3398
Sök

Krångel med ett PG RSD 1200.1

18 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
Hej har fått ett problem med mitt Phoenix Gold RSD 1200.1 det är så att det har fungerat hur bra som hällst hela tiden men sen idag såg jag att inte voltmätaren fungerade ifrån steget. men iaf så tänkte jag att den hade gått sönder, men sen så såg jag att protect lampan lös. men det konstiga är att när jag slår igång stereon så släcks lampan och det spelar som det brukar göra. sen så när stereon är avstängd så stängs inte steget av utan är på hela tiden. tycker det verkar vara mysko. någon som vet vad det kan vara för fel. har mätt och kollat och hade 12.89V på kontakterna på steget så ström får det iaf. och det är inte varmt heller. någon som vet vad det kan vara för fel? för protect lampan ska ju inte lysa om allt är ok.

Har dom hära sakerna:
HU Clarion dxz 778
4 - kanalssteg PG RSD 500.4
monoblock PG RSD 1200.1
Framsystem PG RSD 165c
Bas PG RSDc 12"
Batteri fram Optima yellowtop 4,2st
Batteria bak Optima Ýellotop 4,2u
50mm2 mellan batterierna avsäkrat med 150 amp
21mm2 ut till slutstegen avsäkrat med 100 amp
och så har jag ett relä mellan batterierna så dom kopplas ihop när generatorn går igång.
alla säkringar är hela.
det sitter i en vw vento -93

Mvh Andreas

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
6 juli 2009
Hibbi skrev:
Hej har fått ett problem med mitt Phoenix Gold RSD 1200.1 det är så att det har fungerat hur bra som hällst hela tiden men sen idag såg jag att inte voltmätaren fungerade ifrån steget. men iaf så tänkte jag att den hade gått sönder, men sen så såg jag att protect lampan lös. men det konstiga är att när jag slår igång stereon så släcks lampan och det spelar som det brukar göra. sen så när stereon är avstängd så stängs inte steget av utan är på hela tiden. tycker det verkar vara mysko. någon som vet vad det kan vara för fel. har mätt och kollat och hade 12.89V på kontakterna på steget så ström får det iaf. och det är inte varmt heller. någon som vet vad det kan vara för fel? för protect lampan ska ju inte lysa om allt är ok.

Har dom hära sakerna:
HU Clarion dxz 778
4 - kanalssteg PG RSD 500.4
monoblock PG RSD 1200.1
Framsystem PG RSD 165c
Bas PG RSDc 12"
Batteri fram Optima yellowtop 4,2st
Batteria bak Optima Ýellotop 4,2u
50mm2 mellan batterierna avsäkrat med 150 amp
21mm2 ut till slutstegen avsäkrat med 100 amp
och så har jag ett relä mellan batterierna så dom kopplas ihop när generatorn går igång.
alla säkringar är hela.
det sitter i en vw vento -93

Mvh Andreas

Kolla så att du inte har fått nån kardel från kabeln som går till plusmatningen på steget, som ligger emot remoteingången i steget. Utan att det är spänning (+12V) på remote så skall steget inte kunna gå igång..

Det bör å andra sidan inte trigga protect-lampan tycker jag.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

21 761 Inlägg
6 juli 2009
Kan det ha blivit glapp inuti steget kanske?

18 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
ja de verkar mysko. har skruvat isär steget nu och kollat, allting verkar ser bra ut ser ingenting som är bränt. ska skruva ihop allting nu och sätta tillbaka allting och se om det kan ha vart glapp med strömkablarna. får hoppas på de bästa.

glömde att skriva att när jag slår igång allting så går steget igång och spelar basen men, voltmätaren går inte i gång.

jag får tacka så länge och gå ut och skruva lite nu smile

Mvh Andraes

18 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
kom precis in nu efter att ha satt i alla kablarna och testat. och ja det blev ingen större skillnad hmm jag testade med kablarna som gick till 4-kanalet eftersom det funkade men, hände samma sak som förrut. hmm tänkte att jag skulle ladda batteriet och testa igen i morron men tror de blir samma sak ändå men de är värt ett försök.

några andra ideér?

