3588
Sök

Smart Roadster Coupé - Dubbla effekten - Motorn startad!!

Målet är att dubbla effekten på en Smart Roadster med en motorvolym på 0,7l fördelat på 3 cylindrar. Original har motorn 82Hk.

890 663 Visningar
Uppdaterades senast 28 december 2016
4 001 Inlägg
7 juli 2010
Om du blir tvungen att borra 66,85, får du tag i kolvar då?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 290 Inlägg
7 juli 2010
Trådstartare
kolvas skrev:
Om du blir tvungen att borra 66,85, får du tag i kolvar då?

Det blir nya kolvar och stakar, så jag kan få dom med vilka mått jag vill.... smile

Dom ser gärna att jag går upp ytterligare i borr, så blir det tydligen enklare att få till bra stakar.
Senast redigerat av Exsicco (7 juli 2010)

1 290 Inlägg
8 juli 2010
Trådstartare
Och då var blocket inlämnat igen på samma firma som honat blocket... nu borras det upp till 66.85mm. känns fantastiskt bra att betala för en hononing som vi sen borrar bort.... smile

4 001 Inlägg
8 juli 2010
har du tänkt på att INTE borra till 66,85 utan till kanske bara 66,80 så du kan horna upp det sista?
Likaså tänkt på rätt kolvspel osv?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 290 Inlägg
8 juli 2010
Trådstartare
kolvas skrev:
har du tänkt på att INTE borra till 66,85 utan till kanske bara 66,80 så du kan horna upp det sista?

Har lämnat blocket till Värmdö Motorteknik med instruktionen att det ska bli 66.85mm. Om dom honar upp det sista vet jag inte men jag känner mig trygg med att dom har koll på vad dom gör. smile

Gällande kolvspelet så blir de nya kolvarna tillverkade för att fungera med 66.85mm.
Senast redigerat av Exsicco (8 juli 2010)

977 Inlägg
8 juli 2010
Exsicco skrev:
kolvas skrev:

Har lämnat blocket till Värmdö Motorteknik med instruktionen att det ska bli 66.85mm. Om dom honar upp det sista vet jag inte men jag känner mig trygg med att dom har koll på vad dom gör. smile

Gällande kolvspelet så blir de nya kolvarna tillverkade för att fungera med 66.85mm.

Vilket jobb du lägger ner. smile Helt klart imponerande! Sen när du är färdig är det bara att börja sälja färdiga kit. wink

1 290 Inlägg
8 juli 2010
Trådstartare
-ekgbg- skrev:
Exsicco skrev:
kolvas skrev:

Vilket jobb du lägger ner. smile Helt klart imponerande! Sen när du är färdig är det bara att börja sälja färdiga kit. wink

Sålde första uppsättningen med kolvar och vevstakar och nu får jag ett extra set att sälja. Minimumordrar är 4 när jag beställer kolvar och vevstakar, så då beställer jag 6 av allt istället...

Får se om jag slänger upp en sida där jag säljer delarna..

1 290 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
Som ett litet barn på julafton.... när som helst kommer min nya kam big_smile
Senast redigerat av Exsicco (15 juli 2010)

f.d. Robospine
208 Inlägg
15 juli 2010
Helt rätt smile

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd

168 Inlägg
15 juli 2010
Coolt projekt! Läst igenom hel tråden nu. Kommer följas! smile

1 290 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
Robin-T skrev:
Coolt projekt! Läst igenom hel tråden nu. Kommer följas! smile

Kul! Klart man vill att folk följer tråden smile

1 290 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
Nu har tomten varit och lämnat paket!

Den övre är en 60kw/74kw Brabus originalkam. Den nedre kamaxeln är prototypen från AGAP.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/964450_hypdgz.jpg

Den vänstra kamaxeln är prototypen från AGAP. Den till höger är en 60kw/74kw Brabus originalkam.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/964452_i2g84o.jpg

Kommer eventuellt behöva göra ventiluttag i kolvarna och ta ner ventilstyrningen så att ventiltätningen kommer ner lite, annars finns det risk för att ventiltallriken tar i ventiltätningen. Planen var från början att kammen skulle testas på "originalmotorn" men iom att toppen måste lyftas av och modifieras så kommer kammen testas först på projektmotorn.

