Fick en leverans av diverse delar från England, katten tyckte inte om den nya fläktremmen. Bara jag får hit vevstakarna så kan jag börja testmontera motorn för att se om block och kolvar behöver justeras. http://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/827087_1crzp3.jpg
Fick en leverans av diverse delar från England, katten tyckte inte om den nya fläktremmen. Bara jag får hit vevstakarna så kan jag börja testmontera motorn för att se om block och kolvar behöver justeras. http://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/827087_1crzp3.jpg
Fick en leverans av diverse delar från England, katten tyckte inte om den nya fläktremmen. Bara jag får hit vevstakarna så kan jag börja testmontera motorn för att se om block och kolvar behöver justeras. http://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/827087_1crzp3.jpg
Halvdag på jobbet och halvdag i garaget. Kapat ner resten av chassit från donatorn förutom sista biten som jag ska använda som mall när jag tillverkar fästen till fyrpunktsbältena. I morgon ska allt vara ute ur garaget.
En till dag i garaget till ända. Inte så mycket nytt att visa då den mesta tiden gick till att städa upp efter donatorslakten men jag hann med att glasblästra en motordel till. Tyvärr tar det lång tid att blästra om resultatet ska bli bra. Använder storlek 150-250 på glaskulorna, ska köpa 250-425 nästa gång för att se om det gör skillnad. Någon som testat och vet?
Bytt storlek på glaskulorna från 150-250 till 250-425 för att se om det skulle fungera bättre. Med den större storleken på blästermedlet går det avsevärt snabbare att blästra så nu är det lite roligare att så med händerna i blästerskåpet. Blästrade ena delen av motorblocket idag, täckte ganska mycket av blocket innan blästring så vissa delar av blocket ser fortfarande lite tråkiga ut... men hellre det än att jag råkar blästra ett lagerläge eller liknande.
Före
Efter. Täckte där oljetråget ska limmas, därav resterna som sitter kvar.
Blir fint när man blästrar. Kör du med alusilikat? /Robin
Kör med glaskulor. Fördelen med glaskulor är att ytan blir slät, nackdelen är att det inte tar lika bra samt att om det är glaskulor kvar i motorn när man startar den första gången så får man bygga ny igen...
Kanske kan man köra alusilkat först och sedan gå på med glas för att få en ren och slät yta?
Fick lite mer gjort idag. Ska försöka få upp tempot på rengörningen så att jag kan börja plocka ihop motorn. Behöver bygga om blästerskåpet, plexifönstret och skyddsplasten som följer med blir snabbt skitigt och slitet så att man inte ser delen som man blästrar. En hård glasskiva borde göra ett bättre jobb.
Före blästring
Efter blästring. En del fläckar går inte bort med blästerglaset, blir till att lacka motorn.
Du har fått mig vilja blässtra en hel del saker på min bil XD Alltså jag måste missat nått när jag läst men va fasen gär du med chassit? vad har det resten av projeket å göra?
Du har fått mig vilja blässtra en hel del saker på min bil XD Alltså jag måste missat nått när jag läst men va fasen gär du med chassit? vad har det resten av projeket å göra?
Hittade en krockad Roadster som jag slaktade, har egentligen inget med projektet att göra... bilen som motorn ska sitta i har jag kvar Men iom den krockade bilen så har jag tre motorer att leka med.
Plötsligt händer det! Leverans av vevstakar, men ARP-bultarna saknas fortfarande. Ska bli spännande och se om stakar och kolvar får plats i blocket. Smart original vs specialbeställd smidd vevstake.
Dax för en liten uppdatering igen. Har äntligen fått fram en turbo som jag ska bygga grenröret "kring", som jag har varit inne på tidigare så föll valet på en GT17. I jämförelse med en GT12 ser en GT17 ut som en riktig monsterturbo Behöver få fram en fläns till turbon. Har fått en ritning av en "turbokompis" här på garaget så att jag kan få en fläns utskuren med laser men om någon vet var man kan köpa en färdig fläns så är jag mycket intresserad.
Passade även på att glasblästra vattenpumpen. Börjar bli redigt less på att blästra men det är bara att bita ihop så att jag någon gång kan stuva undan blästerskåpet.
Provmonterade den nya smidda vevstaken tillsammans med kolven idag och till min stora förvåning/glädje gick det att vrida runt vevaxeln utan att det tog i någonstans. Tyvärr konstaterade jag att det inte finns något som styr vevstaken så att den inte förflyttas i sidled. Jag nämnde för kolvtillverkaren att originalkolven inte hade något utrymme vid sidan av vevstaken men fick som svar att det inte skulle vara något problem, vevaxel skulle styra staken rätt (vilket den nu inte gör).
Behöver nu hjälp så att jag kommer vidare!! Min egna idé är att sätta distanser på kolvbulten som håller vevstaken på rätt plats i kolven, är det lösningen eller har DU ett bättre förslag?