3250
Sök

stor skillnad på steg?

.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
20 april 2006
Trådstartare
är det stor skillnad på ett monoblock och ett bryggat tvåkanals?

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"

914 Inlägg
20 april 2006
beror nog på vad för steg det är. Ett lite finare 2 kanals jämfört med ett mindre bra monoblock så är 2 kanalaren bättre.
Sen är det väll lite det med frekvenserna med att om man har ett monoblock brukar det bara vara lågpass filter på dom. Ska man köra lite högre frekvenser så funkar det ju inte med monoblock

21 761 Inlägg
20 april 2006
Många tvåkanalare tål bara 4 Ohm i bryggat läge, en del tål 2 Ohm.
Monoblocken brukar tåla 1 Ohm, det finns en del som bara tål 2 Ohm. Det finns digitala monoblock också, de har bättre verkningsgrad på sina nätdelar vilket gör att de drar mindre ström än ett "vanligt" steg vid samma uteffekt.
Tvåkanalarna är naturligtvis mer flexibla, monoblocken är ju bara till för att driva subar.
Monoblocken brukar ha subsonicfilter och det kan vara bra att ha när man kör en basreflexlåda.

Det här är några skillnader som jag lagt märke till. Ska tilläggas att de flesta steg som jag tittat på ligger under 5000:-.

284 Inlägg
21 april 2006
Kan vara stor skillnad men sen o andra sidan behöver det inte vara det heller.
Beror helt och hållet på vad du ska koppla in till det.

RS Power is the shit

4 Inlägg
21 april 2006
Är det nån som vet om slutsteg som heter Signat Rap1 är det bra för att jag har just köpt ett sådant

.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
21 april 2006
Trådstartare
jag driver en 12" med ett bryggat 2kanals. tänkte mest hur stor skillnaden kan bli på ljud o.s.v... nu dunkar de på redigt bra iaf. smile

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"

10 287 Inlägg
21 april 2006
Ljudmässigt (kvalitetsmässigt) så skall det inte spela någon roll.

/Göran

volvo744 skrev:
jag driver en 12" med ett bryggat 2kanals. tänkte mest hur stor skillnaden kan bli på ljud o.s.v... nu dunkar de på redigt bra iaf. smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
21 april 2006
Då e dte ju bara att gasa och vara glad :-)

mvh Jonas

volvo744 skrev:

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Sök