Besiktningsinformation amatörbygge - GTS-r600 Tänkte lägga upp lite info från mina erfarenheter med avseende på besiktningsprocessen för amatörbyggda bilar. Kan börja med att klargöra att byggprocessen pågått under lång tid varför regler som gällde när jag började inte alltid stämmer idag. Se även:
http://sfro.com/index.php/bil samt den senaste bygghandboken.
Byggbesiktning (hösten 2000)
Nu har det gått några år sedan denna första besiktning, därav är minnet inte det bästa. Den utfördes hurusom av Lars Torngren hemma i garaget. Kortfattat går besiktningen ut på att säkerställa att alla grundläggande principer för ett fordon uppfylls. Exakt vad finns väl beskrivet på SFRO’s sida, se länk ovan. Anmärkningar jag fick på denna besiktning var mindre saker såsom att bakaxrelbryggan slog i ramen. Kan säkert ha funnits något mer, men det kommer jag inte ihåg.
Bullerprov (hösten 2006)
Bullerprovet utfördes på Västerås flygplats av Gustav Ridderstolpe. Bilen tog jag dit på en trailer. Då de slutliga fälgarna gör bilen relativt bred, var jag tvungen att köra med gamla BMW hjul bak. Tyvärr hann en framfälg bli något skadad vid pålastning innan jag kom på att det är bättre att frakta den med slit och släng fälgarna. I alla fall bak. Väl i Västerås tog av bilen och monterade 19"-fälgarna. Själva bullerprovet är ett förbifartsprov, där man kör på en viss växel och i en viss hastighet in i ett utstakat mätområde. När man kommer in i detta område ger man full gas och mäter då ljudnivån med en mikrofon några meter på sidan av bilen. Nivån man skall klara av är relativ snällt satt. Så det är inga problem med ett någorlunda väldämpande system. Har man en motor som ger dovt, mullrande ljud bör det inte heller vara några problem. Värre är det med högvarviga, ettriga motorer. I Det system jag har i dagsläget består av en originalkat med dubbla 2" in och ut-gångar, som därefter följs av en fullflödesdämpare med dubbla 2" ingångar och dubbla 3" utgångar. Denna dämpare är ca 500 mm lång. Utblåsen är i 3". Med detta system erhålls ett dovt mullrande, men inte alls påtagligt högt ljud.
Under bullerprovet fick jag även chans att provköra bilen något. Detta var första gången jag körde bygget på asfalt. Innan detta hade det endast blivit en del test på grusuppfarten samt på den gräsbetäckta åkern. inte alls samma sak som asfalt. Bullerprovet gick i sin helhet bra, utan några egentliga problem. Vill minnas att det var lite frågor kring ifall min hastighetsmätare verkligen visade rätt. Detta skall den ha gjort då den var kalibrerad efter de aktuella däcken.
Slutbesiktning (hösten 2006)
I stort sett såg bilen lika dan ut 2006 som den gör idag. Det som skiljer är egentligen bara instrumentering och fronten. Likt byggbesiktningen utfördes denna besiktning hemma i garaget, samt även ute på allmän väg. Även denna skedde för ett antal år sedan. Det jag fick nedslag på var 1) dåligt fastsatta kablar (hängde för mycket i luften, och gick närmaste vägen), 2) saknades defrostersystem, 3) hastighetsmätare skymdes av ratten. I provet på väg gick allt bra. Bromsarna tog mycket bra och kursstabiliteten var god. Det stora jobbet efter denna besiktning blev att fixa ett defrostersystem. Detta skedde i och med att jag byggde en ny instrumentering och I-panel. Själva värmeväxlaren tog jag från en BMW Z3 som jag parallellkopplade till kylsystemet. Värmeväxlaren byggde jag in i en egen utformad plastlåda (glasfiber och polyester), som jag kopplade ett 3" alurör till samt en kupéfläkt. Systemet kan bara blåsa varmluft när det är aktiverat. Vilket är fullt acceptabelt då jag inte har några sidorutor, vilket medför god friskluftventilation i kupén. I och med den nya I-panelen bytte jag ut originalinstrumenten till Autometer instrument. Installerade även en snap-off OMP ratt. Därefter kunde man tydligt se hastighetsmätaren.
Ursprungskontroll (våren 2013)
Åren från 2006 och framåt innebar inte mycket arbete med bilen. Detta då jag fick en liten dotter under hösten -06. Samt en liten son under sommaren -09. Med småttingar hemma är det inte lätt att få tid över till att jobba med denna typ av projekt, eller något i huvud taget egentligen. Extra svårt är det när bygget står ca 25 km från hemmet. I alla fall, för ursprungskontrollen skickade jag in en kopia på slutbesiktningsprotokollet tillsammans med en beskrivning av vart alla delar kom ifrån. Trodde det skulle gå lätt men det visade sig att min gamla BMW som jag sålde vidare med papper, hade återuppstått med ny drivlina. Detta gjorde det lite mer invecklat att få mina delar accepterade. Men efter en utförlig förklaring så gick det igenom.
Enskilt godkännande (våren 2013)
Inte mycket att göra här, bara skicka in en kort anmälan via nätet eller post. Då denna är utförd kan man boka tid för reggning.
