Bjork skrev:
T6:an är den jag tänker på 272hk (?), den tålde väl knappt originaleffekten?
Men det var väl bara gen.1 av S80 som detta gällde?
Ja, den första generationen av Geartronicen var väl bara 4-växlad har jag för mig, och kom inte så bra överens med effekten.
Tror Volvo använder två sorters automatlådor, en vanlig, och så Geartronicen, där du kan välja själv manuell växling.
Dock är de nya bättre än de äldre, -06 kom en 6-växlad automatlåda, och i S60R/V70Rens fall tog man då även bort 50Nm-spärren, så automatlådan fick precis lika mycket effekt som den manuella lådan, att leka med.
Till och med mer tror jag, då det sitter en momentbegränsning på 6e växeln på de manuella lådorna.
Dagens automatlådor börjar bli så bra att bränsleförbrukningen inte skiljer särskilt mycket mot de manuella, grannen har en Mercedes, 5cyl diesel från -00, och på långkörning kan han ligga på 0,5 i förbrukning med en nästan 2tons Mercedes, inte dåligt med automatlåda.