4224
Sök

Köpråd: Saab 9000 turbo

Delta_Rebel
11 juli 2009
Trådstartare
#1
Har blivit sugen på att testa vårt andra svenska bilmärke,Saab.Har kollat runt lite på nåra 9000 turbo på blocket.En -94 a turbo verkar intressant,trimmad till ca 230 hk ,15000 tusen ligger den på .Nu är jag helt novis på Saab då ja tills nu varit skapligt insnöad på Volvo så tips o råd tas gladeligen emot av inbitna Saabkännare:)Vilka svagheter/styrkor Saab liksom andra bilmärken har.

106 Inlägg
11 juli 2009
#2
du som är volvoälskare kommer inte åka saab sålänge för dom är piggare o skörare än volvon,låderna pajjar i parti o minut även om de bara är chippat,så mitt råd är att köpa en volvo..dom håller bättre,om du inte kan skruva själv,då är juh saaben ett alternativ..annars kommer du få leva med tunn plånbok..lycka till


3 714 Inlägg
11 juli 2009
#3
Kör man bara med rätt del av kroppen så håller även en Saab med 400hk...

Rost är väl det enda som är jobbigt på 9000 såsom:
Nederkant av dörrar samt skärmkanter

Annars så är dom goa att köra

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 juli 2009
#4
MrPersson skrev:
Har blivit sugen på att testa vårt andra svenska bilmärke,Saab.Har kollat runt lite på nåra 9000 turbo på blocket.En -94 a turbo verkar intressant,trimmad till ca 230 hk ,15000 tusen ligger den på .Nu är jag helt novis på Saab då ja tills nu varit skapligt insnöad på Volvo så tips o råd tas gladeligen emot av inbitna Saabkännare:)Vilka svagheter/styrkor Saab liksom andra bilmärken har.

Trimmad=hårt körd känns det lite som, kanske bättre att köpa en otrimmad och själv trimma? Så är risken mindre att grejerna levt jävul de senaste tusen milen, speciellt på Saab med småsköra lådor.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

106 Inlägg
11 juli 2009
#5
Rquired skrev:
MrPersson skrev:
Har blivit sugen på att testa vårt andra svenska bilmärke,Saab.Har kollat runt lite på nåra 9000 turbo på blocket.En -94 a turbo verkar intressant,trimmad till ca 230 hk ,15000 tusen ligger den på .Nu är jag helt novis på Saab då ja tills nu varit skapligt insnöad på Volvo så tips o råd tas gladeligen emot av inbitna Saabkännare:)Vilka svagheter/styrkor Saab liksom andra bilmärken har.

Trimmad=hårt körd känns det lite som, kanske bättre att köpa en otrimmad och själv trimma? Så är risken mindre att grejerna levt jävul de senaste tusen milen, speciellt på Saab med småsköra lådor.

det värsta är juh att de är så djäkla dyrt att köpa grejerna o trimma själv,faan slantarna bara rinner iväg,nästan billigare å köpa en bil som d sitter typ steg 3 på o bygga vidare,för man får juh inget för skiten sen om man skulle sälja nånn gång..


I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
11 juli 2009
#6
Köp ingen oringal ;P min Honda rasta en Saab 9000 2.3 fulltryckare :x haha (A)

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Svetsare
3 150 Inlägg
11 juli 2009
#7
emijl skrev:
Köp ingen oringal ;P min Honda rasta en Saab 9000 2.3 fulltryckare :x haha (A)

Det tvivlar jag ju jävligt starkt på, du har inge film på det elle nåt? 


90hk vs. 225hk

1030kg vs. 1480kg

Enkel matematik, och kom inte med "det beror på vem som kör".
Senast redigerat av ZonaX (11 juli 2009)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

3 295 Inlägg
11 juli 2009
#8
ang lådorna så har min låda hållit ihop dom senaste 3 åren med effekten 300hk/480Nm.. känns fortfarande lika fin som förut.


2 021 Inlägg
Gött mos
1 096 Inlägg
11 juli 2009
#10
Jag har en Saab 9000. BPU-trimmad och uppskruvat laddtryck. Jag har fått höra att bara man sätter växlingarna när man gasar på så är det lungt för lådan och det gör jag alltid och låda o allt på min känns och hörs hur bra som helst. Vanliga fel på 9000 är rosten som redan nämnts, trasiga farthållare samt att den automatiska radioantennen inte hissar upp och ner sig själv som den ska.
Min farthållare och antenn fungerar ypperligt, skönt smile

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

518 Inlägg
11 juli 2009
#11
skitsnack att lådorna rasar i parti och minut. använd kopplingen och sätt växlarna så håller dom.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

1 062 Inlägg
11 juli 2009
#12
Angående rost så är bilarna från mitten -90tal och fram till -98 bland de bättre i klassen vad det gäller rostskydd. Enligt rostskyddsmetoder.
Bilar upp till ca -92 verkar dock kunna rosta i dörrar och skärmar men det är ju alltid väl synbart och bärande delar med rostskador är extremt ovanligt tom på -80tals bilar.
Motorerna är väldigt stadiga och tåliga, likaså drivaxlar/knutar, fram&bakvagn.
Har bilen bara frisk låda så köp! Den är lättskruvade och billiga att hålla rullande idag.

M.V.H.


I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
11 juli 2009
#13
ZonaX skrev:
emijl skrev:
Köp ingen oringal ;P min Honda rasta en Saab 9000 2.3 fulltryckare :x haha (A)

Det tvivlar jag ju jävligt starkt på, du har inge film på det elle nåt? 


