2674
Sök

Volvo v70r -98 tappar ork

77 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
#1
Hej!

Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta.

Har en V70r -98, något trimmad, större turbo, chip o 3".

Nu till problemet,
Var ute o körde nu ikväll, ger den allt vad den tål, tydligen mer.
En stor smäll o sen tappar den all ork, Olje- batteri- och lamdbalampa tänds.
Jag slår ifrån tändingen och stannar. Det bubblar kraftigt i expansionskärlet till kylarvattnet.
Avvaktar någon minut och startar bilen, den orkar knappt hålla tomgång och dör efter cirka 10 sekunder om man inte gasar. När man ger den lite gas viner den ovanligt mycket, och går "lätt"
Försöker jag köra iväg dör den direkt...

Någon som har upplevt samma, har någon erfarenhet eller bara vet vad som kan tänkas vara fel?

Ytterst tacksam för all form av hjälp

MVH

269 Inlägg
11 juli 2009
#2
kollat slangar till intercollern

VW Passat R Tdi 4motion

77 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
#3
Tror du den börjar bete sig så på grund av bara slangarna? tappat all ork...

SR20 Spirit
335 Inlägg
11 juli 2009
#4
De kan den tro mig.. de gjorde min polares 945 hoppade och skuttade som faen!


77 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
#5
Ja för den låter rent i motorn i sig. men vill inte hålla igång.
För jag hade väll hört om den tex skurit eller ventilerna gett sig?.

269 Inlägg
11 juli 2009
#6
99% säker att det är någon slang som har hoppat elle spruckit ...

Eller kanske ic som gick gavlar som inte håller för trycket (vet ej men vanligt på trimmade VAG bilar )

VW Passat R Tdi 4motion

77 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
#7
Okej, trodde inte den var så känslig för det trycket. För mig som totalt lekman framstår det som all komp försvunnit i motorn. så vad föreslår du jag gör, steg 1?

471 Inlägg
11 juli 2009
#8
kolla kompen och sen kollar du alla slangar och sådär

Skiiit du nedde ! ;)

77 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
#9
hur kollar ja kompen?

BrEEze
11 juli 2009
#10
boenana skrev:
Hej!

Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta.

Har en V70r -98, något trimmad, större turbo, chip o 3".

Nu till problemet,
Var ute o körde nu ikväll, ger den allt vad den tål, tydligen mer.
En stor smäll o sen tappar den all ork, Olje- batteri- och lamdbalampa tänds.
Jag slår ifrån tändingen och stannar. Det bubblar kraftigt i expansionskärlet till kylarvattnet.
Avvaktar någon minut och startar bilen, den orkar knappt hålla tomgång och dör efter cirka 10 sekunder om man inte gasar. När man ger den lite gas viner den ovanligt mycket, och går "lätt"
Försöker jag köra iväg dör den direkt...

Någon som har upplevt samma, har någon erfarenhet eller bara vet vad som kan tänkas vara fel?

Ytterst tacksam för all form av hjälp

MVH

Det droppar ingen olja på baksidan av moton? (vid växellådan)
Min 850i gjorde så när vevaxel tätningen gick sönder

77 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
#11
inte vad jag vet. men växellådan sitter på sidan väll?

BrEEze
11 juli 2009
#12
boenana skrev:
inte vad jag vet. men växellådan sitter på sidan väll?

Jopp men när du öppnar huven så är den på höger sida (Baksidan av motorn), kolla om den har läckt dära
Om den har gjort det så har du ett helvets jobb framför dig...
Packing kostar 200kr och jobbet 7000kr på volvo verkstan

77 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
#13
Vill tacka alla för er hjälp, problemet nästan löst. Jag körde turbon och behöver en ny. någon som vet var ja kan få tag i en till bra pris. en 19T

593 Inlägg
11 juli 2009
#14
boenana skrev:
Vill tacka alla för er hjälp, problemet nästan löst. Jag körde turbon och behöver en ny. någon som vet var ja kan få tag i en till bra pris. en 19T

mulles hoj och turbomeck!!

http://www.turbomeck.se/

mvh

77 Inlägg
28 juli 2009
Trådstartare
#15
Köpte ny snurra på mulle hoj o turbomeck. tack för tipset!
Började montera turbon och så visar det sig att IC även är sprucken. Någon som kan tipsa om en bra sådan?

Mvh

Reservdansk
6 271 Inlägg
28 juli 2009
#17
Tur det var ett så lätt fel ändå, hade kunnat vara mycket värre. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

850 Inlägg
28 juli 2009
#18
köp en ic i aluminum på kl racing.se!

Jag Älskar Volvo Med Mycket Hästar Under Huven! döden kommer tillbaka! uppväxt i förorten här är det som robin hood

77 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
#19
Ok. någon som har monterat en 50mm på sin Volvo v70 eller liknande modell?

402 Inlägg
29 juli 2009
#20
boenana skrev:
Ok. någon som har monterat en 50mm på sin Volvo v70 eller liknande modell?

Jag monterade en sån(50mm från tillbilen.com) Det gick ganska bra, det som var lite pill med var att
man fick sätta dit mellanlägg, samt längre bultar till ac-kylaren iom att ic-n var tjockare än orig.
Jag fick även såga väck lite av plasten i mittpartiet i fronten då nya ic-n även var ngt högre. De var
bara nåra "plaststöd" på undersidan där mittre huvlåsen sitter inget som syns.smile Nu kör jag visserligen
850, men jag tror att dom är rätt lika i fronten. De är nog inte dumt att byta ic, för de va h..vete va
klen originalaren va! Lycka till!smile
Senast redigerat av Pinnenpabacken (29 juli 2009)



Sök