Ska montera ventilkåpan på min volvo 850 och har förstått att man ska använta någon form av flytande lim som man ska rolla på. Jag underar om någon vet var man kan köpa det?
Klart det går att chansa med flänstätning, men det är just en chansning. Finns många exempel på folk som fått riva igen direkt när dem använt silicon och flytande packning. Det måste va nånting som härdar och som kan läggas på i tunna lager och brinna ihop ordentligt. Siliconet som vissa använder har en suverän förmåga att täppa till oljekanaler och sätta igen lyftare.
Klart det går att chansa med flänstätning, men det är just en chansning. Finns många exempel på folk som fått riva igen direkt när dem använt silicon och flytande packning. Det måste va nånting som härdar och som kan läggas på i tunna lager och brinna ihop ordentligt. Siliconet som vissa använder har en suverän förmåga att täppa till oljekanaler och sätta igen lyftare.
jepp just volvos vitblockare e viktigt att det blir rätt. med limmet utrollat blir det automatiskt lagom och inga kanaler blir täta plus att det härdar många ggr snabbare än silicon.
Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
vet du att du behöver ett special verktyg för att montera ventilkåpan rätt? (ventilkåpan utgör överfallen till kammarna) köp eller tillverka ett själv (bygg beskrivning finns i Haynes boken till din bil)
nej det är inte svårt alls, jag hade inte det när jag satte ihop den när jag byggde motorn som sitter i min förra bil. det är viktigare att dra skruvarna med rätt monent.
Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.