3125
Sök

Sant att dioder får bilen att dra mindre soppa och ge mer effekt?

527 Inlägg
4 juli 2009
Trådstartare
#1
Jag har läst på flertal ställen att dioder i bilen kan göra så bilen drar mindre bensin och göra motorn piggare.
Läste nyligen detta, vilket jag tyckte lät mycket: "Halvljuset på vanliga halogenlampor står för 0,8 procent av bilens bränsleförbrukning "

Men hur är det med det egentligen?
Är det verkligen så att generatorn på dagens bilar är variabel, dvs är det lite strömförbrukning, fulladdat batteri så blir motståndet på generatorn lägre, och om man kopplar in en jäkla massa grejor så blir motståndet på generatorn högre!?
Är det verkligen så eller är generatorns motstånd detsamma oavsett bilens strömförbrukning?

http://www.alltommotor.se/polopoly_fs/1.12472!image/3686805640.jpg_gen/derivatives/article/3686805640.jpg

283 Inlägg
4 juli 2009
#3
Teoretiskt ja, dioder drar mycket mindre energi.
Om det är märkbart hmm knappast.
Kanske när man utför tester eller liknande, ingenting du märker i vanlig daglig bruk.

Artur


527 Inlägg
4 juli 2009
Trådstartare
#4
Jag räknade lite på det om man utgår ifrån de där siffrorna och antar att halvljuset är på 55W. Då skulle jag spara 1,2% i soppaförbrukning om jag byter bakljus, skyltljus, varselljus samt dimljusen och kör sedan med dimljus och varselljus istället för halvljusen hehe...i teorin dårå. lol
Senast redigerat av Loffe123 (4 juli 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 juli 2009
#5
Loffe123 skrev:
Jag räknade lite på det om man utgår ifrån de där siffrorna och antar att halvljuset är på 55W. Då skulle jag spara 1,2% i soppaförbrukning om jag byter bakljus, skyltljus, varselljus samt dimljusen och kör sedan med dimljus och varselljus istället för halvljusen hehe...i teorin dårå.

Plus att du måste "köra in" kostnaden för vad diodbelysningen kostade. wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
4 juli 2009
#6
Vill du spara sås, tänk på hur du kör, där kan man spara en hel del. Visst blir det skillnad men det är markant och knappast märkbart om man inte vidtar flera åtgärder dvs.

och att bilen skulle bli piggare, teoretiskt men ingenting du känner av
Senast redigerat av TenZer (4 juli 2009)

Rock'n Roll

16 197 Inlägg
4 juli 2009
#7
vill du spara bensin.. åk buss ellle cykla..tongue

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Hetast Just Nu!
1 355 Inlägg
4 juli 2009
#8
TenZer skrev:
Vill du spara sås, tänk på hur du kör, där kan man spara en hel del. Visst blir det skillnad men det är markant och knappast märkbart om man inte vidtar flera åtgärder dvs.

och att bilen skulle bli piggare, teoretiskt men ingenting du känner av

Jag har dioder på nästan allt utom baklyktorna och tro mig du kommer inte märka nått.

gör som TenZer sa... ja har ärligt talat inte kört lugnt el hel sträcka på sen ja fick bilen förrän förra veckan..
jag kör tranås-växjö varje helg fram o tillbaka i över 2 år och kör alltid rejält snabbt, men sen förra veckan körde ja exakt efter skyltarna... fyfan vilken idiot ja har varit.... man sparar såååå mkt bensin. !

Inspiration comes standard

KHRacing
4 juli 2009
#9
evilaudio skrev:
vill du spara bensin.. åk buss ellle cykla..tongue

lol lol lol

blacken
4 juli 2009
#10
Njaa, den största boven i det "dramat" är generatorn i sig, har ett vagt minne att det krävs tre hkr för att få ut en hkr ur generatorn. Eller om det var watt det rörde sig om?.  Minns inte så bra, det var ett tag sedan man gick i plugget..

