2986
Sök

Slö B230FB i 940

3 Inlägg
18 juli 2009
Trådstartare
Tjena !

Jag har en 940 91a med B230FB motorn i dvs. 531-toppen och vx3 kam med 4 växlar plus OD. Den är fruktansvärt slö på de höga växlarna och jag får bara upp den i 130. Och med full gas på högsta växeln händer ingenting. Motorn får kämpa för att klara av de 130 kilometer man kommer upp i. Han som har haft den innan mig va en gubbe som haft den i tio år så han kan inte ha gjort så mycket med den. Men vad är orsaken till detta? Någon som kan ha ett bra förslag?! Kan de vara något enkelt som att soppapumpen börjar bli dålig och inte kan förse motorn med bränsle?

tack på förhand

Svensk Mästare Bassrace 129,9
111 Inlägg
18 juli 2009
kan vara att katten är igensatt?.. går den slött på alla växlar?.. för 130 ska du kunna köra redan på 3an!..

3 Inlägg
18 juli 2009
Trådstartare
Tack för svar. Skall undersöka vidare på det. ettan och tvåan går den hyfsat på trean börjar de ta emot.

40 Inlägg
18 juli 2009
Det är ju bara 130 hk och i Sverige så är max hastigheten 120km/h så köra i 130 km är ju för fort. Byt motor?smile

Trafikledare
563 Inlägg
18 juli 2009
Står remmen rätt?? Har varit utför lite konstiga och lustiga fel på bilar som gamla gubbar har haft..

Kolla luftfilter och slangen mellan luftburk och insug. Hade en limmo som den var ihop dragen på undersidan, syntes inget på ovansidan, men den var nästan helt platt. Gick skapligt på låga växlar men inte alls på dom högre typ..
Senast redigerat av Melin (18 juli 2009)

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

GREASEMONKEY
822 Inlägg
18 juli 2009
blabban85 skrev:
kan vara att katten är igensatt?..

Ganska trolig orsak. har haft samma problem, men den bilen orka inte en uppförsbacke på 2an, det var katten.

Mvh S.Österdahl

90 Inlägg
18 juli 2009
Byt bil om du vill åka fortare , skulle aldrig köra en 7/9 serien över 110km/h

Trafikledare
563 Inlägg
18 juli 2009
Turbo_danne2 skrev:
Byt bil om du vill åka fortare , skulle aldrig köra en 7/9 serien över 110km/h

Mycket moget... Hur skulle det hjälpa TS?!
Verkar som Lunarstorm.se skulle vara en bättre sida för vedebörande..
Senast redigerat av Melin (18 juli 2009)

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

90 Inlägg
19 juli 2009
Jag sa bara vad jag tyckte , att tycka är fritt i detta land.

Trampade jag på en öm tå kanske?

Dom är ju inte kända för sin fina väghållning iaf.

Nej jag håller fast vid att en 945 el liknande container hör hemma på parkeringen på vintern där man kan sladda sönder skiten sen ställer man den på sommaren...

Och det är bara min åsikt , att tycka är som sagt fritt...

Trevlig helg.

Bonntrimmare
620 Inlägg
19 juli 2009
som föregånde talare sa kamremmen låter mest troligt. ett igen sotat avgassystem blåser man ur om man gasar ordentligt hela tiden

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

260 Inlägg
19 juli 2009
Mer än 130 bör den göra jag hade uppe min 940 i 180-190 på fyran
Men jag skulle tro att kanten kan vara boven
Senast redigerat av Muschke (19 juli 2009)

GREASEMONKEY
822 Inlägg
19 juli 2009
Det skulle kunna vara kam remmen också, men det kan du kolla ganska enkelt, skruva bort kåpan och nolla motorn.

Mvh S.Österdahl

GREASEMONKEY
822 Inlägg
19 juli 2009
Turbo_danne2 skrev:

Nej jag håller fast vid att en 945 el liknande container hör hemma på parkeringen på vintern där man kan sladda sönder skiten sen ställer man den på sommaren...

Trevlig helg.

Joo må så hända att bilen är skitful, men Jag skulle inte ta i mot en Ope...förlåt Saab om jag ens fick den kastad efter mig wink Volvon är ialf välbyggd som bil.

Mvh S.Österdahl

Pan
19 juli 2009
Soppafiltret eller katten kanske som har varit upp innan. Har inte en aning men känns vettigt att börja med. Vet inte riktigt symptomen för felkuggad rem. Trodde det märktes tydligare än att den blev slö ??

Hellre en ful Volvo som går på bredden än en understyrande Saab. Som typ vxllådan pajjar när man tittar på spaken. Men som sagt smaken är som baken.

Bonntrimmare
620 Inlägg
19 juli 2009
Turbo_danne2 skrev:

Trevlig helg.

saab har ju en snygg design och en bra motor synd att inget annat e bra på dom

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

Pan
19 juli 2009
D_Carlsson skrev:
saab har ju en snygg design och en bra motor synd att inget annat e bra på dom

Absolut. Håller med smile

Bonntrimmare
620 Inlägg
19 juli 2009
Pan skrev:
Soppafiltret eller katten kanske som har varit upp innan. Har inte en aning men känns vettigt att börja med. Vet inte riktigt symptomen för felkuggad rem. Trodde det märktes tydligare än att den blev slö ??

Hellre en ful Volvo som går på bredden än en understyrande Saab. Som typ vxllådan pajjar när man tittar på spaken. Men som sagt smaken är som baken.

nja nu pajjar ju volvos växellådor också när dom börjar närma sig vridet du får ur en trimmad saab.
men det är inte det killen undrar så lägg ner sandlåde nivån jag funderar på å starata en tråd som heter "min bil är bäst" den hade knäckt alla trådar för det är det enda folk här på garaget är intresserade att prata om spelar ingen roll om vad det handlade om frånbörjan det slutar alltid i att nån skriver nått dumt som den insnöade 08an med saab gjorde...

jo som sagt kolla även förpumpen i tanken den kan pajja och bilen kan fortsätta att funka men dåligt när den behöver lite sås.

Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

. . . .[brehas spar tid!!] . . .
264 Inlägg
19 juli 2009
Och ännu en Gång så var bråket mellan Saab och volvo igång, fast det handlade om en helt annan sak....

*Gasa bör man annars dör man,* Man har inte hållit tillräckligt om man inte smakar diketskanten ;)

287 Inlägg
19 juli 2009
770_EVOLVE skrev:
Turbo_danne2 skrev:

Trevlig helg.

Joo må så hända att bilen är skitful, men Jag skulle inte ta i mot en Ope...förlåt Saab om jag ens fick den kastad efter mig wink Volvon är ialf välbyggd som bil.

håller med (Y) är det något som håller så är det Volvo. En sak är la och klaga på andras saker om man har något bättre själv, men när man inte ens har det tycker jag att man ska hålla tyst wink

219 Inlägg
19 juli 2009
Innan alla gisar för fult ,om vad det kan vara.Så kanske du kan tala om ifall,du har gjort något med bilen på sista tiden?Eller blev det bara så här?Om någon av bensin pumparna skulle börja bli dålig,så skulle den nog mera hacka för dig.När blev den sevad senast,VX3 kamen vem har satt ditt den?

Kostar att ligga på topp

Sök