TT-Avant skrev:
jonash skrev:
MDS_JAN skrev:
Anledningen till att vi inte valt att använda ett subsonic filter är att nätdelen i denna förstärkare är så pass överdimensionerad, och att vi lagt in en power gard som förhindrar överdriven klippning, vilket resulterar i att förvrängningar som kan skada dina högtalare elimineras. En annan anledning är: Varför ska man ta bort värdefull bas i en bashögtalare om slutsteget kan leverera.....
Största anledningen till subsonic är ju att spara på nätdelen i steget. Om jag köper en CD med grym orgel musik med superlåga frekvenser vill jag ju kunna höra eller uppleva detta!!!! Och om inspelningen inte innehåller låga frekvenser så tar det ingen kraft från steget. Men om du vill använda slutseget som ett bandpass steg fattar jag att du saknar denna funktion. Men då är det en helt annan nivå på din anläggning.
Men Gucka.......har ni glömt att det är högtalare ni driver? Högtalare som i fel dimensionerad låda eller fel typ av låda kan skadas utav för lågfrekvent information? Eran power guard kommer ju inte hindra en ren 15-20Hz signal att passera till högtalaren, men högtalaren kan ju skadas likförbaskat..
På sub-steg skall det finnas subsonic, det är åtminstone min åsikt. ALLA bas-applikationer för bil (och hemma!) har bara att tjäna på ett väl inställt högpass/subsonic filter, spelar ingen roll hur fancy n'ätdel eller powerguard man har.
Och speciellt då det knappt kostar nånting att sätta dit ett sånt filter i med dagens low-cost produktion.
Jag får nog hålla med Jonash där. Vart väldigt funderasm på vad Gucka pratade om. Som jag förstått det så använder man inte ett sub. filter för att hjälpa/själpa ett steg, utan för att ge ett "skydd" till basen/arna.
Mkt text men ja blev ju halvt idiotförklarad när jag påpekade det med 50mm2. korrekturläser man inte saker innan det puliceras på hemsidan?
Nätdelen i ett DD Z2LV, Stetsom 7k2d, B2 M1 eller liknande stora steg är klenare än i MDS-steget då för där finns ju subsonic iaf.
Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1