3048
Sök

Smart Roadster Coupé - Dubbla effekten - Motorn startad!!

Målet är att dubbla effekten på en Smart Roadster med en motorvolym på 0,7l fördelat på 3 cylindrar. Original har motorn 82Hk.

890 676 Visningar
Uppdaterades senast 28 december 2016
1 290 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#301
Hellectric skrev:
Läste första inlägget i tråden och tänkte att "va e de här för skit nu då..?"

Nästan exakt en timme senare har jag läst precis alla inlägg. Var får du energin ifrån? Själv köpte jag en B234 i våras som jag tänkte sänka ner i hunnförtin. Motorn står fortfarande på en pall bredvid bilen... Prenumeration lagd! smile

Att mitt första inlägg gjorde ett så fantastiskt intryck på dig wink

Ibland är det tröstlöst men mest för att det tar sån tid innan prylarna kommer. Det är många människor och företag som blivit inblandade under året som gått och det tar tid. Sen dyker det upp andra saker som sambon tycker är viktigare än bilen.... lol

235 Inlägg
12 oktober 2010
#302
Häftigt projekt. Inte funderat på att fixa dit typ en manuell låda från typ någon porsche? Säkert en hög med jobb för att få det att funka, men om du ska köra annat sprut blir det väl lite meckigt att få lådan att lira med eftermarknadssprutet. Den är väl programmerad med orginalbox typ integrerad? Nån aning vad lådan står pall för?

För övrigt vet jag hur "litet" ditt garage är, har själv mekat där en del smile

// Julle

1 290 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#303
Jullee skrev:
Häftigt projekt. Inte funderat på att fixa dit typ en manuell låda från typ någon porsche? Säkert en hög med jobb för att få det att funka, men om du ska köra annat sprut blir det väl lite meckigt att få lådan att lira med eftermarknadssprutet. Den är väl programmerad med orginalbox typ integrerad? Nån aning vad lådan står pall för?

För övrigt vet jag hur "litet" ditt garage är, har själv mekat där en del smile

// Julle

Byta låda.... och inte kunna växla med paddlar? Låter inte så kul... smile Borde gå att få bilen att tvinga in växlarna... att det tar tid nu är att ECUn ligger och väntar tills det inte skiljer för mycket i varv mellan vevaxel och växellåda innan den släpper på kopplingen, det borde gå att lura ECUn.

Med piggyback-system kan jag behålla gamla ECUn och låta den styra växellådan, får se hur jag gör när nya motorn är igång.

Var det av din familj vi köpte huset eller hur kommer det sig att du meckat där?

235 Inlägg
12 oktober 2010
#304
Okej du vill köra paddlar smile

Stämmer bra, bodde där innan er

1 290 Inlägg
16 oktober 2010
Trådstartare
#305
I väntan på att de sista delarna till motorn ska dyka upp så började idag att montera de nya bromsarna... fått lite abstines av att inte skruva. roll

En liten bild på hur det såg ut innan.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1008020_5a4c09.jpg
Visade sig att däcket tar i innerskärmen efter att jag monterat coilovers, får se hur jag gör med det lite längre fram.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1008011_ytanwj.jpg
Original vs XYZ.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1008013_x35hjt.jpg
Visade sig att adaptern inte passar.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1008014_9svkrr.jpg
Provmonterade skiva och ok för att se vad som behövde modifieras.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1008018_g5bj2i.jpg
Kapade bort en del av det gamla bromsoksfästet, nu passar adaptern. Blir att handla lite svart färg i morgon och måla innan jag börjar montera nya oket.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1008019_frlifo.jpg

Allt för idag! smile

1 290 Inlägg
16 oktober 2010
Trådstartare
#306
Elda skrev:
kolla vad som tar emot, kapa upp innerskärmen funkar men annars äre ju mindre hjul som gäller smile 16" fälgar med låg profil

Mindre fälg kan det bli men då med högre profil.... hittar inga r-däck till de här fälgarna.

Går att ta loss innerskärmarna men jag vet ej om det påverkar aerodynamik negativt.

Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
17 oktober 2010
#307
Exsicco skrev:
Elda skrev:
kolla vad som tar emot, kapa upp innerskärmen funkar men annars äre ju mindre hjul som gäller smile 16" fälgar med låg profil

Mindre fälg kan det bli men då med högre profil.... hittar inga r-däck till de här fälgarna.

Går att ta loss innerskärmarna men jag vet ej om det påverkar aerodynamik negativt.

TYSKSTUK FTV !


1 290 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
#308
TwinsBilOchPlat skrev:
Exsicco skrev:
Elda skrev:
kolla vad som tar emot, kapa upp innerskärmen funkar men annars äre ju mindre hjul som gäller smile 16" fälgar med låg profil

Mindre fälg kan det bli men då med högre profil.... hittar inga r-däck till de här fälgarna.

Går att ta loss innerskärmarna men jag vet ej om det påverkar aerodynamik negativt.

TYSKSTUK FTV !