RMR-Crew
478 Inlägg
4 juli 2009
#11
evilaudio skrev:
vill du spara bensin.. åk buss ellle cykla..tongue

eller kör diesel.

Avstängd
386 Inlägg
4 juli 2009
#12
Håller med evilaudio!

16 197 Inlägg
4 juli 2009
#13
kawiZz skrev:
evilaudio skrev:
vill du spara bensin.. åk buss ellle cykla..tongue

eller kör diesel.

jobbigt om de e en bil me bensinmotor bara..tongue

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
4 juli 2009
#14
billigast är att åka med någon annan slipper gå slipper cykla slipper betala bil/soppa.


Inga konstigheter
2 064 Inlägg
5 juli 2009
#15
Klart bilen drar mindre om du använder mindre effekt i form av elprylar. Man får ingen energi gratis.


527 Inlägg
5 juli 2009
Trådstartare
#16
FL3JM skrev:
Klart bilen drar mindre om du använder mindre effekt i form av elprylar. Man får ingen energi gratis.

Det är väl inte alls klart.
På en moppe, gräsklippare, båtmotor eller dylik mindre motor så är det inte så, då är generatorn konstant och drar lika mycket ström oavsett hur mycket du kopplar på. En regulator sköter fördelningen av spänningen, blir den för hög så blir den varm och energiöverskottet försvinner i form av värmeförluster.

Kopplar du på för mycket elprylar så dör motorn helt sonika till slut :-)

Men det är väl annorlunda för en bil då, som min fråga löd.

DFFL
9 020 Inlägg
5 juli 2009
#17
Är det detta du gör om dagarna?
Letar taskiga bränslebesparingsmetoder alltså?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

16 197 Inlägg
5 juli 2009
#18
Loffe123 skrev:
FL3JM skrev:
Klart bilen drar mindre om du använder mindre effekt i form av elprylar. Man får ingen energi gratis.

Det är väl inte alls klart.
På en moppe, gräsklippare, båtmotor eller dylik mindre motor så är det inte så, då är generatorn konstant och drar lika mycket ström oavsett hur mycket du kopplar på. En regulator sköter fördelningen av spänningen, blir den för hög så blir den varm och energiöverskottet försvinner i form av värmeförluster.

Kopplar du på för mycket elprylar så dör motorn helt sonika till slut :-)

Men det är väl annorlunda för en bil då, som min fråga löd.

ehh va??   

slänger du på mer saker som drar ström så e de väl SJÄLKLART att de behövs mer "mos"..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
5 juli 2009
#19
när en bil drar mindre ström drar den mindre bränsle

fast lamporna är endå marginella strömslukare

styrstemet+bränslesystemet+tänding är dom stora bovarna och klimator anläggningen

bara fläkten till ac och elfläkten som kyler kondensorn drar nog säkert 40-50amp vid full belastning

lite räknat på halvljus och alla nödvändiga lampor borde det bli något liknande

2*55watt halvljus
2*5watt skyltbelysning
2*5watt bakljus
2*21watt bromsljus

172watt drar dessa ihop 14.3amp
alltså inte alls mycket om man jämför med tex elfläkt fläkt inne i bilen elsäten soppa pump osv osv osv

man tjänar i stort inte ett skit att byta bakljus och parkeringsljuset fram till diodlampor

säg att du byter ut bakljus 5watt *2 och fram byter du parkingsljuset 5watt *2 och sen skylbelysningen 5watt*2

30watt ger en förbrukning på 2.5amp  en piss i havet
man spar mer ström genom att dämpa ner belysningen i mätarhuset dagtid ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

"Unloaded"
1 557 Inlägg
5 juli 2009
#20
Tradegy84 skrev:
FireTraXX skrev:
Är det detta du gör om dagarna?
Letar taskiga bränslebesparingsmetoder alltså?

Är det detta du gör om dagarna?
Lägger in meningslösa och onödiga inlägg i folks forumtrådar alltså?

Ny på Garaget? Detta är syftet som Firetraxx finns till för tongue

"When innovation meets passion!"


Sök