2974
Sök

Kopplingsvajer självjusterande och för hårt spänd?

13 Inlägg
10 juli 2009
Trådstartare
#1
Har precis fått tillbaka min Golf III -94 från verkstan med ny koppling.

Saken är den att kopplingen tar väldigt högt upp nu och pedalen är även någon cm högre upp än de andra pedalerna.

**Kan det vara så att den självjusterande vajern är för hårt spänd?

-->Även om vajern är självjusterande borde man väl kunna släppa lite på trycket?

13 Inlägg
16 juli 2009
Trådstartare
#2
Kom igen, nån borde väl veta hur en nybytt koppling ska vara!

Är det så att kopplingen tar högt upp i början innan vajern justerar in sig?

Skillnaden mellan att kopplingen tar och inte tar är väldigt liten, dvs. dragläget är svårt att hitta.
Ska det vara så här?
Senast redigerat av Turbo123 (16 juli 2009)

R1 driver!
5 128 Inlägg
16 juli 2009
#3
En ny, fräsch koppling SKA ta högt upp. Ju längre ner den tar desto sämre tar den ju


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
16 juli 2009
#4
_DamnIt skrev:
En ny, fräsch koppling SKA ta högt upp. Ju längre ner den tar desto sämre tar den ju

Det där är fel... tar den i topp är den slut, iaf på bilar med wirekoppling..

Har inte genomfört operationen på min bil men visst ska det gå att justera wiren, jag gjorde det på en opel astra, genom att släppa den från kopplingsarmen och sen flytta tills jag hittade ett läge där den kändes bra... har inte kollat hur det ser ut på golf än..

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

R1 driver!
5 128 Inlägg
16 juli 2009
#5
AcesHigh666 skrev:
_DamnIt skrev:
En ny, fräsch koppling SKA ta högt upp. Ju längre ner den tar desto sämre tar den ju

Det där är fel... tar den i topp är den slut, iaf på bilar med wirekoppling..

Har inte genomfört operationen på min bil men visst ska det gå att justera wiren, jag gjorde det på en opel astra, genom att släppa den från kopplingsarmen och sen flytta tills jag hittade ett läge där den kändes bra... har inte kollat hur det ser ut på golf än..

Men den ska ju va inställd för att ta högt upp? Bara det att man inte ska spänna wiren för mycket, för då slirar den ju på kopplingen. Men eftersom han har självjusterande wire så borde det ju inte va några fel?
Eller jag är helt ute och cyklar när jag säger så?


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
16 juli 2009
#6
kopplingen ska väl ta någonstans längs halva vägen när den är fresh, min golf tar i topp och kopplingen är inte många rivstarter från att slira om vi säger så.. likadant på min gamla 740 med sliten koppling.. och polarens 940 där man inte ens kan nudda kopplingen(alltså utan att ens känna att man lägger tryck på den) får att det ska koppla...


Du är inte helt ute, men högt ska den ju inte ta... snarare runt mitten eller kanske lite åt det låga hållet, men runt mitten låter väl vettigt? Men att man inte ska spänna för hårt det har du helt rätt i... lättast är väl att man testar att ta bort "plåtbiten" som håller wiren vid kopplingsarmen, och flyttar den till nästa hack, tills man hittar det läga man gillar bäst, utan att kopplingen slirar... fast vill man ha en koppling som tar högt kan man ju justera den så...

slirar den inte så spelar det ju ingen igentlig roll... det är mest en smaksak hur man justerar wiren..
Senast redigerat av AcesHigh666 (16 juli 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

R1 driver!
5 128 Inlägg
16 juli 2009
#7
AcesHigh666 skrev:
kopplingen ska väl ta någonstans längs halva vägen när den är fresh, min golf tar i topp och kopplingen är inte många rivstarter från att slira om vi säger så.. likadant på min gamla 740 med sliten koppling.. och polarens 940 där man inte ens kan nudda kopplingen(alltså utan att ens känna att man lägger tryck på den) får att det ska koppla...


Du är inte helt ute, men högt ska den ju inte ta... snarare runt mitten eller kanske lite åt det låga hållet, men runt mitten låter väl vettigt? Men att man inte ska spänna för hårt det har du helt rätt i... lättast är väl att man testar att ta bort "plåtbiten" som håller wiren vid kopplingsarmen, och flyttar den till nästa hack, tills man hittar det läga man gillar bäst, utan att kopplingen slirar... fast vill man ha en koppling som tar högt kan man ju justera den så...

slirar den inte så spelar det ju ingen igentlig roll... det är mest en smaksak hur man justerar wiren..

