Loffe123 skrev:
Jag har redan tagit till alla grepp som går för att sänka soppaförbrukningen.
Har en Fabia 1,2 HTP, erkännt snål men ändå rätt pigg.
Kör eco-drive, lägger alltid i växeln, sätter på mig bältet etc INNAN jag startar bilen. Jag kör som en kärring, håller gärna 5km/h under gällande hastighet.
Har monterat irridiumstift (sänkte soppan med 3%, var även billigare än reguljära stift), har plockat ur alla onödiga saker i bilen såsom reservdäck, donkraft etc. Kör aldrig med full tank utan helst bara 10-20 liter (mindre vikt). På samma sätt så har jag sällan full spolarvätska. Jag har lågfriktionsdäck med visst övertryck i, dessa gjorde faktiskt stor skillnad måste jag säga, kan jag rekomendera.
Jag kör aldrig med AC, har dimmat ner instrumenteringen. Stereon är sällan på.
Men där tar det nog stop, nu har jag därför börjat ledda hela bilen, främst för att det är snyggt, och möjligen mer trafiksäkert också eftersom ett ledbromsljus tänds snabbare än en glödlampa. Sen att det hela betalar sig efter några tusen mil är ju helt okej och att aldrig behöva byta en glödlampa på bilen igen har ju även det ett värde i sig. :-)
Min förbrukning ligger blandad körning på 0,49 enligt färddatorn. KOnstant landsväg 85km/h kan jag få ner den i 0,4l/mil.
Jag är nöjd :-)
Men mycket vill ha mer, det är en bedrift att köra snålt.
Ska även montera magneter på bränsleledningarna, det kan kanske fungera...varken dyrt eller så särskilt komplicerat ingrepp precis. Kan vara värt att prova.