TurbOla skrev:
Rquired skrev:
Bmws delar ligger på samma nivå, i vissa fall lägre än Volvo. (de gamla rwd borträknade, volvo kör nice price på dem). Att serva en Bmw är billigare och de har kamkedja så man slipper byta rem. Dessutom håller Bmw rent statistikst bättre än vad (fwd) volvo gör, så åtgången på delar bör vara något lägre.
Försäkringen är något dyrare, men några större skillnader är det inte. En Volvo 850 turbo (T5 heter den inte i Sv) är dyrare för mig att försäkra än en Bmw 328. Men för det flesta är Bmwn någon hundralapp dyrare. Kom dock ihåg att Volvo har kamrem, säg att en sådan byts med 5års intervall och kostar 5k att byta, föreförenklat 1000:- om året. Så mycket skiljer det inte i försäkring mellan motsvarande Volvo och motsvarande Bmw.
Bilia skrev:
De bilmodeller som för närvarande omfattas av Nice Price-erbjudanden är Volvo (S60, S80, V70N, XC70 fram till -03 eller äldre) S40/V40, S70/V70, 850, 940, samt 700-, 400-, 300- och 200- serierna. Nice Price omfattar kompletta serviceerbjudanden till respektive modell samt vissa utvalda, vanliga reparationer och ett sortiment av Volvo originaldelar.
Volvia Nice Price försäkring finns på 850, så då blir försäkringen ÄNNU billigare än normalt. För mig gjorde det ca 2000kr om året.
Och en BMW 328 är inte billig att försäkra - för att inte tala om när det går sönder - Darkie och jag pratade om det lite.
Likadant så ville han inte ställa upp mot mig efter att han åkt med mig en runda.
Med nice price tänkte jag på delar, inte försäkring. Att Bmw är dyra att försäkra är inget att säga emot, de får de jobba igen på annat håll. Med dyr när det går sönder tycker jag inte den är, eller jo visst svider det i plånboken men det svider lika mycket med en Volvo. Bara att jämföra delarna, de ligger i ungefär samma nivåer de båda märkerna. Tvivlar på att Darkie köper delar dyrare än han behöver så
Men lika snabb är den inte, å andra sidan fusk du har ju mer hp orginal
Lite OT: När den första R modellen kom var den elektroniskt begränsad till 250km/h, vilket inte behövdes då den inte orkade upp i mer än 245 i TVs test. Måste fråga hur det kommer sig att T5 orkade upp i 260km/h redan 1994 då?
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.