3534
Sök

Sant att dioder får bilen att dra mindre soppa och ge mer effekt?

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 juli 2009
#21
Loffe123 skrev:
Det är väl inte alls klart.
På en moppe, gräsklippare, båtmotor eller dylik mindre motor så är det inte så, då är generatorn konstant och drar lika mycket ström oavsett hur mycket du kopplar på. En regulator sköter fördelningen av spänningen, blir den för hög så blir den varm och energiöverskottet försvinner i form av värmeförluster.

Kopplar du på för mycket elprylar så dör motorn helt sonika till slut :-)

Men det är väl annorlunda för en bil då, som min fråga löd.

Jo det är visst klart.  läs genom ditt inlägg igen:

1  då är generatorn konstant och drar lika mycket ström oavsett hur mycket du kopplar på.

2 Kopplar du på för mycket elprylar så dör motorn helt sonika till slut :-)

jämför dina två påståenden.   

Skall man gissa så kan man ialla fall skriva ner något som inte säger emot sig självt i samma inlägg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

3 259 Inlägg
5 juli 2009
#22
torpis skrev:
Loffe123 skrev:
Det är väl inte alls klart.
På en moppe, gräsklippare, båtmotor eller dylik mindre motor så är det inte så, då är generatorn konstant och drar lika mycket ström oavsett hur mycket du kopplar på. En regulator sköter fördelningen av spänningen, blir den för hög så blir den varm och energiöverskottet försvinner i form av värmeförluster.

Kopplar du på för mycket elprylar så dör motorn helt sonika till slut :-)

Men det är väl annorlunda för en bil då, som min fråga löd.

Jo det är visst klart.  läs genom ditt inlägg igen:

1  då är generatorn konstant och drar lika mycket ström oavsett hur mycket du kopplar på.

2 Kopplar du på för mycket elprylar så dör motorn helt sonika till slut :-)

jämför dina två påståenden.   

Skall man gissa så kan man ialla fall skriva ner något som inte säger emot sig självt i samma inlägg

Jag vet inte men skulle tro att han menar nåt i stil med att strömmen dör ut om man kopplar på för mycket, alltså att det går jätte bra att driva 5 lampor men kopplar du på 10 lampor så blir det för lite ström för allihop och ingen lyser som dom ska.. Och då blir laddstömmen för låg för att driva motorns tändsystem och det slutar med att den stannar.. På en moped tex så sitter det ju ett laddrelä istället som inte ger mer eller mindre ström vid behov som en generator på en bil... En generator på en bil kompencerar ju strömmen som går åt och kan ge mer eller mindre men på en moped så ger laddrelät lika mycket ström oavsett om alla lysen är på eller av! Är ingen expert på el men det är såhär jag har uppfattat att det fungerar iaf.. Och det är nog så han menar med det inlägget han skrev! Sen om det rätt angående moped-laddrelät(vet inte om ordet är rätt) och bilgeneratorn överlåter jag till nån elexpert att avgöra!

MVH/Jon
Senast redigerat av JonR (5 juli 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

DFFL
9 020 Inlägg
5 juli 2009
#23
Tradegy84 skrev:
FireTraXX skrev:
Är det detta du gör om dagarna?
Letar taskiga bränslebesparingsmetoder alltså?

Är det detta du gör om dagarna?
Lägger in meningslösa och onödiga inlägg i folks forumtrådar alltså?

From time to time, yes.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

got stance?
546 Inlägg
5 juli 2009
#24
hittar du lagliga diodhalvljus så hojta till, btw hur skulle du kunna höja effekten med dioder?det går ju inte bygga turbo av dom direkt

夢の力

3 259 Inlägg
5 juli 2009
#25
joonte_ skrev:
hittar du lagliga diodhalvljus så hojta till, btw hur skulle du kunna höja effekten med dioder?det går ju inte bygga turbo av dom direkt

big_smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
6 juli 2009
#26
Loffe123 skrev:
FL3JM skrev:
Klart bilen drar mindre om du använder mindre effekt i form av elprylar. Man får ingen energi gratis.

