3031
Sök

Volvo 940 LTT Steg 2 trimmad , Laddar inte som den ska.

629 Inlägg
21 juli 2009
Trådstartare
Tjena nu har jag ett stort problem, tror jag iallafall, min 940 laddade skit skumt efter det att jag svängde av motorvägen från plugget idag.
-0.5 står den ju på när den inte är belastad och när jag trycker gasen i botten hamnar den runt 0 i laddtryck, vanligvis har jag kört med 0.7.
Den är självklart oxå redigt brakslö nu när den har 0 i laddtryck...
Oroar mig för att turbon rasat, men har inte super stor koll på bilar ändå så jag vet inte... hmm
Olja finns, men den har jämt tagit lite sen jag köpte den i höstas.
Ryker inget eller dylik iallafall för det kommer ni nog fråga :p

Den började även låta högre tycker jag, men kanske inbillar mig?
Kan nämnas att det är en pysventil monterad som Hi-tuning i Hallsberg har monterat för att kunna sjustera laddet, kan den ha något med det hela att göra?

Edit: testade att montera bort pysventilen, men ingen skillnad laddar max 0 bar fortfarande....
Tacksam för snabba svar!

//MVH Daniel
Senast redigerat av Dagge88 (21 juli 2009)

Mröh

Svetsare
3 150 Inlägg
21 juli 2009
Kolla om nåt tryckrör har lossnat (mellan turbon och insuget) eller andra eventuella luftläckage.
Senast redigerat av ZonaX (21 juli 2009)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

629 Inlägg
21 juli 2009
Trådstartare
Hittade olja i slutet av avgasröret, han tickar lite smått när man varvar upp den och har tagit olja nu efter jag var ute och provkörde den igen.
Turbo så det smäller om det antar jag hmm jobbigt när man inte har jobb...
Senast redigerat av Dagge88 (21 juli 2009)

Mröh

264 Inlägg
21 juli 2009
garanterat wastegateklockan som har släppt från wastegateaxeln, typ där sprinten sitter..
// Bos

629 Inlägg
21 juli 2009
Trådstartare
Bos skrev:
garanterat wastegateklockan som har släppt från wastegateaxeln, typ där sprinten sitter..
// Bos

skulle det kunna vara olja i avgasröret då oxå?
och vad är detta för sprint?

Mröh

264 Inlägg
21 juli 2009
Dagge88 skrev:
Bos skrev:
// Bos

skulle det kunna vara olja i avgasröret då oxå?
och vad är detta för sprint?

Nää, det ska ju inte vara olja i avgasröret för det inte.. waqstgatestången kan ju ha hoppat av tappen under turbon mena jag,..
Har hänt mej ett flertal gånger, & då går ju bilen som en sugis i princip..

629 Inlägg
23 juli 2009
Trådstartare
Uppdatering: ser att själva wastegatestången eller vad den kallas har hoppat av tappen/reglaget , så Bos du var inne på rätt spår hela tiden smile
http://www.volvoclub.org.uk/faq/Images-Parts/TurboIdentification.gif
Nummer 7 på bilden, den har hoppat av det reglaget, ska sätta tillbaka den i helgen när man kommer under bilden, var bökigt o göra det ifrån motorrummet staget jävlades o ville inte riktigt på....

Men: Kan detta ha skadat motorn/turbon eller andra delar?

MVH Daniel

Mröh

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
23 juli 2009
Nej, du har kört utan ladd bara, det är lugnt.

629 Inlägg
23 juli 2009
Trådstartare
tackar, rätt logiskt egentligen men man vet aldrig :p  skönt att höra!
Blir att trä i en ståltråd elelr nått kul där det lilla lilla staget suttit o hållit reglaget på plats :p
tack för svaren! smile
Senast redigerat av Dagge88 (23 juli 2009)

Mröh

snickare
612 Inlägg
27 augusti 2009
gå in på turbomeck o köp en ny westgate som du kan ställa upp laddtrycket med,de blri mycke roligare då (A) hehe kolla min får du se hur enkelt de e,ja har tagit från en saab så fick göra egen platta men de var de värt kan ja säga tongue

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

Sök