90hk vs. 225hk

1500kg vs. 1800kg

Enkel matematik, och kom inte med "det beror på vem som kör".

I detta fallet va det en snubbe som dock inte kunde växla. Å jag har därimot vittne ? smile Men tyvärr ingen film. Då sträckan va "olaglig" inne i stan på ca 300-600 m. Skrev till 118100 å fråga sen vad chansen va att en Honda Civic skulle dra saaben fick svar.

" Honda pga sin mindre vikt å storlek gör att den sticker ifrån på kortare på vägar men på lägre sträckor så får den se sig besegrad."

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

46 Inlägg
11 juli 2009
#14
ZonaX skrev:
emijl skrev:
Köp ingen oringal ;P min Honda rasta en Saab 9000 2.3 fulltryckare :x haha (A)

Det tvivlar jag ju jävligt starkt på, du har inge film på det elle nåt? 


90hk vs. 225hk

1500kg vs. 1800kg

Enkel matematik, och kom inte med "det beror på vem som kör".

1800kg för en 9000?yikes. min 9-3 väger 1500kg, det kan väl ändå inte skilja så mycket som 300 kg?


Svetsare
3 150 Inlägg
11 juli 2009
#15
emijl skrev:
ZonaX skrev:
emijl skrev:
Köp ingen oringal ;P min Honda rasta en Saab 9000 2.3 fulltryckare :x haha (A)

Det tvivlar jag ju jävligt starkt på, du har inge film på det elle nåt? 


90hk vs. 225hk

1500kg vs. 1800kg

Enkel matematik, och kom inte med "det beror på vem som kör".

I detta fallet va det en snubbe som dock inte kunde växla. Å jag har därimot vittne ? smile Men tyvärr ingen film. Då sträckan va "olaglig" inne i stan på ca 300-600 m. Skrev till 118100 å fråga sen vad chansen va att en Honda Civic skulle dra saaben fick svar.

" Honda pga sin mindre vikt å storlek gör att den sticker ifrån på kortare på vägar men på lägre sträckor så får den se sig besegrad."

OK.. på den sträckan kan det väll gå då saab har ganska dålig utväxling, men hade ni legat typ motorvägsfart och sedan accat så hade du direkt legat i backspegeln på saaben  tongue



RazorBlade_ skrev:
ZonaX skrev:
emijl skrev:
Köp ingen oringal ;P min Honda rasta en Saab 9000 2.3 fulltryckare :x haha (A)

Det tvivlar jag ju jävligt starkt på, du har inge film på det elle nåt? 


90hk vs. 225hk

1500kg vs. 1800kg

Enkel matematik, och kom inte med "det beror på vem som kör".

1800kg för en 9000?yikes. min 9-3 väger 1500kg, det kan väl ändå inte skilja så mycket som 300 kg?

1840kg för att vara exakt, och det är min 9000.  Den nyare (en -96a) väger ca 1930kg.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

1 019 Inlägg
11 juli 2009
#16
ZonaX skrev:
1840kg för att vara exakt, och det är min 9000.  Den nyare (en -96a) väger ca 1930kg.

Osch, knappast 1840kg i tjänstevikt. Du har inte läst på totalvikt?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 juli 2009
#17
saab_lejf skrev:
Rquired skrev:
MrPersson skrev:
Har blivit sugen på att testa vårt andra svenska bilmärke,Saab.Har kollat runt lite på nåra 9000 turbo på blocket.En -94 a turbo verkar intressant,trimmad till ca 230 hk ,15000 tusen ligger den på .Nu är jag helt novis på Saab då ja tills nu varit skapligt insnöad på Volvo så tips o råd tas gladeligen emot av inbitna Saabkännare:)Vilka svagheter/styrkor Saab liksom andra bilmärken har.

Trimmad=hårt körd känns det lite som, kanske bättre att köpa en otrimmad och själv trimma? Så är risken mindre att grejerna levt jävul de senaste tusen milen, speciellt på Saab med småsköra lådor.

det värsta är juh att de är så djäkla dyrt att köpa grejerna o trimma själv,faan slantarna bara rinner iväg,nästan billigare å köpa en bil som d sitter typ steg 3 på o bygga vidare,för man får juh inget för skiten sen om man skulle sälja nånn gång..

Å andra sidan, om den trimmade bilen rasar blir det dyrare att fixa den än att trimma en orginal. Risken finns förstås att även orginalbilen rasar, men det är alltid lite av en chansning att köpa en begagnad bil. Och Risken att en orginalbil rasar är lägre än att en redan trimmad rasar smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Svetsare
3 150 Inlägg
11 juli 2009
#18
Garfield skrev:
ZonaX skrev:
1840kg för att vara exakt, och det är min 9000.  Den nyare (en -96a) väger ca 1930kg.

Osch, knappast 1840kg i tjänstevikt. Du har inte läst på totalvikt?

Haha!   Fan va fel man kan läsa  xD   sorry för det!  roll

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

1 036 Inlägg
11 juli 2009
#19
Garfield skrev:
ZonaX skrev:
1840kg för att vara exakt, och det är min 9000.  Den nyare (en -96a) väger ca 1930kg.

Osch, knappast 1840kg i tjänstevikt. Du har inte läst på totalvikt?

saab 9000 tjänstevikt är 1490-1500 kg smile
så han har nog läst totalvikt smile

taget från TP

Skattevikt, kg: 1490
Tjänstevikt, kg: 1490
Totalvikt, kg: 1870
Sänkt totaltvikt, kg: 
Max släpvagnsvikt, kg: 
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1490
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 
Max lastvikt, kg: 380
Senast redigerat av Mange__ (11 juli 2009)



Sök