2414
Sök

Smart Roadster Coupé - Dubbla effekten - Motorn startad!!

Målet är att dubbla effekten på en Smart Roadster med en motorvolym på 0,7l fördelat på 3 cylindrar. Original har motorn 82Hk.

890 672 Visningar
Uppdaterades senast 28 december 2016
1 212 Inlägg
22 september 2010
Exsicco skrev:
kenth66 skrev:
tillfredsställelse får du med ditt underbara projekt!!! följer varje inlägg du ger. hoppas snurran är igång i sommar, vill höra sången..

mvh kenth66

Kul att du gillar projektet! Så fort som jag får alla delar så borde ihopmonteringen gå snabbt, så det blir nu i höst/vinter... men å andra sidan blir det andra gången jag börjar montera ihop motorn, risk finns för att jag hittar på nån ny grej som plötsligen tar tre månader till.....

Nya kolvarna och stakarna är skickade från USA så dom borde dyka upp nästa vecka och topp nr två borde också vara på g... Det som kan ta tid om jag inte snabbt hittar en lösning är ventilfjädrar, måste eventuellt specialbeställa dessa också.

följer!!!
mvh kenth

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

1 290 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
TwinsBilOchPlat skrev:
det ser grymmt bra ut nu !, grymmt med vattenkyld IC smile

Thanx! Vatten är "the way to go" på en bil med mitt- eller aktersnurra tror jag... sen är det ju lite coolt oxå wink

Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
23 september 2010
Exsicco skrev:
TwinsBilOchPlat skrev:
det ser grymmt bra ut nu !, grymmt med vattenkyld IC smile

Thanx! Vatten är "the way to go" på en bil med mitt- eller aktersnurra tror jag... sen är det ju lite coolt oxå wink

javisst är det, men den kommer nog göra susen !

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
27 september 2010
Exsicco skrev:
Fick bromskittet idag som jag köpt av en kille i england. Blev lite besviken när jag upptäckte att det var 286mm skivor istället för 303mm som det borde ha varit. Killen sa att kittet var till för minimum 16" fälgar vilket innebär 303mm. Har mailat honom men jag förväntar mig inget svar. I det här fallet så är 286mm vs 303mm mest en kosmetisk grej... men det är en irriterande känsla att jag blivit lurad sad

He.. tror nog att 286 duger.

Jag körde 303mm med 6kolv fram o 4kolv bak på min miata på runt 940kg. Det gick nästan läskigt lätt att låsa upp alla fyra på motorvägen i 140. Så tror nog det räcker för din bil som trots allt är bra mycket lättare smile

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

1 290 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
myran skrev:
Exsicco skrev:
Fick bromskittet idag som jag köpt av en kille i england. Blev lite besviken när jag upptäckte att det var 286mm skivor istället för 303mm som det borde ha varit. Killen sa att kittet var till för minimum 16" fälgar vilket innebär 303mm. Har mailat honom men jag förväntar mig inget svar. I det här fallet så är 286mm vs 303mm mest en kosmetisk grej... men det är en irriterande känsla att jag blivit lurad sad

He.. tror nog att 286 duger.

Jag körde 303mm med 6kolv fram o 4kolv bak på min miata på runt 940kg. Det gick nästan läskigt lätt att låsa upp alla fyra på motorvägen i 140. Så tror nog det räcker för din bil som trots allt är bra mycket lättare smile

Mycket vill ha mer smile Dom lär duga när dom kommer på plats. Bak sitter det dock trummor idag.

1 290 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
Idag kom dom äntligen!!! De nya stakarna och kolvarna som jag beställde för 3 månader sedan. För er som har hängt med så blev de första kolvarna och stakarna inte konstruerade för en motor som är Piston Guided, detta löste vi dock med att göra distanser som skulle hålla kolven rätt. När vi hade gjort i ordning en uppsättning fick jag en köpare på dessa och i samband med detta tänkte jag att det var lika bra att beställa nya överdimensionerade kolvar och stakar till detta som inte behöver distanser. Företaget som levererade de ursprungliga kolvarna fick i uppdrag att ta fram kolvar och stakar som passar tillsammans. Resultatet blev JE Pistons tillsammans med stakar från Pauter.