Registreringsbesiktning (hösten 2013)
I mina ögon har detta, dvs reggningen, alltid varit ett mycket stort hinder att övervinna. Bara att boka in en tid kändes som något mycket stort. Detta kanske pga att jag varje år (de senaste ca 10) alltid sagt att i år skall bilen reggas. Detta har dock aldrig hänt, fram till nu dvs. Hörde med andra som reggat innan mig och enligt dem var det inte så stor grej, bara att göra. Reggningen var bokad till 13/8 i Nyköping, hos Clear car. Dagen innan under test av all funktionalitet var bilen plötsligt helt död. För första gången var den död, och till råga på allt dagen innan besiktning. Det hela visade sig som att när jag vred på tändningsnyckeln och skulle starta dog allt. Till slut fick jag igång bilen och varvade den kraftigt i all den frustration som rådde. Då plötsligt sprutade det ut en hel del småflagor från generatorns ventilationsrör. Sen hade jag inga mer liknande problem med att bilen var död. Måste ha varit kortis i generatorn, antog jag. Ett annat problem med generatorn som jag hade då och även idag är att den inte börjar ladda förrän man varvar motorn hyfsat rejält. Efter varvningen laddar den på även i tomgång.
Besiktningskillen, Johan H., var mycket bra och sympatiskt. Själva besiktningen gick överlag mycket bra, det som gjordes var följande: 1) noga inspektion av all belysning runt om. Alla lyktor måste ha rätt markering. Tyvärr hade jag missat sätta dit röda reflexer bak, vilket blev ett nedslag. Dessutom kontrollerades bältena. Mina hade tyvärr ingen märkning, utan det blev ett anmärkning här med. 2) Ute vägdes även bilen med ett portabelt vågsystem. Bilen vägde in på dryga 1200 kg i tomvikt, med lite mer än 50 % av vikten bak. Blev mycket överraskad av att bilen var så pass tung bak. 3) Bilen togs in i hallen där halvljusinställningen kollades. Jag fick vara med att justera in den. Viktigt är att man lätt kan korrigera eventuellt fel riktakt ljus. Nu kollades även funktionen av främre halv och helljus, blinkers, bromsljus, skyltbelysning och parkeringsljus (kom inte ihåg hur det var med backljus?? Har dock en lykta för detta). 4) Sedan hissades bilen upp varvid en noga kontroll av bygget underifrån utfördes. Elkabeldragningen kollades, då jag hade en anmärkning från slutbesiktningen, mm. 5) Därefter utfördes vanligt broms- och avgasprov. Båda utan anmärkning. 6) Slutligen utfördes en testkörning. Bilen betedde sig mycket bra överlag. Ett mindre dilemma var att tutan tjöt till ibland när ratten vreds. Gjordes dock inga kommentarer om detta. Har ett problem med att släpkontakten i ratten kärvar lite och kommer åt jord i vissa lägen. Fixat idag :-)... Ett större dilemma under testkörningen var att hastighetsmätaren var helt död... Jag hade inte testat detta hemma innan. Typiskt. Fick slutligen tre anmärkningar på bilen, reflexer bak, säkerhetsbälten och hastighetsmätare. Dessutom lyckades jag inte hitta på protokollet från slutbesiktningen. Blev att åka hem och ta tag i dessa totalt fyra problem och sikta in sig på ett nytt försök.
Säkerhetsbälten köpte jag nya från Autoexperten (ca 700 kr styck). Reflexer bak köpte jag ett par relativt små med rätt märkning. Idag är inte själva storleken av betydelse på reflexerna. Det enda som spelar roll är att de har rätt märkning, dvs E-märkning samt typiskt 1a. Hastighetsmätaren krävde betydligt mer arbete. Den har alltid funkat innan, men inte nu. Ett problem jag hittade var att resetknappen hade fastnat i intryckt läge. Fixade detta men lyckades inte få den att bete sig helt ok. Drog då helt nya kablar till mätaren, både för strömmatning och signal. Sedan provkörde jag bilen med upphissat bakparti. Ett problem som jag hittade, men inte sett förut, är att min diffklump med aktuella däck ger 500 pulser per km. Mätaren kräver mellan 500 - 250 000 pulser per km. Jag ligger alltså längst ner inom detta intervall. Detta, tror jag, förklarar varför mätaren är något ojämn och skakig i beteendet. Dock förklarar det inte varför den ibland dör och kräver omstart. För att få lite säkerhet mot att den ibland dör installerade jag en strömbrytare på mittpanelen för hastighetsmätaren. Så om den dog/hängde sig kunde jag starta om den. Detta visade sig vara ett klokt drag.....
Återbesöket bokades in till 9/9, den här gången i Norrköping. En heldag ledigt från jobbet igen plus hyra av en biltrailer samt resekostnad till och från Norrköping. Blev i det stora hela ganska mycket uppoffring, i både tid och pengar, för att utföra besiktningen. Men, men det får väl vara ok då detta är inget man utför allt för ofta, och förhoppningsvis inte mer på ett tag efter denna dag... Väl i Norrköping, återigen med Johan H. som besiktningsman, så gick det snabbt att kolla reflexer, bälten och protokollet som jag hade lyckats lokalisera hemma. Sedan var det bara testkörningen kvar för att kolla mätaren. Denna gång fick jag köra. Kändes otroligt nice. Lika nice kändes det inte när jag såg att hastighetsmätaren plötsligt var död igen. Svor om och om igen för mig själv. Kändes rent förj---ligt... Startade om den med min installerade strömbrytare och fick till slut liv i den. Funkade nu hyggligt bra. Kom ut på en 70-sträcka där han ville se dess funktion. Funkade som tur var i stort hela denna sträcka så han sa att det var ok. Pust... Därefter la den av igen, men han gjorde inte någon större sak av det. Den kom efter ett tag igång igen, och så fortsatte det, på och av, under hela testet. Blir till att fixa detta hemma nu... Bilen var nu hur som helst helt godkänd... Dock kvarstår en hel del småfix för att den skall fungera helt smärtfritt. Det är jäkligt skönt att nu stå här med ett regnummer efter alla år.. Obeskrivligt..