3710
Sök

Smart Roadster Coupé - Dubbla effekten - Motorn startad!!

Målet är att dubbla effekten på en Smart Roadster med en motorvolym på 0,7l fördelat på 3 cylindrar. Original har motorn 82Hk.

890 556 Visningar
Uppdaterades senast 28 december 2016
870 Inlägg
3 januari 2010
#121
Rejäl skillnad på ventilkåpan! Riktigt kul projekt, lycka till...


montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
3 januari 2010
#122
grymt coolt projekt! ser fram emot mer uppdateringar!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

1 290 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
#123
båge skrev:
grymt coolt projekt! ser fram emot mer uppdateringar!

Ser också fram emot fler uppdateringar wink

1 290 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
#124
En något försenad julklapp till bilen dök upp idag. Originalpaddlarna som följde med Brabus-ratten fick ge vika för paddlar från Optigear.

https://www1.garaget.org/archive/95/94557/102505/102505-1724211.jpg

https://www1.garaget.org/archive/95/94557/102505/102505-1724217.jpg

1 212 Inlägg
4 januari 2010
#125
Exsicco skrev:
Igår passade jag på att tvätta motorn när sambon var på jobbet. Fick bort det mesta av smutsen och efter en vända ner i blästerskåpet kommer delarna se som nya ut.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/827086_btu5y6.jpg

Fick en leverans av diverse delar från England, katten tyckte inte om den nya fläktremmen. Bara jag får hit vevstakarna så kan jag börja testmontera motorn för att se om block och kolvar behöver justeras.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/827087_1crzp3.jpg

Den efterlängtade avgasflänsen har hittat hem! Tack Henke (Torpis) för hjälpen.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/827089_ti0326.jpg

följer en härlig bil!

men nu gav du mrcarfreak en ide att använda våran nya diskmaskin till annat än vad den skall användas till....

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

1 290 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
#126
kenth66 skrev:
Exsicco skrev:
Igår passade jag på att tvätta motorn när sambon var på jobbet. Fick bort det mesta av smutsen och efter en vända ner i blästerskåpet kommer delarna se som nya ut.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/827086_btu5y6.jpg

Fick en leverans av diverse delar från England, katten tyckte inte om den nya fläktremmen. Bara jag får hit vevstakarna så kan jag börja testmontera motorn för att se om block och kolvar behöver justeras.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/827087_1crzp3.jpg

Den efterlängtade avgasflänsen har hittat hem! Tack Henke (Torpis) för hjälpen.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/827089_ti0326.jpg

följer en härlig bil!

men nu gav du mrcarfreak en ide att använda våran nya diskmaskin till annat än vad den skall användas till....

Bra om han har en plan B om diskmaskinen luktar olja när ni kommer hem wink
Senast redigerat av Exsicco (4 januari 2010)

Gasglad
3 244 Inlägg
5 januari 2010
#127
Exsicco skrev:
kenth66 skrev:
Exsicco skrev:
Igår passade jag på att tvätta motorn när sambon var på jobbet. Fick bort det mesta av smutsen och efter en vända ner i blästerskåpet kommer delarna se som nya ut.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/827086_btu5y6.jpg

Fick en leverans av diverse delar från England, katten tyckte inte om den nya fläktremmen. Bara jag får hit vevstakarna så kan jag börja testmontera motorn för att se om block och kolvar behöver justeras.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/827087_1crzp3.jpg

Den efterlängtade avgasflänsen har hittat hem! Tack Henke (Torpis) för hjälpen.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/827089_ti0326.jpg

följer en härlig bil!

men nu gav du mrcarfreak en ide att använda våran nya diskmaskin till annat än vad den skall användas till....

Bra om han har en plan B om diskmaskinen luktar olja när ni kommer hem wink

Hehe, ingen plan b just nu :p Får la skylla på tjejen wink

//Carfreak

1 290 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
#128
Halvdag på jobbet och halvdag i garaget. Kapat ner resten av chassit från donatorn förutom sista biten som jag ska använda som mall när jag tillverkar fästen till fyrpunktsbältena. I morgon ska allt vara ute ur garaget.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/831475_ub6scs.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/831476_imntcj.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/831477_i30rzt.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/831479_lil78a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/831480_g3663o.jpg

1 290 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#129
En till dag i garaget till ända. Inte så mycket nytt att visa då den mesta tiden gick till att städa upp efter donatorslakten men jag hann med att glasblästra en motordel till. Tyvärr tar det lång tid att blästra om resultatet ska bli bra. Använder storlek 150-250 på glaskulorna, ska köpa 250-425 nästa gång för att se om det gör skillnad. Någon som testat och vet?