När jag öppnade paketet fick jag en smärre chock, dock en positiv sådan smile Det nya kolvarna skulle vara gjorda efter samma specifikation som de första som levererades med undantag för att ”Small end” skulle vara anpassad för vevstaken, men kolvarna jag packade upp var lättade... kärlek vid första ögonkastet.... nästan synd att sätta dom i motorn så att dom inte syns.... wink

Vikt stakar, från höger till vänster: Original 250.5g, No name 365.8g, Pauter 327.1g
Vikt kolvar, från höger till vänster: Original: 171.2g, JE Piston ver1 181.9g, JE Piston ver2 166.5g

https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1000709_wufvpy.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1000716_9raxzu.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1000726_cy2vm9.jpg

Nu vill jag ha min nya topp ASAP så att jag kan börja montera ihop motorn!

Jag måste ju ha ett mål med bilen förutom att dubbla effekten.... Vad tror ni om att bygga den för Superstage?
Senast redigerat av Exsicco (28 september 2010)

High on diesel and gasoline
368 Inlägg
28 september 2010
DAmn vilken porr!  FÖrstår verkligen varför du inte vill lägga i dom i motorn :-)  superstage låter Nice. inte allt för vanligt att man ser en smart vid sådana tillfällen :-)

368 Inlägg
28 september 2010
DAmn vilken porr!  FÖrstår verkligen varför du inte vill lägga i dom i motorn :-)  superstage låter Nice. inte allt för vanligt att man ser en smart vid sådana tillfällen :-)

1 290 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
Mog1 skrev:

Den borde göra bra ifrån sig i Superstage när alla bitarna är på plats smile

1 290 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
Elda skrev:
¨fan vad coolt...

Om jag var som dig skulle jag satsa på superstage eller liknande, fördel är om du kan köra det MKT smile när bilen inte sätter gränsen är det föraren wink

Ja, "eller liknande"... det får inte vara för långa raksträckor om jag ska hänga med lol

368 Inlägg
29 september 2010
Exsicco skrev:
Mog1 skrev:

Den borde göra bra ifrån sig i Superstage när alla bitarna är på plats smile

tror den kan göra riktigt bra ifrån sig! du har ju oddsen på din sida, Kort lätt och (eventuellt) mycket hk/kilo smile men som du säger.. raksträckor är nog att passa sig för ;D

398 Inlägg
11 oktober 2010
Riktigt grymt bygge, har läst igenom hela tråden nu. Hoppas man får se lite uppdateringar snart smile

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!

1 290 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
Pierre-na skrev:
Riktigt grymt bygge, har läst igenom hela tråden nu. Hoppas man får se lite uppdateringar snart smile

Inget har hänt mer än jag städade garaget igår wink

Till helgen hoppas jag få lite mer tid i garaget.

326 Inlägg
11 oktober 2010
Kommer nog bli grymt bra denna i Superstage big_smile

457 Inlägg
11 oktober 2010
tjena har nu gjort som många andra och läst igenom hela tråden och säger bara vilket satans bygge big_smile
Tummen upp

Men det skulle vara roligt om du kunde ta en bild på hela dit garage
Mvh Dennis

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!

1 290 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
XL-Dempa skrev:
tjena har nu gjort som många andra och läst igenom hela tråden och säger bara vilket satans bygge big_smile
Tummen upp

Mvh Dennis

Om nån vill titta i mitt garage så får man bryta sig in wink Skämt åsido... det är ett vanligt litet villagarage, tur att man har en liten bil.. inte så mycket att fota.

457 Inlägg
11 oktober 2010
Exsicco skrev:
XL-Dempa skrev:
Tummen upp

Mvh Dennis

Om nån vill titta i mitt garage så får man bryta sig in wink Skämt åsido... det är ett vanligt litet villagarage, tur att man har en liten bil.. inte så mycket att fota.

Nej tänkte bara på att du bygger så jäkla mkt själv så skulle vara intresant och titta på hur det såg ut där inne ^^

mvh

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!

1 290 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
XL-Dempa skrev:
Exsicco skrev:
XL-Dempa skrev:
Tummen upp

Mvh Dennis

Nej tänkte bara på att du bygger så jäkla mkt själv så skulle vara intresant och titta på hur det såg ut där inne ^^

mvh

Verkstan där vi gjorde distanserna är inte mitt garage, det är en kompis verkstad. Han har en massa roliga maskiner, i mitt lilla garage kan man tyvärr inte göra mer än att skruva dit prylarna som tillverkats någon annanstans. sad Får bygga större någon gång i framtiden.

Trött
267 Inlägg
11 oktober 2010
Läste första inlägget i tråden och tänkte att "va e de här för skit nu då..?"

Nästan exakt en timme senare har jag läst precis alla inlägg. Var får du energin ifrån? Själv köpte jag en B234 i våras som jag tänkte sänka ner i hunnförtin. Motorn står fortfarande på en pall bredvid bilen... Prenumeration lagd! smile

Sök