Det är väl inte alls klart.
På en moppe, gräsklippare, båtmotor eller dylik mindre motor så är det inte så, då är generatorn konstant och drar lika mycket ström oavsett hur mycket du kopplar på. En regulator sköter fördelningen av spänningen, blir den för hög så blir den varm och energiöverskottet försvinner i form av värmeförluster.

Kopplar du på för mycket elprylar så dör motorn helt sonika till slut :-)

Men det är väl annorlunda för en bil då, som min fråga löd.

Nej. Ta och läs på lite och begrunda ditt inlägg, du motsäger ju dig själv.
Jag irriterar mig dessutom starkt på att du säger att "det inte är så", är du osäker så lägg till "jag tror", då slipper du hålla på och sprida massa falsk info överallt. Finns ju trots allt en del folk här på forumet som går på saker lika lätt som du.
En spänningsregulator (förmodar att det är den du menar) sköter inte "fördelningen av spänningen", den ser bara till att generatorn laddar batteriet med rätt spänning då generatorn har en tendens att ha varierande spänning beroende på varvtal.
Att det skulle vara annorlunda beroende på typ av fordon man sätter motorn i är ju en väldigt flummig tanke.
Det du menar är alltså att generatorn alltid går på full belastning och att man har något form av motstånd som gör om all överbliven effekt till värme? smile Det låter vääääldigt omständigt.

Enligt energiprincipen så kan energi kan aldrig skapas, bara omvandlas.
Så förbrukar du mindre effekt, t.ex genom att byta ut lampor mot LED's, gå ner i vikt, få lägre rullmotstånd i däcken genom att ha rätt tryck osv, så kommer det krävas mindre energi så du sänker din soppaförbrukning.


213 Inlägg
6 juli 2009
#27
vad kostar inte såna där dioder att köpa ? eller byta om dom går sönder ?

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 juli 2009
#28
joonte_ skrev:
btw hur skulle du kunna höja effekten med dioder?

Det har ju varits inne på denna linjen innan och det är helt rätt, man får mer effekt och lägre förbrukning.

Du kan sänka bilens elektriska effektförbrukning med ca 150watt. Generatorn har nog en verkningsgrad totalt på 25%  för att få ut 150watt behöver du stoppa in 600watt vilket i sin tur är 600/736=0.8hk

säg att du behöver hålla kvartsgas för att åka 100km/h med en Volvo S40 T4, det är 50hk. 0.8hk utgör  1.6% av detta.  Man skulle alltså kunna minska förbrukningen med 1.6% vilket i sin tur är 8l/100km*1.6%= 0.01l/mil

1.6% motsvarar ungefär att du tankar bilen på Jet istället för nån obenannad OK-mack, ca 20öre per liter billigare.

hepp

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

121 Inlägg
6 juli 2009
#29
Kom samtidigt ihåg att många bilar kräver extra effektmotstånd kopplade parallellt över diodlamporna för att det ska fungera. Nyare Volvobilar indikerar trasig lampa, blinkerslamporna blinkar snabbt om inte effektmotstånd kopplas in, detta för att diodlamporna drar för lite ström, om då diodlampor och motstånd kopplas in då blir det inte lägre stömförbrukning.
Att tro att bilen drar märkbart mindre bränsle, om diodbelysning kopplas in om det nu går att lösa rent tekniskt och att strömbrukningen till belysningen blir lägre, tror jag inte på.
En enkel test är väl att först köra bilen som vanligt och mäta förbrukningen och sen köra bilen och stänga av allt elektriskt som inte behövs typ fläkt, bilstereo, dimljus mm och se hur mycket besparingen blir. Denna tillfälliga avstängning ger mer stömbesparing än diodbelysning kan ge. Kanske svårt att få vetenskapligt rätt men en fingervisning om att denna tillfälliga besparing knappast kommer att märkas lika lite som diodbelysning kommer att ge. För det hela handlar väl om att få ner strömförbrukningen och då spelar det ingen roll hur det görs, en avstängd fläkt, bilstereo eller lampor som drar mindre ström, det kommer i alla fall inte att märkas på bränslefölrbrukningen om diodlampor kopplas in. Däremot tar klimatanläggningen mer energi från motorn och den går att stänga av (rullar lättare) men generatorn kan ju inte stängas av. Köra utan klimatanläggning påslagen kan kanske märkas i bränsleförbrukningen då mest i stadstrafik.


