2898
Sök

Gas Alpha 10" basar bra eller dåliga?

547 Inlägg
14 juli 2009
Drönirettab skrev:
TT-Avant skrev:
Vet ej hur de nya Alpha basarna är då jag ej testat, men de gamla silver funkade ok. i portad låda, vad folk än säger jag har testat. De spelar inte snyggt, men de spelar ganska högt för pengarna.

Som Rickard-v skriver så har ALPHA-serien högt Qts, de låter tydligen inte bra i basreflexlåda enligt folk som har testat. Jag har inte hört dessa basar själv, men räknar ändå gärna ut en basreflexlåda som enligt mig bör fungera någorlunda iaf. Måste hitta en "testperson" först. wink

Haha, ja! Dom jag ritade när du satt och räknade på min bandpasslåda. smile

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

547 Inlägg
14 juli 2009
Jolle87 skrev:
Edit: Såg nu att bild nr2 är ju nästan exakt så som jag vill ha det. Fast brädorna där basarna ska fästas i ska vara raka istället för vinklade som på bilden. Sedan 2st basar i varje vägg.

Ja, de ska väll bli bra, men Batterinörden får räkna lite och kolla så att inte lufthastigheten blir för stor i en 6" port. smile

".....What?"
"A pooltable!"

21 761 Inlägg
14 juli 2009
TT-Avant skrev:
Låter bra eller spelar högt..ganska så olika enligt mej. Jag skrev att dem kan spela ganska högt i portad låda..men låter inte så bra kvalitétsmässigt.

Jo, jag förstår det. Det är samma med ALPHA-serien, de spelar inte bra kvalitet men däremot högt.

TT-Avant skrev:
Jag har en 10" i 42L + fullängd på rör/trattar. Spelar djupt och ganska högt, över 135+dB(mätt med TL) i min 9-5 kombi med ca 150-200Wrms (10år gamalt 2-kanalssteg typ), vilket jag anser är helt ok för pengarna.

Ja, det är helt ok enligt mig också. smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 juli 2009
TT-Avant skrev:
Vet ej hur de nya Alpha basarna är då jag ej testat, men de gamla silver funkade ok. i portad låda, vad folk än säger jag har testat. De spelar inte snyggt, men de spelar ganska högt för pengarna.

De gamla funkade bättre i BR än de nya....

Drönirettab skrev:
Jag gör gärna beräkningar på basreflexlåda till både 1025X och 1225X, även fast den basmodellen inte spelar bra i basreflex enligt de som har testat. Försöker bara hitta någon som törs prova mina förslag, inte lätt. wink

Naturligtvis kan jag inte garantera resultatet eftersom det handlar om en beräkning i ett program.

Skicka över pengar o kasta hit ritningen så skall det testas wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
14 juli 2009
Jag kan inte kasta ända till Lerum, är för långt. wink

7 241 Inlägg
14 juli 2009
Drönirettab skrev:
Jag kan inte kasta ända till Lerum, är för långt. wink

Äsch....kasta digitalt då tongue

21 761 Inlägg
14 juli 2009
Jolle87 skrev:
Såg nu att bild nr2 är ju nästan exakt så som jag vill ha det. Fast brädorna där basarna ska fästas i ska vara raka istället för vinklade som på bilden. Sedan 2st basar i varje vägg.

Är du helt säker på att du vill ha 4 st basar?

Jag kan kolla på en bandpasslåda om du vill, annars kan du ju höra med Evilaudio. smile

7 241 Inlägg
14 juli 2009
Drönirettab skrev:
Jolle87 skrev:
Såg nu att bild nr2 är ju nästan exakt så som jag vill ha det. Fast brädorna där basarna ska fästas i ska vara raka istället för vinklade som på bilden. Sedan 2st basar i varje vägg.

Är du helt säker på att du vill ha 4 st basar?

Jag kan kolla på en bandpasslåda om du vill, annars kan du ju höra med Evilaudio. smile

Ouf.......känner spontant att det blir en STOR bandpasslåda.....

21 761 Inlägg
14 juli 2009
Det är därför jag tycker att 2 st basar borde räcka till. smile

1 585 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
Okey ja 2st kanske räcker till då:P vill ju att det ska spela riktigt bra, därför tänkte jag att 4st bör ju spela riktigt högt. Men du får gärna räkna på en låda om du vill 2st 12" basar isåfall får det bli.

Drönirettab skrev:
Det är därför jag tycker att 2 st basar borde räcka till. smile

547 Inlägg
14 juli 2009
Du kan ju börja med 2st GAS Alpha i banpasslåda nu, så lär du ju dig hur bandpasslåda funkar och låter.
Dom kostar ju knappt något. smile

Senare ifall du tröttnar och vill ha mer så är det ju bara att bygga vidare med dyrare grejjer. smile

".....What?"
"A pooltable!"

