3503
Sök

Plötsligt långsam USB-läsning

6 Inlägg
4 juli 2009
Trådstartare
Min stereo, en Sony med USB-in på fronten har nyligen blivit väldigt långsam på att läsa in data (fil och mappstruktur osv antar jag) från USB-minnen när jag startar den.

Vanlig uppspelning fungerar som vanligt när den väl sätter igång, inga problem med att lyssna, snabbspola och dylikt.

Jag har i stort sett enbart använt just USB-funktionen på min stereo så länge jag haft den. När jag startar upp bilen, monterar fronten och kopplar in USB-minne med musik på har det alltid tagit en kort stund för stereon att läsa in och sätta igång med uppspelningen. Tidsåtgången för det har (givetvis?) varierat med mängden mappar, musik osv på USB-minnena men i regel har uppspelningen startat efter kanske 5-20 sekunder. Nu har denna process plötsligt börja ta närmare 2 minuter, hinner åka en bra bit medan displayen visar ett otillfredställande "READING...", något som irriterar mig oerhört.

Jag har provat med olika USB-minnen och kollat om någon kontakt skulle vara glapp eller något dylikt men det verkar vara i sin ordning, problemet kvarstår.

Tänkte nu höra om någon har haft samma problem eller har någon idé om möjlig orsak/åtgärd.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
4 juli 2009
och är de inte så att ju mer fullt minnet är ju segare går de menar tar inte lika lång tid och känna av 1 tomt minne som 1 fullt  . sen beror de vell lite på skicket på grejjen som ska läsa in minnet oxå

där jag provat mina usb sticks så reagerar dem direkt överallt när de är tomma men har man tex fyllt ut 2 gig tar de längre tid sen ju äldre dvs spelare cd spelaren osv är så kan de ladda i evigheter ibland

+att de är som med all annan el går sönder tids nog så helt 100% på att allt är som de ska ? tex sterio lr att minnerna inte börjar bli dåliga lr nått?

6 Inlägg
4 juli 2009
Trådstartare
Tack för svaren, som sagt så har jag dock redan provat med flera olika minnen så jag tror inte att det är där felet ligger samt jag jämförde tiderna mellan läsningarna av samma USB-minnen. Det är alltså samma minne med samma datamängd som gått från t.ex. 10 sek till 2 min i inläsningstid.

Swedenrockers jag vet dessvärre inte vad "Hu:n" står för tongue

Huruvida stereon börjar bli gammal vet jag för närvarande inte då den sattes in av tidigare ägare av min nuvarande bil och har inte fått med papper om den vad jag kan minnas. Dock vittnar ju hela förekomsten av USB-ingång om att den kanske inte riktigt är redo för antikrundan ännu wink

Har som sagt ingen större koll på vad det är för modell, kan kolla upp mer specifikt men det lilla jag vet om den på rak arm är att det är en Sony Xplod (röda detaljer, har fått för mig att åtminstone de nyaste har blå).
Senast redigerat av Sky (4 juli 2009)

Overloaded
60 Inlägg
4 juli 2009
HU betyder Head Unit eller huvud enhet, din radio med andra ord.
Reset knappen sitter bakom fronten nere till vänster, ett typ 3mm hål med en microbrytare innanför.

Saab 9-5 Aero Kombi
Member of Team SFR
www.teamsfr.com

6 Inlägg
4 juli 2009
Trådstartare
Okej, ska prova det, tackar smile

6 Inlägg
4 juli 2009
Trådstartare
Har provat en reset av huvudenheten (modell CDX-GT616U) nu och det hjälpte dessvärre inte.
Senast redigerat av Sky (4 juli 2009)

Sök