21 761 Inlägg
6 juli 2009
#30
Har man kilremsdrivning till generator/vattenpump/servopump/airconditionpump så har den remmen högre friktion än en platt rem, att byta ut rem+remskivor och sätta en platt rem bör ge mindre jobb för motorn (dvs mindre soppaförbrukning).

Att räkna om olika förbrukningswatt till hästkrafter blir inte rätt när det gäller förbränningsmotor, hur man ska räkna vet jag dock inte. Det enda jag har fått reda på är att man inte kan räkna om på det sättet. smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 juli 2009
#31
Drönirettab skrev:
Att räkna om olika förbrukningswatt till hästkrafter blir inte rätt när det gäller förbränningsmotor,

rätt är ju ett starkt ord förvisso, men man kommer sjukt nära på ett väl uppsatt överslag smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 juli 2009
#32
LAE skrev:
Däremot tar klimatanläggningen mer energi från motorn och den går att stänga av (rullar lättare) men generatorn kan ju inte stängas av. Köra utan klimatanläggning påslagen kan kanske märkas i bränsleförbrukningen då mest i stadstrafik.

Jodå generatorn rullar också lättare om den inte belastas, precis som din AC-kompressor.  Att montera dioder sänker visst förbrukningen men bara med ~1.6%

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

121 Inlägg
6 juli 2009
#33
torpis skrev:
LAE skrev:
Däremot tar klimatanläggningen mer energi från motorn och den går att stänga av (rullar lättare) men generatorn kan ju inte stängas av. Köra utan klimatanläggning påslagen kan kanske märkas i bränsleförbrukningen då mest i stadstrafik.

Jodå generatorn rullar också lättare om den inte belastas, precis som din AC-kompressor.  Att montera dioder sänker visst förbrukningen men bara med ~1.6%

Som jag sa kräver en del bilar effektmotstånd parallellt med dioderna i alla fall nyare Volvo och många flera märken med datoriserat elsystem. Systemet känner av att det förbrukas för lite ström, felmeddelande kommer upp och till vissa lampor stryps spänningen. Effektmotståndet motsvarar då att det sitter en vanlig lampa där och det går lika mycket ström som tidigare, t.om kanske lite mer. Nu går det på vissa bilar koppla in diodlampor utan detta problem och då rullar generatorn lättare. Dock anser jag att en AC-kompressor som är avslagen eller inte har större påverkan på motorn, generatorn går ju inte att slå av. Min bil Volvo V70R-AWD har t.om en automatik att AC-kompressorn tillfälligt slås av (även om klimatanläggningen är på) om motorn ska prestera  maximal effekt.
Visst kan det teoretiskt räknas fram att diodbelysning kan sänka strömförbrukningen (då i bilar utan extra effektmotstånd) men märks det i bränsleförbrukningen när faktorer som verkningsgrad, värmeförluster, energiomvandling mm ska tas med?


Forummoderator
10 576 Inlägg
6 juli 2009
#34
LAE skrev:
Dock anser jag att en AC-kompressor som är avslagen eller inte har större påverkan på motorn, generatorn går ju inte att slå av.

Hur slår du av din AC kompressor?    Jo styrdatorn ber en magnetkoppling avlasta kompressorn. remhjulet snurrar vidare.