Okej, för ditt resonemang där håller inte om man tar min koppling som exempel. Min va totalslut! Skuret uttrampningslager, grymt sliten tryckplatta och acceptabel lamell, men den koppligen började frikoppla lite när man hade den nästan i botten, plus att pedalen nästan låg på golvet. Så hur den skulle kunna ta högre upp för att den är sliten, det får jag faktiskt inte riktigt ihop? Eller då är det bara min bil som är egendomlig


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
16 juli 2009
#8
_DamnIt skrev:
AcesHigh666 skrev:
kopplingen ska väl ta någonstans längs halva vägen när den är fresh, min golf tar i topp och kopplingen är inte många rivstarter från att slira om vi säger så.. likadant på min gamla 740 med sliten koppling.. och polarens 940 där man inte ens kan nudda kopplingen(alltså utan att ens känna att man lägger tryck på den) får att det ska koppla...


Du är inte helt ute, men högt ska den ju inte ta... snarare runt mitten eller kanske lite åt det låga hållet, men runt mitten låter väl vettigt? Men att man inte ska spänna för hårt det har du helt rätt i... lättast är väl att man testar att ta bort "plåtbiten" som håller wiren vid kopplingsarmen, och flyttar den till nästa hack, tills man hittar det läga man gillar bäst, utan att kopplingen slirar... fast vill man ha en koppling som tar högt kan man ju justera den så...

slirar den inte så spelar det ju ingen igentlig roll... det är mest en smaksak hur man justerar wiren..

Okej, för ditt resonemang där håller inte om man tar min koppling som exempel. Min va totalslut! Skuret uttrampningslager, grymt sliten tryckplatta och acceptabel lamell, men den koppligen började frikoppla lite när man hade den nästan i botten, plus att pedalen nästan låg på golvet. Så hur den skulle kunna ta högre upp för att den är sliten, det får jag faktiskt inte riktigt ihop? Eller då är det bara min bil som är egendomlig

Du har kanske hydraulisk koppling, hade en eclipse som var rätt sliten och den tog ganska lågt och skumt..

som jag fattat det så "drar" man i armen med wire koppling.. och med hydraulisk så "trycker" man på den.. alltså så kan vi båda två ha rätt... men är ganska säker på att alla golf 3 har wire koppling.. är inte säker på vr6 dock.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

R1 driver!
5 128 Inlägg
16 juli 2009
#9
AcesHigh666 skrev:
_DamnIt skrev:
AcesHigh666 skrev:
kopplingen ska väl ta någonstans längs halva vägen när den är fresh, min golf tar i topp och kopplingen är inte många rivstarter från att slira om vi säger så.. likadant på min gamla 740 med sliten koppling.. och polarens 940 där man inte ens kan nudda kopplingen(alltså utan att ens känna att man lägger tryck på den) får att det ska koppla...


Du är inte helt ute, men högt ska den ju inte ta... snarare runt mitten eller kanske lite åt det låga hållet, men runt mitten låter väl vettigt? Men att man inte ska spänna för hårt det har du helt rätt i... lättast är väl att man testar att ta bort "plåtbiten" som håller wiren vid kopplingsarmen, och flyttar den till nästa hack, tills man hittar det läga man gillar bäst, utan att kopplingen slirar... fast vill man ha en koppling som tar högt kan man ju justera den så...

slirar den inte så spelar det ju ingen igentlig roll... det är mest en smaksak hur man justerar wiren..

Okej, för ditt resonemang där håller inte om man tar min koppling som exempel. Min va totalslut! Skuret uttrampningslager, grymt sliten tryckplatta och acceptabel lamell, men den koppligen började frikoppla lite när man hade den nästan i botten, plus att pedalen nästan låg på golvet. Så hur den skulle kunna ta högre upp för att den är sliten, det får jag faktiskt inte riktigt ihop? Eller då är det bara min bil som är egendomlig

Du har kanske hydraulisk koppling, hade en eclipse som var rätt sliten och den tog ganska lågt och skumt..

som jag fattat det så "drar" man i armen med wire koppling.. och med hydraulisk så "trycker" man på den.. alltså så kan vi båda två ha rätt... men är ganska säker på att alla golf 3 har wire koppling.. är inte säker på vr6 dock.

Jag har en Saab 900 med wirekoppling, vilket jag bytte strax innan jag bytte kopplingen. Kanske är olika från bil till bil. Men 9 bilar av 10 jag kört med bra koppling (både wire och hydral) har tagit väldigt långt upp



Sök