4013
Sök

Rätt eller fel angående 3" tum på 740

3 Inlägg
16 juli 2009
Trådstartare
#1
Har hört av en kompis att man tappar effekt på en vanlig 740 gl om man har 3" tums kat och resten med. Stämmer detta?

Tack för svar.

M.V.H. Jimmy.


338 Inlägg
16 juli 2009
#2
jajemen ta 2,5" avgas istället tongue
Senast redigerat av Mange_GVe (16 juli 2009)


424 Inlägg
16 juli 2009
#3
Mange_GVe skrev:
jajemen tongue

402 Inlägg
16 juli 2009
#4
Mange_GVe skrev:
jajemen ta 2,5" avgas istället tongue

Är osäker på det.
Min förra bil som var en 740 gle blev allt piggare med det, jag bytte dock till extraktorgrenrör också.

dARKiE
5 031 Inlägg
16 juli 2009
#5
Ja, en motor utan turbo behöver motstånd i avgasröret.
Turbo motor mår däremot bättre utan motstånd och kan bli något piggare..

kör på 2.5 istället om du måste öka från orginal..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
16 juli 2009
#6
Har hört en teori som lyder som följer

bara kollektorn är i "rätt" dimension så spelar resten ingen större roll
Det gäller förstås enbart för sugmotorer med grövre avgassystem. Lätt förklarat, har du kvar originalgrenröret så spelar det ingen större roll om resten är 2,5 eller 4".

Har hört det från en som bygger avgassystem på heltid så en viss sanning borde det ligga i det

Rock'n Roll

8 156 Inlägg
22 juli 2009
#7
Ett bra avstämt grenrör är viktigt.
Varm luft tar mer plats än kall luft. Ett perfekt avstämt grenrör är anpassat så att avgaserna sugs ut av undertrycket som skapas när avgaserna blir kallare.
Att prata om motstånd är egentligen fel. Det handlar om att få till ett bra avgasflöde.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p1504046

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)


Sök