FTV..... Folktandvården?

1 290 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
#309
Idag fortsatte arbetet med montering av bromsar. Får en känsla av att XYZ tagit fram ett kitt baserat på teori till Roadstern utan att ha testat att det verligen går att montera. Fick justera mer än fästet för att det skulle passa.

Fick fräsa ner skallen på ena styrstagsbulten då den tog i på insidan av bromsskivan.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1008360_g9v35b.jpg

Nerfrästa bulten på plats. Går fri med 1mm mot skivan nu.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1008363_tnq4j4.jpg

Vänster sida klar! Dock så tar fälgen i oket... ska beställa spacers som en quick fix men sen blir det andra fälgar.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1008369_taw1uy.jpg

Allt för idag!

1 380 Inlägg
17 oktober 2010
#310
fyfan vad bra det ser ut !
helt otroligt bra projekt big_smile


1 290 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
#311
joelimmo skrev:
fyfan vad bra det ser ut !
helt otroligt bra projekt big_smile

Thanx!

1 290 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
#312
När jag beställde spacers så hittade jag det här kittet för att konvertera trumbromsarna till skivor bak. Kittet ser precis ut så som jag själv tänkte bygga det. Jag har kollat på bromsok bak från en Audi A3, kan någon identifiera bromsoken som är på bilden?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1008577_5qcio2.jpg

9 122 Inlägg
17 oktober 2010
#313
Ser ut som om att det skulle kunna vara typ Audi 80 eller Volvo S/V40. Väldigt likt i alla fall!


1 290 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
#314
Putteliten skrev:
Ser ut som om att det skulle kunna vara typ Audi 80 eller Volvo S/V40. Väldigt likt i alla fall!

Googlat men inte hittat några bilder på dessa som liknar bilden ovanför. Men det ser ut som att VOLVO S40 (III) AWD T-5 skulle fungera. Måtten på Volvo-skivorna är 280x11 mm, skivorna fram (dom som jag tänkte sätta bak) på Smarten är 280x9. Tror ni att Volvo-oken klarar av en skiva som är 2mm tunnare?

EDIT: Är det mekanisk handbroms bak på S40 T-5?
Senast redigerat av Exsicco (18 oktober 2010)

1 290 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
#315
Elda skrev:
smalare skivor går alltid lösa, sätt ett styck 1mm spacers bakom varje bromsbellägg så har du byggt bort problemet smile

Nu är du iofs en Saab-nörd... men har du möjligen koll på om det är mekanisk handbroms bak på S40 t-5? smile

1 380 Inlägg
18 oktober 2010
#316
Exsicco skrev:
Putteliten skrev:
Ser ut som om att det skulle kunna vara typ Audi 80 eller Volvo S/V40. Väldigt likt i alla fall!

Googlat men inte hittat några bilder på dessa som liknar bilden ovanför. Men det ser ut som att VOLVO S40 (III) AWD T-5 skulle fungera. Måtten på Volvo-skivorna är 280x11 mm, skivorna fram (dom som jag tänkte sätta bak) på Smarten är 280x9. Tror ni att Volvo-oken klarar av en skiva som är 2mm tunnare?

EDIT: Är det mekanisk handbroms bak på S40 T-5?

tror garanterat det går ha 2mm tunnare skivor smile
dock vet jag inte om det är mekaniska tongue


Reservdansk
6 271 Inlägg
18 oktober 2010
#317
Exsicco skrev:
EDIT: Är det mekanisk handbroms bak på S40 T-5?

Om jag inte har fel, så är det fortfarande trumbromsprincip inuti skivorna, så handbromsen funkar på Volvo. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 290 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
#318
Får se om jag ramlar över några ok som fungerar bak... inte prio 1 direkt.

Har en förhoppning om att mina spacers ska dyka upp till helgen så att jag kan fortsätta med andra sidan. Vill få bromsarna färdiga när det fortfarande är barmark, vill vara hundra på att bromsarna fungerar innan jag börjar riva ur motorn smile
Senast redigerat av Exsicco (18 oktober 2010)

1 290 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
#319
Fick en rapport per telefon idag från Lund, insugningsventilerna till nya toppen är fortfarande inte skickade från USA. Tydligen hade dom ingen data på hur ventiler i en Smart Roadster ser ut... surprise!!! lol Men nu har dom datan som dom behöver så snart så borde det dyka upp en topp.

Killen som fixar toppen har som examensarbete från grunden konstruerat och byggt en W-9 motor. Fick tillfälle att se den i somras när jag lämnade toppen och det var nog det coolaste jag sett i motorväg. 2977 cm³ och 118kg, beräknat att den ska lämna 526 hp@10700 rpm utan överladdning. Försökte föreslå att han kunde testa motorn i en (läs "min"...) Smart Roadster men han ville inte lyssna på det...
http://www.atomracing.se/W9/W9_engine_2.jpg
Senast redigerat av Exsicco (20 oktober 2010)

9 122 Inlägg

Sök