med sin nya bil och fick se att den var skruvad.
Köpa tyskimport, ja tack.
Oftast i bättre skick och framförallt mkt mera utrsustade.

Visst är det så, en tysk importerad M3:a är ju oftast fullutrustad och lite till. Men p.g.a det alltmer utbredda fusket med skruvade mätare, så är det numera nobben hos de allra flesta bilhandlare.

En av dessa BMW handlare som nobbade inbytet av M3:an, hade enl egen uppgift tidigare haft en mindre nogräknad bilhandlare som tog över försäljningen av deras inbytta importbilar. Men p.g.a allt strul med felaktiga mätareställningar och stämningar från arga kunder osv, så är det numera slut på inbyten av importerade bilar.
Senast redigerat av E-30 (3 juli 2009)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

161 Inlägg
3 juli 2009
#12
Patetiskt. Hade en X5 4,4 import som jag inte heller fick byta in. Det var förbud för dem att ta emot importerade bilar.


327 Inlägg
3 juli 2009
#13
Haha fyfan sådana grisar de e på Bmw.

Teddan
2 495 Inlägg
3 juli 2009
#14
det handlar nog mer om att dom inte vill byta in en m3 e46 .
Sen är många bmw handlare känliga med inbytesbilar.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

1 893 Inlägg
3 juli 2009
#15
Med den svaga kronan, kan det kanske vara idé att sälja bilen till tyskland då?
Tyskarna hämtar ju bilar i sverige numera pga att det blir nästan gratis, då man får en jäkla massa dasspapper (=Kronor) för Euron.
Vill kompisen promt lämna bilen i byte hos samma handlare, kan han väl köpa den nya i Tyskland också.

Passar inte skon, provar man lådan... Vill BMW inte ha med sina egna bilar att göra, kanske man i alla fall bör ifrågasätta om den nya är nått att ha, då de inte vill ta i den gamla? (Ja jag vet att BMW gör jäkligt bra bilar, men frågan bör ställas.)


Avstängd
386 Inlägg
3 juli 2009
#16
Ang 9,5 an så förstår jag att dom inte vill ge så mycke för dom sjuker ju som stenar i vatten i värde lika så t-gulen dom börjar ju på ha ett par år på nacken. Man väl sätta ut en annons på mobile.de eller vad sidan heter och kolla om nån tysk vill köpa den. Det är vanligt som fan med skruvade mätare på bilar från tyskland och italien. Vet inte om det e lika på bmw som på volvo att man kan gå in och kolla dom "riktiga" milen det går i alla fall i vadis (volvo) i så fall så borde dom se svart på vitt att milen stämmer eller ej.

327 Inlägg
3 juli 2009
#17
Min RS4 jag köpte var bara annonserad på mobile.de fast det var en svensk som sålde.
Audi kan man kolla upp all historik på utan problem.

12 086 Inlägg
3 juli 2009
#18
Bilhandlarna gör ju som dom vill helt krasst.
Sen vad man tycker om de är ju en annan sak, de finns ju flera bilhandlare.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 juli 2009
#19
Bara löjligt, en tyskimporterad bil med korrekt historik är ofta i bättre skick än en svensk dito. De som importerar (ärligt) plockar ju de finaste bären från busken eller hur?

Men svenskarnas fördommar-->handlarnas fördommar. För det spelar ingen roll att handlaren vet att bilen är ok, för de flesta spekulanter kommer undvika bilen ändå bara för att den är import. Alltså tar de inte in importer då de vet att dessa ofta blir stående. Inget försvar, utan bara för att förstå tankarna bakom. Och det är inte bara Bmw, mer eller mindre alla märkesberoende handlare undviker import om de kan.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
3 juli 2009
#20
Om det nu var en bmw handlare borde han veta mycket väl att det bara tar honom några minuter via sin dator att ta reda på om mätaren är skruvad

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu


Sök