Hur slår man av generatorn?  jo styrdatorn släcker belysningen och/eller elfläkten, fast i detta fallet är hela skiten en magnetkoppling som belastas mindre och snurrar lättare.

Exakt samma sak som att slå av AC:n, drar mindre effekt om man avlastar generatorn.


Visst kan man räkna på det och det gjorde jag ovanför.  Skall du få ut 150watt "elström" så behöver du förmodligen putta in 4ggr så mycket motoreffekt just pga värmeförluster i remmar etc.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

527 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
#35
Jag har redan tagit till alla grepp som går för att sänka soppaförbrukningen.
Har en Fabia 1,2 HTP, erkännt snål men ändå rätt pigg.
Kör eco-drive, lägger alltid i växeln, sätter på mig bältet etc INNAN jag startar bilen. Jag kör som en kärring, håller gärna 5km/h under gällande hastighet.
Har monterat irridiumstift (sänkte soppan med 3%, var även billigare än reguljära stift), har plockat ur alla onödiga saker i bilen såsom reservdäck, donkraft etc. Kör aldrig med full tank utan helst bara 10-20 liter (mindre vikt). På samma sätt så har jag sällan full spolarvätska. Jag har lågfriktionsdäck med visst övertryck i, dessa gjorde faktiskt stor skillnad måste jag säga, kan jag rekomendera.
Jag kör aldrig med AC, har dimmat ner instrumenteringen. Stereon är sällan på.
Men där tar det nog stop, nu har jag därför börjat ledda hela bilen, främst för att det är snyggt, och möjligen mer trafiksäkert också eftersom ett ledbromsljus tänds snabbare än en glödlampa. Sen att det hela betalar sig efter några tusen mil är ju helt okej och att aldrig behöva byta en glödlampa på bilen igen har ju även det ett värde i sig. :-)

Min förbrukning ligger blandad körning på 0,49 enligt färddatorn. KOnstant landsväg 85km/h kan jag få ner den i 0,4l/mil.
Jag är nöjd :-)
Men mycket vill ha mer, det är en bedrift att köra snålt.

Ska även montera magneter på bränsleledningarna, det kan kanske fungera...varken dyrt eller så särskilt  komplicerat ingrepp precis. Kan vara värt att prova.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
6 juli 2009
#36
Loffe123 skrev:
Jag har redan tagit till alla grepp som går för att sänka soppaförbrukningen.
Har en Fabia 1,2 HTP, erkännt snål men ändå rätt pigg.
Kör eco-drive, lägger alltid i växeln, sätter på mig bältet etc INNAN jag startar bilen. Jag kör som en kärring, håller gärna 5km/h under gällande hastighet.
Har monterat irridiumstift (sänkte soppan med 3%, var även billigare än reguljära stift), har plockat ur alla onödiga saker i bilen såsom reservdäck, donkraft etc. Kör aldrig med full tank utan helst bara 10-20 liter (mindre vikt). På samma sätt så har jag sällan full spolarvätska. Jag har lågfriktionsdäck med visst övertryck i, dessa gjorde faktiskt stor skillnad måste jag säga, kan jag rekomendera.
Jag kör aldrig med AC, har dimmat ner instrumenteringen. Stereon är sällan på.
Men där tar det nog stop, nu har jag därför börjat ledda hela bilen, främst för att det är snyggt, och möjligen mer trafiksäkert också eftersom ett ledbromsljus tänds snabbare än en glödlampa. Sen att det hela betalar sig efter några tusen mil är ju helt okej och att aldrig behöva byta en glödlampa på bilen igen har ju även det ett värde i sig. :-)

Min förbrukning ligger blandad körning på 0,49 enligt färddatorn. KOnstant landsväg 85km/h kan jag få ner den i 0,4l/mil.
Jag är nöjd :-)
Men mycket vill ha mer, det är en bedrift att köra snålt.

