3698
Sök

Bästa/sämsta automatväxellådor.

347 Inlägg
29 juli 2009
#41
I min sitter det en mercalåda som är verkligen i toppklass. Växlar mjukt å fint om man är lugn på gasen men svarar fort som attan om man gasar på lite.
Skulle ioförsig velat ha en 5växlad låda i den.


Reservdansk
6 271 Inlägg
29 juli 2009
#42
LordWood skrev:
VW dsg lådor har fått väldigt mycket beröm.

Ja, men de tål tyvärr inte så mycket effekt.
Volvo kommer ut med sin Powershift, vilken ska motsvara DSG-lådan.
Tyvärr finns den enbart till dieslarna, nu i början åtminstone.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 171 Inlägg
29 juli 2009
#43
Lexus gör fina automatlådor. Min gamla LS400 växlar också mjukt och ganska snabbt samtidigt. Man kan känna ett svagt sug precis i växlingsögonblicket. Lockupen känns oftast inte alls, den liksom passar på att smyga i när vavtalet är nästan samma i motor/växellåda även i hastigheter runt 60km/h så landsvägsförbrukningen går att få ner otroligt låg för att vara en så stor tung bil med V8.


2 021 Inlägg
29 juli 2009
#44
körde en nissan maxima här om dan, va skön låda som man knappt kände när den när den växla, fanns dock inget sportläge så den va slö som fan o kickdownen funka lite som han själv ville.


4 682 Inlägg
29 juli 2009
#45
Powerglide måste ju helt klart vara världens bästa tomatlåda, en rätt preppad PG håller för över 2000 hk.
finns dom som kör 6:or i staterna med PG låda smile.

Reservdansk
6 271 Inlägg
29 juli 2009
#46
Moparboy440 skrev:
Powerglide måste ju helt klart vara världens bästa tomatlåda, en rätt preppad PG håller för över 2000 hk.
finns dom som kör 6:or i staterna med PG låda smile.

Bästa och bästa... har man 1500-2000hk är det nog en bra låda. smile
Men för en vanlig bil på 150-300hk är den kraftigt överdimensionerad, och nog bara tungjobbad.
Hur är skötseln på den lådan, lätt att byta olja, filter?
Kommer man åt bra?
Service-intervaller? smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

en armad bandit
63 Inlägg
29 juli 2009
#47
Gillar inte merca men måste säga att dom har bra automatlådor smile
Sen har jag hört att audi ska ha mycket problem med sina nyare automatlådor.


4 682 Inlägg
29 juli 2009
#48
TurbOla skrev:
Bästa och bästa... har man 1500-2000hk är det nog en bra låda. smile
Men för en vanlig bil på 150-300hk är den kraftigt överdimensionerad, och nog bara tungjobbad.
Hur är skötseln på den lådan, lätt att byta olja, filter?
Kommer man åt bra?
Service-intervaller? smile

en Pg drar 18 hk, det e väldigt lite.
hur lätt det är serva den beror på i vilken bil den sitter, men sitter den i en bil där den satt original så e de bara att lyfta ner tråget å byta olja + filter.
räcker med en service per säsong.

Meister
6 763 Inlägg
29 juli 2009
#49
Moparboy440 skrev:
TurbOla skrev:
Bästa och bästa... har man 1500-2000hk är det nog en bra låda. smile
Men för en vanlig bil på 150-300hk är den kraftigt överdimensionerad, och nog bara tungjobbad.
Hur är skötseln på den lådan, lätt att byta olja, filter?
Kommer man åt bra?
Service-intervaller? smile

en Pg drar 18 hk, det e väldigt lite.
hur lätt det är serva den beror på i vilken bil den sitter, men sitter den i en bil där den satt original så e de bara att lyfta ner tråget å byta olja + filter.
räcker med en service per säsong.

Ja inte var de svårt iaf. Sen finns det väll andra saker än hållbarhet som ska vägas in om man ska använda grejorna varje dag. Pg är 2-växlad och sen är det ju som med alla gammla automater att de alltid slirar. Det är alltså inte världens mest ekonomiska-låda


4 586 Inlägg
29 juli 2009
#50
h30aad skrev:
Vad är den största fördelarna med aut kontra en manuell låda, förutom att det är bekvämare att slippa växla?

dom flesta äldre skulle ha kvav på automatlåda vid en viss ålder. Då har dom lite mer koll på något annat

Hade en bmw 535 automat -91 den lådan gick mycket mjukt och fint för att vara en sådan gammal bil
Senast redigerat av jorre83 (29 juli 2009)


323 Inlägg
29 juli 2009
#51
de är konstigt när de är många som säger att en viss bil har världens bästa autlåda nu när de inte finns så många tillverkare av autlådor. letar man bil så bör den ha en ZF låda för dom har många års erfarenhat av automater och tillverkar lådor åt många bilmärken.