Mvh Andreas

21 761 Inlägg
6 juli 2009
Om 4-kanalssteget inte har problem med sina kablar, då borde PG-steget fungera med de kablarna. Eftersom det ändå inte fungerar med de kablarna så bör väl felet ligga i steget, kan inte komma på något annat iaf. smile

Testade du att bara koppla in strömkablarna och låta högtalarkablar+lågnivåkablar vara urkopplade?

18 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
jaa de skulle jag också tro. japp testade med bara strömkablarna och samma sak uppstod hmm

21 761 Inlägg
6 juli 2009
Vill du så kan du höra med jonash om vilket ställe som lämpligast kan felsöka på ditt steg, han har erfarenhet av bla PG. smile

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
6 juli 2009
Drönirettab skrev:
Vill du så kan du höra med jonash om vilket ställe som lämpligast kan felsöka på ditt steg, han har erfarenhet av bla PG. smile

Vi skickade allt vårat till JB Elektronik på Öland.

Funkar steget i övrigt, enbart voltmätaren som ej fung? Kan ju vara lite olika fel då, tex avbrott i RJ-kabeln...de är så tunna och ligger dem inte nåt vidare draget så kan de skadas.

/Jonas

18 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
jo steget fungerar för övrigt bra, har inte vågat spelat så mycket men märkte ingen skillnad iaf. men de blir heller ingen skillnad när jag kopplar ur RJ-kabeln. tänkte gå ut nu och testa igen när batteriet är helt fulladdat. ska också testa att sätta voltmätaren till 4-kanalet så ser vi om den funkar. annars så får jag ta och slå en signal till JB Elektronik.
lr tror ni garantin gäller om jag har nån sån kvar och hittar kvittot? var ca 2 år sen ja köpte steget tror ja.

Mvh Andreas

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
7 juli 2009
Hibbi skrev:
jo steget fungerar för övrigt bra, har inte vågat spelat så mycket men märkte ingen skillnad iaf. men de blir heller ingen skillnad när jag kopplar ur RJ-kabeln. tänkte gå ut nu och testa igen när batteriet är helt fulladdat. ska också testa att sätta voltmätaren till 4-kanalet så ser vi om den funkar. annars så får jag ta och slå en signal till JB Elektronik.
lr tror ni garantin gäller om jag har nån sån kvar och hittar kvittot? var ca 2 år sen ja köpte steget tror ja.

Mvh Andreas

Vart köpte du steget?

Testa voltmätaren i det andra steget, det kommer ge värdefull info.

mvh Jonas

18 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
Jag köpte dem ifrån bleking bilradio.
Har vart nere i garaget och pillat lite nu och de visar sig att voltmätaren fungerar fint i 4-kanalet. Men med monoblocket är det ingen skillnad. men om det är nått större knas med steget borde inte säkringarna ha utlöst då på steget? och är det farligt och spela med det i nuläget dvs att det kan blir nått större fel?

Mvh Andreas

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
8 juli 2009
Hibbi skrev:
Jag köpte dem ifrån bleking bilradio.
Har vart nere i garaget och pillat lite nu och de visar sig att voltmätaren fungerar fint i 4-kanalet. Men med monoblocket är det ingen skillnad. men om det är nått större knas med steget borde inte säkringarna ha utlöst då på steget? och är det farligt och spela med det i nuläget dvs att det kan blir nått större fel?
Mvh Andreas

Då är det alltså substegets utgång för voltmätaren som det är fel på med största sannolikhet, OM steget funkar som förut utan några problem som uppstått på senare tid förutom med mätaren då.

Sånt går absolut på Garantin, så har du köpt det för mindre än 2 år sen så är det bara att ringa Jimmy så skall han lösa det åt dig.

mvh Jonas

18 Inlägg
8 juli 2009
Trådstartare
har nu kontaktat jimmy och i morrn så tar steget en tripp till öland så får vi se vad dom kmr fram till där nere. jag får tacka för alla svar jag fått och hoppas det blir bra nu. smile

Mvh Andraes

18 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
Nu så är steget lagat och påväg till sin ägare igen big_smile Det visade sig vara en kalllödning i steget som ställde till med problemet men det är åtgärdat nu smile Nu kmr det bli lite roligare att lyssna på musik igen big_smile

Mvh Andreas
Senast redigerat av Hibbi (11 augusti 2009)

Sök