2830
Sök

Hur mycket hästar 8v motor

11 Inlägg
16 juli 2009
Trådstartare
#1
hejsan. jag ska trimma en en b230et eller ft när jag fått tag i en. jag undra bara för skoj skull hur många hästar går det få ut ur en sådan med 8v topp. vad e det mesta man fått ut. någon som vet?

255 Inlägg
16 juli 2009
#2
Finns ju folk som bänkat 450+ iallafall, så visst går det att få kräm ur 8v oxå, men man måste väl ladda på lite mer då än om man kör med 16V tror ja..


8 252 Inlägg
16 juli 2009
#3
Det går att få ut massor, har för mig att rekordet för en 8V-topp ligger på uppåt 750hk. Med vettig portning och rätt kam så går det att få ut bra mycket ur dem. Garagegrannen fick ju 570hk ur sin maskin med 8V.


283 Inlägg
16 juli 2009
#4
öhman fick ju ut 600+ så visst går det:)
Senast redigerat av bear_volvo (16 juli 2009)

11 Inlägg
16 juli 2009
Trådstartare
#5
okej. låter bra. vet nån ungefär vad kalaset skulle kosta att bygga en 8v motor med 500 hk. bara motorn då alltså.
Senast redigerat av pettersson90 (16 juli 2009)

283 Inlägg
16 juli 2009
#6
40-50 000 såvida du gör mycket själv också, men ska du lämna in det så blir det betydligt mycket dyrare:)

8 252 Inlägg
16 juli 2009
#7
Vad det kostar att bygga motor varierar brutalt beroende på vad man köper för delar och vad man kan göra själv eller har bekanta som kan fixa för vettiga pengar. Men säg 50.000:-, det är ingen konst att bränna såna pengar utan att för den skull köpt det bästa av allt, men med det inte sagt att det inte går att bygga billigare. Men man bör akta sig för att göra en glädjekalkyl och tänka att det här blir snorbilligt. Konstigt nog så brukar det dra iväg.


219 Inlägg
17 juli 2009
#8
När du säger trima,menar du porta toppen,större ventiler och byta kam?

Kostar att ligga på topp

11 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
#9
AnderL skrev:
När du säger trima,menar du porta toppen,större ventiler och byta kam?

jupp. jag tänkte köpa en 740 tic och dom flesta sitter det ju en b230et i. då hade jag tänkt att byta blocket till ett fk/ft block och andra stakar. för kolvarna ska väl hålla hoppas jag. sen blir det väl portining av toppen mm och ett annat sprut för det mekaniska sprutet e väl inte mycket att hurra för. men om jga byter sprut från en v70 r eller något liknande, måste jag då ha kablar från v70 också?

I got Dubs!
2 423 Inlägg
17 juli 2009
#10
varför ska du ha ett sprut från v70?
satsa på MS istället.


11 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
#11
Adde666 skrev:
varför ska du ha ett sprut från v70?
satsa på MS istället.

MS? sitter det orginal på någon bil. e det sprutet bra då?

8 252 Inlägg
17 juli 2009
#12
pettersson90 skrev:
Adde666 skrev:
varför ska du ha ett sprut från v70?
satsa på MS istället.

MS? sitter det orginal på någon bil. e det sprutet bra då?

Det sitter inte original på någon bil. Det finns många som kör med det med bra resultat.


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
17 juli 2009
#13
pettersson90 skrev:
Adde666 skrev:
varför ska du ha ett sprut från v70?
satsa på MS istället.

MS? sitter det orginal på någon bil. e det sprutet bra då?

Om du inte vet vad MS (Megasquirt) är för något så kommer det att kosta bra mycket mer än några 50k eftersom du antagligen kommer behöva lämna bort mycket.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.


Sök