3856
Sök

Vad tycker ni om mds nya steg?

1 523 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
vad tycker ni om detta steg?  http://www.mds.se/?artnr=T5
skulle den kunna driva denna bas bra? http://www.mds.se/?artnr=teamr12'
tacksam för svar!

2 665 Inlägg
14 juli 2009
Klart den kan! Varför inte??

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

1 523 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
ja undrade bara funderade att köpa den!

1 338 Inlägg
14 juli 2009
Det steget är riktigt grymt! big_smile
Har både hört, känt på det, och vart med och monterat det och detta är min uppfattning... big_smile

Kör nu sj med MDS M5, föregångaren till MDS T5 som också det är ett riktigt grymt steg!

Ska uppgradera till det steget så fort tillfälle finns smile

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design

547 Inlägg
14 juli 2009
Vore kul att se lite mer specs på det steget, för om 1200wrms vid 4ohms belastning värkligen stämmer är det en massa effekt för dom pengarna. Vad är steget avsäkrat till och vid vilken distorsion är effekten uppmätt?

Edit: Såg att det var yttre säkring på steget, verkar som dom byggt ett riktigt ordentligt steg nu. smile
Senast redigerat av Sandvik (14 juli 2009)

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

Styling och biljud Audi A4 "WooDMaN Style :)
1 835 Inlägg
14 juli 2009
Det steget e det riktigt bra fart i.
Har dock inga mätvärdet på det men jag har sett det live i 2 bilar.
Den ena har en vägg med 4 x 15" i en corolla och det spelar tajt med bra kontroll på basarna inget fladder där inte smile.

Sen har jag även sett det monterat i en Polo med 2 x12" DD basar. Fungerade mycket bra det med och spelade bra högt.

Kan bara varmt rekomendera det steget.

//WooDMaN

Bilder från träffar. WooDMaN? foto
Sponsorer |MDS ||Bollnäs bilvård |

21 761 Inlägg
14 juli 2009
Det står i produktbeskrivningen att det finns "självklart både hög- och lågpassfilter", jag ser iaf inget högpassfilter (subsonic). smile

Vart sitter det någonstans?

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
14 juli 2009
Har en kille som testat detta steg bredvid ett DD M2 steg och ett Audiotop DX800.1 steg.

Resultat: Missnöjd !

Både DD steget och Audiotop steget leverar mer och med bättre kontroll, dock inte mätat med instrument men vi var 4 stycken som använde våra öron....bör ju tilläggas att DD och Audiotop stegen kostar någon liten krona mer men ger enligt specarna mindre Watt.

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se

12 Inlägg
14 juli 2009
Kan tillägga att det var jag som lånade ut detta slusteg! Slutsteget som han fick testa var ett varuprov och inte ett serietillverkat slutsteg som vi har ändrat ganska mycket i. Anledningen var att Audiotop steget brann upp för han.. Jag vet att de serietillverkade slutstegen levererar mycket mer pulver.
När det gäller Subsonicfilter finns det inget sådant i detta slusteg, detta är felskrivet i texten av mig...roll

busfabror skrev:
Har en kille som testat detta steg bredvid ett DD M2 steg och ett Audiotop DX800.1 steg.

Både DD steget och Audiotop steget leverar mer och med bättre kontroll, dock inte mätat med instrument men vi var 4 stycken som använde våra öron....bör ju tilläggas att DD och Audiotop stegen kostar någon liten krona mer men ger enligt specarna mindre Watt.

Har du problem med din MDS produkt eller vill ha tips RING: 042-157300
Eller skicka ett mail till jan@mds.se. OBS!! Besvarar inga meddelande här på Garaget.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
14 juli 2009
MDS_JAN skrev:
Kan tillägga att det var jag som lånade ut detta slusteg! Slutsteget som han fick testa var ett varuprov och inte ett serietillverkat slutsteg som vi har ändrat ganska mycket i. Anledningen var att Audiotop steget brann upp för han.. Jag vet att de serietillverkade slutstegen levererar mycket mer pulver.
När det gäller Subsonicfilter finns det inget sådant i detta slusteg, detta är felskrivet i texten av mig...roll

Inget subsonic-filter i ett BAS-steg?! Anledningen till det beslutet?!
Senast redigerat av jonash (14 juli 2009)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

1 523 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
vad menar de med detta? Parametrarna nedan påverkas beroende på hur talspolarna kopplas. står det om basen om ni kollar länken

1 338 Inlägg
14 juli 2009
valstadkillen skrev:
vad menar de med detta? Parametrarna nedan påverkas beroende på hur talspolarna kopplas. står det om basen om ni kollar länken

beroende vilket Ohm tal du kopplar basen i  smile

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design

Gladen Audio
2 388 Inlägg
14 juli 2009
"50m2 ingångar på strömsidan och rejäla och dubbla utgångar för bashögtalare. En yttre säkring på mellan 150-300A rekommenderas beroende på effektuttaget." /MDS

Ok jag köper att man missat ett m i 50mm2 men inte att man ska säkra av beroende på effektuttag?
Det är ju strömkabeln man ska säkra av beroende på storlek.....