4 693 Inlägg
14 juli 2009
hade det vart jag så hade jag byggt en bandpass till kickern wink

Booyakasha!

21 761 Inlägg
14 juli 2009
Jolle87 skrev:
2st 12" basar isåfall får det bli.

Hur stort hål har du i hatthyllan, kan du sätta en fyrkantig port på tex 15x25 cm?

1 585 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
Har inga hål alls i hathyllan än så länge. 15x25cm låter väldigt stort men det går nog om man skulle vilja det smile

Drönirettab skrev:
Jolle87 skrev:
2st 12" basar isåfall får det bli.

Hur stort hål har du i hatthyllan, kan du sätta en fyrkantig port på tex 15x25 cm?

1 585 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
Softis skrev:
hade det vart jag så hade jag byggt en bandpass till kickern wink

Mm är också mer inne på kicker basar eller en bas till att börja med. Men kicker basarna ska lira bra i sluten låda och även portad låda också så det spelar nog inte så stor roll vilken låd typ man väljer:P lite mer status med kicker basar ju.

Sandvik skrev:
Du kan ju börja med 2st GAS Alpha i banpasslåda nu, så lär du ju dig hur bandpasslåda funkar och låter.
Dom kostar ju knappt något. smile

Senare ifall du tröttnar och vill ha mer så är det ju bara att bygga vidare med dyrare grejjer. smile

Sant, men har redan provat lite billigare basar tidigare har varit nöjda med dom men har ändå varit ute efter mer bas.. Därför har jag tänkt satsa på något som lirar ganska högt med mycket bas. Men budgeten säger tyvärr nej hmm Därför får jag välja något av den billigare varrianten. Runt 2000kr för en eller flera basar har jag ungefär att lägga. Har kommit i kontakt med en snubbe som säljer helt nya kicker basar från 2005 årsmodellen. Han ska ha 1400kr för en 15" L5 bas, eller 950kr stycker för 10" L5 basar. Så är ganska sugen på antingen 2st 10" L5 basar eller en L5 15" bas. Eller så blir det Gas alpha basarna så länge får se hur jag gör.
Senast redigerat av Jolle87 (14 juli 2009)

4 693 Inlägg
14 juli 2009
15" hade jag tagit utan att blinka. Sen en bandpass till det... Sweet big_smile

Booyakasha!

1 585 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
hehe mm precis smile Sen kan man ju kanske komma över en till 15" L5 senare ifall man inte är nöjd med det. 

Softis skrev:
15" hade jag tagit utan att blinka. Sen en bandpass till det... Sweet big_smile

21 761 Inlägg
14 juli 2009
Har kikat på en trekammarlåda, dvs en sån som du ville ha. Den består alltså av varsin sluten kammare där vardera bas sitter, sedan är det en stor kammare i mitten där det sitter en port upp ur lådan. Lådan blir tyvärr ganska stor.

Sluten kammare (per bas): 33 liter brutto, dämpmatta på innerväggarna.
Portad kammare: 90 liter brutto, dämpmatta på innerväggarna.
Port: 15x25 cm innermått och 9,5 cm lång.

Porten kommer nog inte att sticka in i kammaren speciellt mycket eftersom den är så pass kort. Orsaken till att jag har valt en fyrkantig stor port är att om man använder 1 st 6" rör så går det inte att få till den avstämning som jag har tänkt, röret blir 0 cm långt. smile

4 693 Inlägg
14 juli 2009
Drönirettab skrev:
Har kikat på en trekammarlåda, dvs en sån som du ville ha. Den består alltså av varsin sluten kammare där vardera bas sitter, sedan är det en stor kammare i mitten där det sitter en port upp ur lådan. Lådan blir tyvärr ganska stor.

Sluten kammare (per bas): 33 liter brutto, dämpmatta på innerväggarna.
Portad kammare: 90 liter brutto, dämpmatta på innerväggarna.
Port: 15x25 cm innermått och 9,5 cm lång.

Porten kommer nog inte att sticka in i kammaren speciellt mycket eftersom den är så pass kort. Orsaken till att jag har valt en fyrkantig stor port är att om man använder 1 st 6" rör så går det inte att få till den avstämning som jag har tänkt, röret blir 0 cm långt. smile

Kan du kika om Kicker Solo Baric L5 15" passar i bandpass? Tror det skulle låta riktigt fin isf smile

Booyakasha!

21 761 Inlägg
14 juli 2009
Kicker L5.

Sluten kammare: 55 liter brutto, dämpmatta på innerväggarna.
Portad kammare: 100 liter brutto, dämpmatta på innerväggarna.
Port: 15x25 cm i innermått och 7,5 cm lång.

Sök