Sjukt kul att ha en specialdesignad kam till projektet big_smile

1 290 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
Nu var det ett tag sedan jag skrev i tråden. Det har inte hänt så mycket med bilen då köksrenovering har varit i fokus. Igår var jag och lämnade topp #2 till en kille som ska porta den och eventuellt sätta i större insugsventiler.

Och idag var jag och hämtade ett paket på posten... mer godis till bilen. Här är den vitala delen, någon som vågar sig på en gissning på vad det är?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/977064_sc1aqn.jpg

1 290 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
Elda skrev:
Vattenkyld intercooler? smile

Japp! Om dess vara eller icke vara tvista de lärde... Tror dock på fördelarna med tanke på bilens konstruktion. Enda nackdelen tror jag är den ökade vikten. Paketet med intercooler, vattenkylare och pump vägde 11kg och sedan tillkommer några liter vatten.... får plocka ur mattorna och sätta i ett lättare batteri för att komma ner till 760kg igen smile

1 290 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
Övriga delar till mitt intercooler-bygge.. lite overkill med den stora kylaren... skulle nog ha mätt upp lite bättre innan jag beställde den.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/977071_zx36mu.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/977072_jy3gqk.jpg

Jackass
801 Inlägg
10 augusti 2010
Kul att du kämpar på, ett sant nöje att följa utvecklingen!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

173 Inlägg
17 augusti 2010
Ja, bra kämpat som sagt!! Jag tycker detta bygge är sjukt underhållande! Håller både tummar och tår för att allt ska gå vägen och du inte stöter på några problem såsom motorras etc.. Detta kommer garanterat bli den fetaste smarten i stan!!! big_smile

1 290 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
MightyMike skrev:
Ja, bra kämpat som sagt!! Jag tycker detta bygge är sjukt underhållande! Håller både tummar och tår för att allt ska gå vägen och du inte stöter på några problem såsom motorras etc.. Detta kommer garanterat bli den fetaste smarten i stan!!! big_smile

Rasar det (vilket inte är helt omöjligt) så har jag två block till liggandes smile Kollar på bildelsbasen.se och laga.se med jämna mellanrum för att se om det dykt upp några nya lik...

173 Inlägg
23 augusti 2010
Exsicco skrev:
MightyMike skrev:
Ja, bra kämpat som sagt!! Jag tycker detta bygge är sjukt underhållande! Håller både tummar och tår för att allt ska gå vägen och du inte stöter på några problem såsom motorras etc.. Detta kommer garanterat bli den fetaste smarten i stan!!! =D

Rasar det (vilket inte är helt omöjligt) så har jag två block till liggandes :) Kollar på bildelsbasen.se och laga.se med jämna mellanrum för att se om det dykt upp några nya lik...

Haha, nice! Men även om du har block liggandes så kostar ras både tid och pengar. Så det kan vi klara oss utan! ;D

Hur går det annars da? Några nya updates? (:

1 290 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
MightyMike skrev:
Exsicco skrev:
MightyMike skrev:

Rasar det (vilket inte är helt omöjligt) så har jag två block till liggandes smile Kollar på bildelsbasen.se och laga.se med jämna mellanrum för att se om det dykt upp några nya lik...

Haha, nice! Men även om du har block liggandes så kostar ras både tid och pengar. Så det kan vi klara oss utan! ;D

Hur går det annars da? Några nya updates? (:

Klart att det kostar pengar men nya block är det som är svårast att få tag på om det händer något smile

Det händer lite hos andra men inte hos mig...

#1 Får hjälp med att rita upp nya grenröret i Solidworks, blir enklare att kapa rätt då.

#2 Skickat en instumentpanel till en kille som ska kolla om det går att ändra skalan så att den slutar på 9000rpm istället för 7000rpm. När han fått elektroniken att fungera så kommer jag beställa nya mätartavlor från en firma i england.

#3 Väntar på version 2 av kolvar och stakar, blir stakar från Pauter och kolvar från JE-Pistons. Borde dyka upp snart.

#4 Topp nummer två är iväglämnad för portning och byte av insugsventiler. Blir 34mm istället för 30mm

#5 Väntar leverans av natriumfylda avgasventiler (Brabus), borde få leverans snart...

#6 Jagar fortfarande nya ventilfjädrar som klarar av den nya kammen och högre varvtal.

Så ser det ut just nu....

Sök