BoraV6 skrev:
I saabarna sitter det väl spikningskydd?
Ja, håller vi oss till 9000 så hade de äldre bilarna 85-92 en knacksensor som agerar microfon åt styrsystemet.
Den sitter mitt på blocket och lyssnar efter spikningar, känsligheten är bättre än det mäskliga örat.
Skulle det spika hittas det på åtgärder bla att laddtrycket sänkts.
De nyare bilarna "lyssnas" det efter spikningar på ett annat sätt (kallat joniseringsmätning) genom tändstiften och DI-kasetten.
Vid spikning ändras tändläget/bränsleblandning/laddtryck till spikningarna har upphört.
BoraV6 skrev:
Vet att man kan koppla in en diod till styrboxen så den blinkar när det spikar desutom. Så man vet om man laddar för mycket eller har för varm luft mm.
Stämmer men på de gamla bilarna 85-88.
______________________________________________________________________________
"Pystrim" i alla dess former såsom:
-Ställbart laddtryck
-Håltagande i slangar
-Strypventiler
-Pysventilen
....och
SAAB ihop borde förbjudas!!Det eminenta APC/Trionic systemet i saabarna är ett mycket smart uttänkt system med stor inbyggd säkerhet.
Börjar man trassla med "fusk" av olika dess slag så försvinner säkerheten i systemet och har man gjort tillräckligt fel går det ganska fort till någonting går sönder.
Felen som uppkommer brukar vara:
-Trasig topplockspackning.
-Sönderspikade/smälta/spruckna kolvar
-Trasig turbo.
mm
Ingen av dessa är speciellt billiga fel att åtgärda......
Visst KAN man "pystrimma", bilen kommer gå bättre men hur länge beror på ett antal X och frågan är om du vill ta den risken?.
Nä, låt istället någon känd SAAB-trimmare lägga om 1:or och 0:or för att få din bil att gå bättre med säkerhetssystemet bibehållet.