3115
Sök

Smart Roadster Coupé - Dubbla effekten - Motorn startad!!

Målet är att dubbla effekten på en Smart Roadster med en motorvolym på 0,7l fördelat på 3 cylindrar. Original har motorn 82Hk.

890 668 Visningar
Uppdaterades senast 28 december 2016
Reservdansk
6 271 Inlägg
23 augusti 2010
#261
Grymt projekt, har läst igenom allt nu!
Riktigt imponerad!

Har du funderat på att förstärka blocket (vattenkanalerna mellan cylindrarna och blockets ytterväggar) så att inte cylindrarna blir instabila, eller du tror inte det är någon fara?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 290 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
#262
TurbOla skrev:
Grymt projekt, har läst igenom allt nu!
Riktigt imponerad!

Har du funderat på att förstärka blocket (vattenkanalerna mellan cylindrarna och blockets ytterväggar) så att inte cylindrarna blir instabila, eller du tror inte det är någon fara?

Kul att du gillar projeket!

Gjort en lekmannamässig att blocket håller...... wink

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 augusti 2010
#263
Exsicco skrev:
Gjort en lekmannamässig att blocket håller...... wink

Skygglappar funkar alltid. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

907 Inlägg
24 augusti 2010
#264
ska bli kul att se den på stockholms gator sen är den blir klar


173 Inlägg
24 augusti 2010
#265
Exsicco skrev:
MightyMike skrev:
Exsicco skrev:

Rasar det (vilket inte är helt omöjligt) så har jag två block till liggandes :) Kollar på bildelsbasen.se och laga.se med jämna mellanrum för att se om det dykt upp några nya lik...

Haha, nice! Men även om du har block liggandes så kostar ras både tid och pengar. Så det kan vi klara oss utan! ;D

Hur går det annars da? Några nya updates? (:

Klart att det kostar pengar men nya block är det som är svårast att få tag på om det händer något :)

Det händer lite hos andra men inte hos mig...

#1 Får hjälp med att rita upp nya grenröret i Solidworks, blir enklare att kapa rätt då.

#2 Skickat en instumentpanel till en kille som ska kolla om det går att ändra skalan så att den slutar på 9000rpm istället för 7000rpm. När han fått elektroniken att fungera så kommer jag beställa nya mätartavlor från en firma i england.

#3 Väntar på version 2 av kolvar och stakar, blir stakar från Pauter och kolvar från JE-Pistons. Borde dyka upp snart.

#4 Topp nummer två är iväglämnad för portning och byte av insugsventiler. Blir 34mm istället för 30mm

#5 Väntar leverans av natriumfylda avgasventiler (Brabus), borde få leverans snart...

#6 Jagar fortfarande nya ventilfjädrar som klarar av den nya kammen och högre varvtal.

Så ser det ut just nu....

Du har lite bollar i luften i alla fall. Tumme upp för de! (:

Hur ska du göra med sprut? Har du bestämt dig för nått speciellt fabrikat? Och vad finns att välja bland? Har t.ex för mig att Nira endast funkar med motorer på 4-6 cylindrar..

Taggar till grekland på onsdag morgon, ska bli kul o se sen vad som hänt tills man kommit tillbaka. ;D


1 290 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
#266
MightyMike skrev:
Du har lite bollar i luften i alla fall. Tumme upp för de! (:

Hur ska du göra med sprut? Har du bestämt dig för nått speciellt fabrikat? Och vad finns att välja bland? Har t.ex för mig att Nira endast funkar med motorer på 4-6 cylindrar..

Taggar till grekland på onsdag morgon, ska bli kul o se sen vad som hänt tills man kommit tillbaka. ;D

Blir Bosch.... smile Kommer först se om vi får det att fungera med mappning av original ECU tillsammans med större spridare. Växellådan styrs av samma ECU vilket krånglar till det lite... lirar det inte får jag sätta mig in i elektroniken mera och se om det går att lura ECUn tillsammans med annat sprut.

247 Inlägg
8 september 2010
#267
nu har det inte hänt något på länge:(

Mvh Jocke
Hatar dryga personer.

1 290 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
#268
J0ck3e skrev:
nu har det inte hänt något på länge:(

Nej... Väntar fortfarande på en massa prylar, allt tar längre tid än planerat. En kul grej är att jag köpt ett nytt bromskit av en kille i England som sålt sin Roadster innan han hann montera kittet, borde dyka upp idag eller i morgon.

247 Inlägg
9 september 2010
#269
Exsicco skrev:
J0ck3e skrev:
nu har det inte hänt något på länge:(

Nej... Väntar fortfarande på en massa prylar, allt tar längre tid än planerat. En kul grej är att jag köpt ett nytt bromskit av en kille i England som sålt sin Roadster innan han hann montera kittet, borde dyka upp idag eller i morgon.

Nice nice:) grymt projekt. Och då räknar jag med lite bilder?tongue

Mvh Jocke
Hatar dryga personer.

1 290 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
#270
J0ck3e skrev:
Exsicco skrev:
J0ck3e skrev:
nu har det inte hänt något på länge:(

Nej... Väntar fortfarande på en massa prylar, allt tar längre tid än planerat. En kul grej är att jag köpt ett nytt bromskit av en kille i England som sålt sin Roadster innan han hann montera kittet, borde dyka upp idag eller i morgon.