Ska även montera magneter på bränsleledningarna, det kan kanske fungera...varken dyrt eller så särskilt  komplicerat ingrepp precis. Kan vara värt att prova.

vafan det måste va roligare + billigare att åka buss än att åka så där .
man förlorar ju hela körglädjen

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

121 Inlägg
6 juli 2009
#37
torpis skrev:
LAE skrev:
Dock anser jag att en AC-kompressor som är avslagen eller inte har större påverkan på motorn, generatorn går ju inte att slå av.

Hur slår du av din AC kompressor?    Jo styrdatorn ber en magnetkoppling avlasta kompressorn. remhjulet snurrar vidare.

Hur slår man av generatorn?  jo styrdatorn släcker belysningen och/eller elfläkten, fast i detta fallet är hela skiten en magnetkoppling som belastas mindre och snurrar lättare.

Exakt samma sak som att slå av AC:n, drar mindre effekt om man avlastar generatorn.


Visst kan man räkna på det och det gjorde jag ovanför.  Skall du få ut 150watt "elström" så behöver du förmodligen putta in 4ggr så mycket motoreffekt just pga värmeförluster i remmar etc.

Bra att du är kunnig AC-kompressorn har en magnetkoppling som gör att endast remhjulet snurrar, det blir stor skillnad mot att den är inkopplad. Återigen en generator kan aldrig slås av den levererar mer eller mindre alltid ström, följande strömförbrukare finns alltid, batteriet (laddning efter stort strömuttag av startmotorn), tändsystem, bränslepump en eller flera, styrsystem och belysning (halvhljuskrav min 150 Watt med bakljus mm), detta får generatorn alltid driva, kan bara det bli 300- 400 W. Om då motorn måste leverera fyra ggr (din uppgift) kan det bli 1600 W, motsvarar över 2 hk. Sen tillkommer allt annat, moderna generatorer kan väl ge 90 Amp eller mer.
Jag vill bara mena att generatorns "lättare" drift blir mycket markant och försumbar vid inkoppling av diodlampor i stället för vanliga lampor eftersom den alltid levererar energi för att få bilen att gå. Att generatorn snurrar tyngre när det tas ut mera ström och lättare när det går lite ström är självklart med som jag har skrivit längre upp, den levererar alltid ström när bilen går, batteriet är en reserv och används mest för att driva startmotorn och en modern bil drar alltid ström när den går. 400 W motsvarar  över 30 Amp, det bara för att få bilen att gå, under detta är det nog svårt att komma.


Volvoskadad
6 017 Inlägg
6 juli 2009
#38
Loffe123 skrev:
Jag har redan tagit till alla grepp som går för att sänka soppaförbrukningen.
Har en Fabia 1,2 HTP, erkännt snål men ändå rätt pigg.
Kör eco-drive, lägger alltid i växeln, sätter på mig bältet etc INNAN jag startar bilen. Jag kör som en kärring, håller gärna 5km/h under gällande hastighet.
Har monterat irridiumstift (sänkte soppan med 3%, var även billigare än reguljära stift), har plockat ur alla onödiga saker i bilen såsom reservdäck, donkraft etc. Kör aldrig med full tank utan helst bara 10-20 liter (mindre vikt). På samma sätt så har jag sällan full spolarvätska. Jag har lågfriktionsdäck med visst övertryck i, dessa gjorde faktiskt stor skillnad måste jag säga, kan jag rekomendera.
Jag kör aldrig med AC, har dimmat ner instrumenteringen. Stereon är sällan på.
Men där tar det nog stop, nu har jag därför börjat ledda hela bilen, främst för att det är snyggt, och möjligen mer trafiksäkert också eftersom ett ledbromsljus tänds snabbare än en glödlampa. Sen att det hela betalar sig efter några tusen mil är ju helt okej och att aldrig behöva byta en glödlampa på bilen igen har ju även det ett värde i sig. :-)

Min förbrukning ligger blandad körning på 0,49 enligt färddatorn. KOnstant landsväg 85km/h kan jag få ner den i 0,4l/mil.
Jag är nöjd :-)
Men mycket vill ha mer, det är en bedrift att köra snålt.

