Idag kom dom äntligen!!! De nya stakarna och kolvarna som jag beställde för 3 månader sedan. För er som har hängt med så blev de första kolvarna och stakarna inte konstruerade för en motor som är Piston Guided, detta löste vi dock med att göra distanser som skulle hålla kolven rätt. När vi hade gjort i ordning en uppsättning fick jag en köpare på dessa och i samband med detta tänkte jag att det var lika bra att beställa nya överdimensionerade kolvar och stakar till detta som inte behöver distanser. Företaget som levererade de ursprungliga kolvarna fick i uppdrag att ta fram kolvar och stakar som passar tillsammans. Resultatet blev JE Pistons tillsammans med stakar från Pauter.
När jag öppnade paketet fick jag en smärre chock, dock en positiv sådan

Det nya kolvarna skulle vara gjorda efter samma specifikation som de första som levererades med undantag för att ”Small end” skulle vara anpassad för vevstaken, men kolvarna jag packade upp var lättade... kärlek vid första ögonkastet.... nästan synd att sätta dom i motorn så att dom inte syns....

Vikt stakar, från höger till vänster: Original 250.5g, No name 365.8g, Pauter 327.1g
Vikt kolvar, från höger till vänster: Original: 171.2g, JE Piston ver1 181.9g, JE Piston ver2 166.5g
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1000709_wufvpy.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1000716_9raxzu.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1000726_cy2vm9.jpg]()
Nu vill jag ha min nya topp ASAP så att jag kan börja montera ihop motorn!
Jag måste ju ha ett mål med bilen förutom att dubbla effekten.... Vad tror ni om att bygga den för Superstage?