Nice nice:) grymt projekt. Och då räknar jag med lite bilder?tongue

Självklart kommer det bilder på allt nytt som ramlar in smile

1 290 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
#271
Fick bromskittet idag som jag köpt av en kille i england. Blev lite besviken när jag upptäckte att det var 286mm skivor istället för 303mm som det borde ha varit. Killen sa att kittet var till för minimum 16" fälgar vilket innebär 303mm. Har mailat honom men jag förväntar mig inget svar. I det här fallet så är 286mm vs 303mm mest en kosmetisk grej... men det är en irriterande känsla att jag blivit lurad sad

1 212 Inlägg
10 september 2010
#272
fasen vad man hatar sådant här....

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

2 373 Inlägg
10 september 2010
#273
Fan va jävligt när man blir lurad på det viset...

Häls. Hervas

Tvivlare
2 266 Inlägg
10 september 2010
#274
Exsicco skrev:
Fick bromskittet idag som jag köpt av en kille i england. Blev lite besviken när jag upptäckte att det var 286mm skivor istället för 303mm som det borde ha varit. Killen sa att kittet var till för minimum 16" fälgar vilket innebär 303mm. Har mailat honom men jag förväntar mig inget svar. I det här fallet så är 286mm vs 303mm mest en kosmetisk grej... men det är en irriterande känsla att jag blivit lurad sad

tänk på att oket bygger lite utåt också. helgalet projekt! big_smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

1 290 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
#275
MantaRobin skrev:
tänk på att oket bygger lite utåt också. helgalet projekt! big_smile

Kommer köra med dom jag fått... räcker mer än väl för att stoppa bilen. Det är 6-kolvsok och skivor från http://www.xyz-racing.com.

Jag fick kittet till ett riktigt lågt pris så det var en bra deal fast än det var mindre skivor hmm
Senast redigerat av Exsicco (10 september 2010)

Tvivlare
2 266 Inlägg
11 september 2010
#276
Exsicco skrev:
MantaRobin skrev:
tänk på att oket bygger lite utåt också. helgalet projekt! big_smile

Kommer köra med dom jag fått... räcker mer än väl för att stoppa bilen. Det är 6-kolvsok och skivor från http://www.xyz-racing.com.

Jag fick kittet till ett riktigt lågt pris så det var en bra deal fast än det var mindre skivor hmm

jag tror också de lär räcka om bilen ligger på 760 kilo smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

1 290 Inlägg
11 september 2010
Trådstartare
#277
Här har vi en bild på härligheten...
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/992860_hhniqk.jpg

1 290 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
#278
Idag fick jag hämta mina Brabus avgasventiler som jag beställde för 4(?) månader sedan. Tanken med dessa ventiler är att dom ska vara natriumskylda men det råder delade meningar om dom verkligen är det när jag läser på ett brittiskt forum. Dom är fem gånger så dyra som originalventilerna så jag får hoppas dom är natriumskylda.... Provvägde en original och en Brabus-ventil, originalet väger 36.6g och Brabus 34.4g.

När jag ändå skulle hämta ventiler så passade jag på att beställa lite mer prylar... blev karatedyrt... skulle sparat pengar på om jag istället för Smarten köpt en Lotus Elise och gett f_n i att trimma... men hade det varit lika tillfredsställande?

1 212 Inlägg
22 september 2010
#279
Exsicco skrev:
Idag fick jag hämta mina Brabus avgasventiler som jag beställde för 4(?) månader sedan. Tanken med dessa ventiler är att dom ska vara natriumskylda men det råder delade meningar om dom verkligen är det när jag läser på ett brittiskt forum. Dom är fem gånger så dyra som originalventilerna så jag får hoppas dom är natriumskylda.... Provvägde en original och en Brabus-ventil, originalet väger 36.6g och Brabus 34.4g.

När jag ändå skulle hämta ventiler så passade jag på att beställa lite mer prylar... blev karatedyrt... skulle sparat pengar på om jag istället för Smarten köpt en Lotus Elise och gett f_n i att trimma... men hade det varit lika tillfredsställande?

tillfredsställelse får du med ditt underbara projekt!!! följer varje inlägg du ger. hoppas snurran är igång i sommar, vill höra sången..

mvh kenth66

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

1 290 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
#280
kenth66 skrev:
tillfredsställelse får du med ditt underbara projekt!!! följer varje inlägg du ger. hoppas snurran är igång i sommar, vill höra sången..

mvh kenth66

Kul att du gillar projektet! Så fort som jag får alla delar så borde ihopmonteringen gå snabbt, så det blir nu i höst/vinter... men å andra sidan blir det andra gången jag börjar montera ihop motorn, risk finns för att jag hittar på nån ny grej som plötsligen tar tre månader till.....

Nya kolvarna och stakarna är skickade från USA så dom borde dyka upp nästa vecka och topp nr två borde också vara på g... Det som kan ta tid om jag inte snabbt hittar en lösning är ventilfjädrar, måste eventuellt specialbeställa dessa också.


Sök