Reservdansk
6 271 Inlägg
29 juli 2009
#52
camaro67 skrev:
Ja inte var de svårt iaf. Sen finns det väll andra saker än hållbarhet som ska vägas in om man ska använda grejorna varje dag. Pg är 2-växlad och sen är det ju som med alla gammla automater att de alltid slirar. Det är alltså inte världens mest ekonomiska-låda

Exactly my point. smile
Så du menar att det finns ingen mekanisk lockup i lådan som på nyare lådor?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
29 juli 2009
#53
Froborg skrev:
de är konstigt när de är många som säger att en viss bil har världens bästa autlåda nu när de inte finns så många tillverkare av autlådor. letar man bil så bör den ha en ZF låda för dom har många års erfarenhat av automater och tillverkar lådor åt många bilmärken.

Aisin är också en stor tillverkare av automatlådor, inte att förakta. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

135 Inlägg
29 juli 2009
#54
TurbOla skrev:
camaro67 skrev:
Ja inte var de svårt iaf. Sen finns det väll andra saker än hållbarhet som ska vägas in om man ska använda grejorna varje dag. Pg är 2-växlad och sen är det ju som med alla gammla automater att de alltid slirar. Det är alltså inte världens mest ekonomiska-låda

Exactly my point. smile
Så du menar att det finns ingen mekanisk lockup i lådan som på nyare lådor?

Helt riktigt, de flesta gamla lådor har ej lockup! Sedan tror jag inte att de amerikanska lådorna nog inte är de bästa för "bekväm" åkning. Men håller för grym effekt!


Reservdansk
6 271 Inlägg
29 juli 2009
#55
Jänkare och automat är ju en skön kombination. smile

Den Camaron jag körde var nog 3 eller 4stegad med seperat överväxel som man lade i vid typ 70km/h.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 171 Inlägg
29 juli 2009
#56
"700-lådan" är en 4-stegad tomatlåda med lockup möjlig på 3:an och 4:an. 2:an smäller den i med ett ryck. De andra växlarna är mjukare. 3:an går i 40 någonting och lockupen går i 60 om man gasar måttligt. 4:an går i ca. 70. Gasar man mer så går allt senare och lockupen väntas med till efter 4:an.


Reservdansk
6 271 Inlägg
29 juli 2009
#57
zoopåse skrev:
"700-lådan" är en 4-stegad tomatlåda med lockup möjlig på 3:an och 4:an. 2:an smäller den i med ett ryck. De andra växlarna är mjukare. 3:an går i 40 någonting och lockupen går i 60 om man gasar måttligt. 4:an går i ca. 70. Gasar man mer så går allt senare och lockupen väntas med till efter 4:an.

Detta var nog en 400-låda eller något sådant isåfall.

Tvåan känns tydligt när den går i, och överväxeln får man lägga i manuellt, det sker inte automatiskt.
Så tror det är en trestegad med överväxel. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

blacken
29 juli 2009
#58
TurbOla skrev:
Froborg skrev:
de är konstigt när de är många som säger att en viss bil har världens bästa autlåda nu när de inte finns så många tillverkare av autlådor. letar man bil så bör den ha en ZF låda för dom har många års erfarenhat av automater och tillverkar lådor åt många bilmärken.

Aisin är också en stor tillverkare av automatlådor, inte att förakta. smile

Ja AW sitter ju många märken och är väldigt pålitliga och hållbara + växlar grymt mjukt, men ZF tål mera effekt..

blacken
29 juli 2009
#59
TurbOla skrev:
zoopåse skrev:
"700-lådan" är en 4-stegad tomatlåda med lockup möjlig på 3:an och 4:an. 2:an smäller den i med ett ryck. De andra växlarna är mjukare. 3:an går i 40 någonting och lockupen går i 60 om man gasar måttligt. 4:an går i ca. 70. Gasar man mer så går allt senare och lockupen väntas med till efter 4:an.

Detta var nog en 400-låda eller något sådant isåfall.

Tvåan känns tydligt när den går i, och överväxeln får man lägga i manuellt, det sker inte automatiskt.
Så tror det är en trestegad med överväxel. smile

Nja "TH400":an är ju trepetad. vet ej om den har lockup kan finnas på senare modeller, "TH350":an lär ju ha det på senare utföranden. "700":an är däremot "4" petad med lockup..

4 682 Inlägg
29 juli 2009
#60
camaro67 skrev:
Ja inte var de svårt iaf. Sen finns det väll andra saker än hållbarhet som ska vägas in om man ska använda grejorna varje dag. Pg är 2-växlad och sen är det ju som med alla gammla automater att de alltid slirar. Det är alltså inte världens mest ekonomiska-låda

går att byta till en converter med lock-up, som de flesta gör.


Sök