Att subsonic inte finns heller på ett monosteg för 4k känns lite sådär faktiskt, men visst man är ju inte tvungen att köpa det steget.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
14 juli 2009
haha.. köper nog 100/100 ggr hellre något annat. smile spelar ingen roll om de är angivet 14.000wrms 4ohm tongue

1 523 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
mYGeL skrev:
valstadkillen skrev:

om man kopplar den i 2 ohm vad händer med basen då? lr ja fattar ej riktigt

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
14 juli 2009
valstadkillen skrev:
mYGeL skrev:
valstadkillen skrev:

om man kopplar den i 2 ohm vad händer med basen då? lr ja fattar ej riktigt

inget. men steget lämnar ut mer effekt i 2ohm än 4.

12 Inlägg
14 juli 2009
jonash skrev:
MDS_JAN skrev:

Anledningen till att vi inte valt att använda ett subsonic filter är att nätdelen i denna förstärkare är så pass överdimensionerad,  och att vi lagt in en power gard som förhindrar överdriven klippning, vilket resulterar i att förvrängningar som kan skada dina högtalare elimineras. En annan anledning är: Varför ska man ta bort värdefull bas i en bashögtalare om slutsteget kan leverera..... coolcool
Största anledningen till subsonic är ju att spara på nätdelen i steget. Om jag köper en CD med grym orgel musik med superlåga frekvenser vill jag ju kunna höra eller uppleva detta!!!! Och om inspelningen inte innehåller låga frekvenser så tar det ingen kraft från steget.  Men om du vill använda slutseget som ett bandpass steg fattar jag att du saknar denna funktion. Men då är det en helt annan nivå på din anläggning.

Har du problem med din MDS produkt eller vill ha tips RING: 042-157300
Eller skicka ett mail till jan@mds.se. OBS!! Besvarar inga meddelande här på Garaget.

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
14 juli 2009
MDS_JAN skrev:

busfabror skrev:

Helt korrekt, det är det steget som jag pratar om...han nämnde aldrig att det var ett varuprov, han sa bara att det var MDS nya "värsting" steg...smile...men sen å andra sidan så har han brännt det mesta som suttit i den bilen tills han fick hjälp med installationen av kunnigt folk...
Senast redigerat av busfabror (14 juli 2009)

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
14 juli 2009
MDS_JAN skrev:
jonash skrev:
MDS_JAN skrev:

Anledningen till att vi inte valt att använda ett subsonic filter är att nätdelen i denna förstärkare är så pass överdimensionerad,  och att vi lagt in en power gard som förhindrar överdriven klippning, vilket resulterar i att förvrängningar som kan skada dina högtalare elimineras. En annan anledning är: Varför ska man ta bort värdefull bas i en bashögtalare om slutsteget kan leverera..... coolcool
Största anledningen till subsonic är ju att spara på nätdelen i steget. Om jag köper en CD med grym orgel musik med superlåga frekvenser vill jag ju kunna höra eller uppleva detta!!!! Och om inspelningen inte innehåller låga frekvenser så tar det ingen kraft från steget.  Men om du vill använda slutseget som ett bandpass steg fattar jag att du saknar denna funktion. Men då är det en helt annan nivå på din anläggning.

Men Gucka.......har ni glömt att det är högtalare ni driver? Högtalare som i fel dimensionerad låda eller fel typ av låda kan skadas utav för lågfrekvent information? Eran power guard kommer ju inte hindra en ren 15-20Hz signal att passera till högtalaren, men högtalaren kan ju skadas likförbaskat..

På sub-steg skall det finnas subsonic, det är åtminstone min åsikt. ALLA bas-applikationer för bil (och hemma!) har bara att tjäna på ett väl inställt högpass/subsonic filter, spelar ingen roll hur fancy n'ätdel eller powerguard man har.

Och speciellt då det knappt kostar nånting att sätta dit ett sånt filter i med dagens low-cost produktion.
Senast redigerat av jonash (14 juli 2009)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

547 Inlägg
14 juli 2009
MDS_JAN:

Eftersom du vart med och byggt steget, borde du ju troligen också vart med och mätt upp det?
Eller åtminstone ha siffror från mätningarna.

Vore intressant att se exakt vilka effekter det lämnade och vid vilken THD.

Är ett grymt intressant steg för dom pengarna, effekten verkar ju kunna stämma också, men man vill ju inte ha några 2-3% THD dock.

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

Sök