Före
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/832127_be7gbl.jpg

Efter
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/832129_fwngum.jpg

1 290 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
#130
Bytt storlek på glaskulorna från 150-250 till 250-425 för att se om det skulle fungera bättre. Med den större storleken på blästermedlet går det avsevärt snabbare att blästra så nu är det lite roligare att så med händerna i blästerskåpet. Blästrade ena delen av motorblocket idag, täckte ganska mycket av blocket innan blästring så vissa delar av blocket ser fortfarande lite tråkiga ut... men hellre det än att jag råkar blästra ett lagerläge eller liknande.

Före
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/834300_r7wsqi.jpg

Efter. Täckte där oljetråget ska limmas, därav resterna som sitter kvar.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/834301_p2hel8.jpg
Senast redigerat av Exsicco (9 januari 2010)

hbxservice.com
1 471 Inlägg
9 januari 2010
#131
blir toppen wink

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

Med lem
768 Inlägg
9 januari 2010
#132
Blir fint när man blästrar. Kör du med alusilikat? /Robin

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
1 290 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
#134
robininfOCUS skrev:
Blir fint när man blästrar. Kör du med alusilikat? /Robin

Kör med glaskulor. Fördelen med glaskulor är att ytan blir slät, nackdelen är att det inte tar lika bra samt att om det är glaskulor kvar i motorn när man startar den första gången så får man bygga ny igen...

Kanske kan man köra alusilkat först och sedan gå på med glas för att få en ren och slät yta?

1 290 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
#135
Fick lite mer gjort idag. Ska försöka få upp tempot på rengörningen så att jag kan börja plocka ihop motorn. Behöver bygga om blästerskåpet, plexifönstret och skyddsplasten som följer med blir snabbt skitigt och slitet så att man inte ser delen som man blästrar. En hård glasskiva borde göra ett bättre jobb.

Före blästring
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/835002_hli55x.jpg

Efter blästring. En del fläckar går inte bort med blästerglaset, blir till att lacka motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/835010_4375or.jpg

utbildad klant
2 197 Inlägg
10 januari 2010
#136
Du har fått mig vilja blässtra en hel del saker på min bil XD Alltså jag måste missat nått när jag läst men va fasen gär du med chassit? vad har det resten av projeket å göra?tongue

Mvh O.Frankeståhl

1 290 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
#137
oggy_swe skrev:
Du har fått mig vilja blässtra en hel del saker på min bil XD Alltså jag måste missat nått när jag läst men va fasen gär du med chassit? vad har det resten av projeket å göra?tongue

Hittade en krockad Roadster som jag slaktade, har egentligen inget med projektet att göra... bilen som motorn ska sitta i har jag kvar smile Men iom den krockade bilen så har jag tre motorer att leka med.

1 290 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
#138
Plötsligt händer det! Leverans av vevstakar, men ARP-bultarna saknas fortfarande. Ska bli spännande och se om stakar och kolvar får plats i blocket. Smart original vs specialbeställd smidd vevstake.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/835930_lq2j7i.jpg
Senast redigerat av Exsicco (11 januari 2010)

1 290 Inlägg
30 januari 2010
Trådstartare
#139
Dax för en liten uppdatering igen. Har äntligen fått fram en turbo som jag ska bygga grenröret "kring", som jag har varit inne på tidigare så föll valet på en GT17. I jämförelse med en GT12 ser en GT17 ut som en riktig monsterturbo smile
Behöver få fram en fläns till turbon. Har fått en ritning av en "turbokompis" här på garaget så att jag kan få en fläns utskuren med laser men om någon vet var man kan köpa en färdig fläns så är jag mycket intresserad.

Passade även på att glasblästra vattenpumpen. Börjar bli redigt less på att blästra men det är bara att bita ihop så att jag någon gång kan stuva undan blästerskåpet.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/849464_pqprps.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/849466_fd691q.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/849467_dhvs6x.jpg
Senast redigerat av Exsicco (30 januari 2010)

1 290 Inlägg
6 februari 2010
Trådstartare
#140
Provmonterade den nya smidda vevstaken tillsammans med kolven idag och till min stora förvåning/glädje gick det att vrida runt vevaxeln utan att det tog i någonstans.
Tyvärr konstaterade jag att det inte finns något som styr vevstaken så att den inte förflyttas i sidled. Jag nämnde för kolvtillverkaren att originalkolven inte hade något utrymme vid sidan av vevstaken men fick som svar att det inte skulle vara något problem, vevaxel skulle styra staken rätt (vilket den nu inte gör).

Behöver nu hjälp så att jag kommer vidare!! Min egna idé är att sätta distanser på kolvbulten som håller vevstaken på rätt plats i kolven, är det lösningen eller har DU ett bättre förslag?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/854018_6env9g.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/854020_cviend.jpg


Sök