Ska även montera magneter på bränsleledningarna, det kan kanske fungera...varken dyrt eller så särskilt  komplicerat ingrepp precis. Kan vara värt att prova.

Ta bort backspeglar, tejpa alla karosskarver, gör underredet slätt. Helt enkelt komma ifrån allt som ger upphov till vindturbulens.

Jonas

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 juli 2009
#39
LAE skrev:
torpis skrev:
LAE skrev:
Dock anser jag att en AC-kompressor som är avslagen eller inte har större påverkan på motorn, generatorn går ju inte att slå av.

Hur slår du av din AC kompressor?    Jo styrdatorn ber en magnetkoppling avlasta kompressorn. remhjulet snurrar vidare.

Hur slår man av generatorn?  jo styrdatorn släcker belysningen och/eller elfläkten, fast i detta fallet är hela skiten en magnetkoppling som belastas mindre och snurrar lättare.

Exakt samma sak som att slå av AC:n, drar mindre effekt om man avlastar generatorn.


Visst kan man räkna på det och det gjorde jag ovanför.  Skall du få ut 150watt "elström" så behöver du förmodligen putta in 4ggr så mycket motoreffekt just pga värmeförluster i remmar etc.

Bra att du är kunnig AC-kompressorn har en magnetkoppling som gör att endast remhjulet snurrar, det blir stor skillnad mot att den är inkopplad. Återigen en generator kan aldrig slås av den levererar mer eller mindre alltid ström, följande strömförbrukare finns alltid, batteriet (laddning efter stort strömuttag av startmotorn), tändsystem, bränslepump en eller flera, styrsystem och belysning (halvhljuskrav min 150 Watt med bakljus mm), detta får generatorn alltid driva, kan bara det bli 300- 400 W. Om då motorn måste leverera fyra ggr (din uppgift) kan det bli 1600 W, motsvarar över 2 hk. Sen tillkommer allt annat, moderna generatorer kan väl ge 90 Amp eller mer.
Jag vill bara mena att generatorns "lättare" drift blir mycket markant och försumbar vid inkoppling av diodlampor i stället för vanliga lampor eftersom den alltid levererar energi för att få bilen att gå. Att generatorn snurrar tyngre när det tas ut mera ström och lättare när det går lite ström är självklart med som jag har skrivit längre upp, den levererar alltid ström när bilen går, batteriet är en reserv och används mest för att driva startmotorn och en modern bil drar alltid ström när den går. 400 W motsvarar  över 30 Amp, det bara för att få bilen att gå, under detta är det nog svårt att komma.

Precis, "försummbart" för oss men ändå mätbart smile

Min far plockade just ut en helt ny BMW 318 -09. BMW marknadsför sig med efficiant dynamics, alltså denna sortens finlir.  Den har kul finesser som bromskraftåtervinning genom att den laddar batteriet vid inbromsning. Han nämnde även att den inte laddar batteriet under färd utan enbart under inbromsning.

Volvo har ju även dem denna sortens finlir genom annan olja i växellådan och extremt fula men effektiva fälgar.  hjulen måste ju ändå snurra, fast lite lättare smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 juli 2009
#40
Loffe123 skrev:
Men mycket vill ha mer, det är en bedrift att köra snålt.

Titta på Volvos DrivE bilar, kanske kan du använda deras växellådsolja, eller rent av en tjockare motorolja i växellådan. Du fiskör alltid och aldrig över 85km/h, skulle säkerligen lirar toppen med tunnare olja än vanlig växellådsolja.

Man har på DrivE-bilarna byggt för grillen och täckt igen fälgarna...  något att prova kanske.

(magneter väger ju i onödan)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök