3822
Sök

Hjälp med att bestäma storlek på basarna och låda?

77 Inlägg
31 juli 2009
Trådstartare
Hej!
Undrar om mina basar är 10or eller 12or? (då några påstår olika) Står rockford punch p1 på dom.
Ska nämligen ta en av dom (till en början) och bygga en låda som passar bättre i skuffen, då dom tar upp mycke plats. Hur stor ska den vara? (beror ju på basstorleken)
Ska den vara sluten eller portad? Funderar på sluten eftersom det blir enklare att bygga, kom gärna med förslag, då jag inte är någon expert. Lyssnar på hårdrock om de har någon betydelse.

Tacksam för hjälp/ Fredrik

https://www1.garaget.org/archive/105/104921/123780/123780-1520184.jpg
Senast redigerat av HateCrew666 (31 juli 2009)

104 Inlägg
31 juli 2009
E väl bara o mäta elementet.
Ett 12" e cirka 30cm och 10" cirka 25.

77 Inlägg
31 juli 2009
Trådstartare
E väl bara o mäta elementet.
Ett 12" e cirka 30cm och 10" cirka 25.

Ok men vet inte riktigt vad man mäter? För själva konan är 25cm mitt på membranet, men sen är den 30 mitt på listen.

104 Inlägg
31 juli 2009
d går väl att skruva bort konan runt och då kan du mäta yttermåttet o tex gå in på brls sida o kolla uttermått på basarna.
Bara ett exempel.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
31 juli 2009
Kolla på sidorna eller botten av lådan så tror jag att det sitter en liten lapp där det står ett fullständigt namn på lådan. Hittar du den så är det enkelt att lista ut vad det är för storlek på basarna. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

77 Inlägg
31 juli 2009
Trådstartare
Kolla på sidorna eller botten av lådan så tror jag att det sitter en liten lapp där det står ett fullständigt namn på lådan. Hittar du den så är det enkelt att lista ut vad det är för storlek på basarna.

Jag hittade beteckningen på ena sidan och slog upp den på rockfords sida och basarna är på 12", 2*8ohm, 300rms.
Nu vet vi det men nu är frågan hur stor lådan ska vara? (i liter) och vilken typ av låda?

6 851 Inlägg
31 juli 2009
HateCrew666 skrev:
Kolla på sidorna eller botten av lådan så tror jag att det sitter en liten lapp där det står ett fullständigt namn på lådan. Hittar du den så är det enkelt att lista ut vad det är för storlek på basarna.

Jag hittade beteckningen på ena sidan och slog upp den på rockfords sida och basarna är på 12", 2*8ohm, 300rms.
Nu vet vi det men nu är frågan hur stor lådan ska vara? (i liter) och vilken typ av låda?

Det du får göra är att mäta hur många liter din nuvarande låda är på,. Du får skruva ut baselementen och portarna och mäta. Jag tror inte du skall ändra för mycke på litervolymen mot vad det är idag. Dock så kan man ju ändra djup,höjd bredd..bara det slutliga resultatet på antal liter blir samma.

164 Inlägg
31 juli 2009
Det är ju från bas till bas hur stor lådan ska vara, kolla på tillverkarens hemsida, brukar finnas rek om lådor m.m.... man kan inte jämföra en MDS bas och en Dragster tex... olika från bas till bas.

77 Inlägg
31 juli 2009
Trådstartare
Det du får göra är att mäta hur många liter din nuvarande låda är på,. Du får skruva ut baselementen och portarna och mäta. Jag tror inte du skall ändra för mycke på litervolymen mot vad det är idag. Dock så kan man ju ändra djup,höjd bredd..bara det slutliga resultatet på antal liter blir samma.

Ok ska ut och mäta, men ska en sluten låda vara lika stor som en portad?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
31 juli 2009
Kolla lite på Rockfords websida, dom har mycket information om alla sina produkter och det står garanterat rekommenderade lådvolymer där för dina basar. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Gladen Audio
2 388 Inlägg
31 juli 2009
ChriZtoffer skrev:
Kolla lite på Rockfords websida, dom har mycket information om alla sina produkter och det står garanterat rekommenderade lådvolymer där för dina basar. smile

Kankse inte för dem basarna, är ju inte säkert det är samma P1 modell som sålts löst. som med Gas basarna tänker jag. att dem 12" alpha som säljs löst har andra parametrar än dem i dubbel 12" låan osv.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

77 Inlägg
31 juli 2009
Trådstartare
Det är ju från bas till bas hur stor lådan ska vara, kolla på tillverkarens hemsida, brukar finnas rek om lådor m.m.... man kan inte jämföra en MDS bas och en Dragster tex... olika från bas till bas.

Hittade detta om dom:
PL1-212 (Dual 12" SVC)
Nominal Impedance (Ohms) 4 (8x2)
Power Handling (Watts-RMS/Peak) 300 / 600
Internal Box Volume (ft3/liter) 2.70 (59.46L)
Overall Dimensions (HxWxD) 15.5” x 34” x 16.5”
(cm) (39.4 x 86.4 x 41.9)

Så då ska lådan för en bas vara ca 30l, gäller d även sluten?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
31 juli 2009
Frippe_L skrev:
ChriZtoffer skrev:

Kankse inte för dem basarna, är ju inte säkert det är samma P1 modell som sålts löst. som med Gas basarna tänker jag. att dem 12" alpha som säljs löst har andra parametrar än dem i dubbel 12" låan osv.

Sant. Fast det känns som att RF är lite seriösare än GAS och borde ha samma bara lösa som i dom färdiga lådorna. En kompis har en P1 låda där vi plockade ur en bas och om jag nu inte minns fel så såg den då likadan ut som dom lösa som finns att köpa på tex BRL.

HateCrew666 skrev:
Hittade detta om dom:
PL1-212 (Dual 12" SVC)

Det där antar jag är på originallådan, och den är ju portad. 30L sluten låda bör fungera för en 12" bas, men då den portade är på den volymen så borde närmare 25L blir bra som sluten. Men det är svårt att säga då man inte har rätt parametrar på basarna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

6 851 Inlägg
31 juli 2009
HateCrew666 skrev:

Hittade detta om dom:
PL1-212 (Dual 12" SVC)

Något här tycker jag är lite fel..Jag antar att en bas skall ha 59...liter. För lådan är så pass stor innuti att det förmodligen är runt 120+L.
Men sedan står där inte om porten är inräknad i dessa liter eller om dessa skall vara utöver litervolymen.
Så igen, för att få det rätt. Mät volymen på den befintliga lådan. Gör sedan en som har samma innervolym, men passar bättre i din bil. Glöm ej att du bör få plats med porten oxå.

6 851 Inlägg
31 juli 2009
ChriZtoffer skrev:
Frippe_L skrev:
ChriZtoffer skrev:

Sant. Fast det känns som att RF är lite seriösare än GAS och borde ha samma bara lösa som i dom färdiga lådorna. En kompis har en P1 låda där vi plockade ur en bas och om jag nu inte minns fel så såg den då likadan ut som dom lösa som finns att köpa på tex BRL.

HateCrew666 skrev:
Hittade detta om dom:
PL1-212 (Dual 12" SVC)

Det där antar jag är på originallådan, och den är ju portad. 30L sluten låda bör fungera för en 12" bas, men då den portade är på den volymen så borde närmare 25L blir bra som sluten. Men det är svårt att säga då man inte har rätt parametrar på basarna.

Nopp..RF är INTEså seriösa med denna lådan. Har du verkligen tittat innuti denna lådan? Det är ett under att den spelar någon bas alls..hehe. SÅ nej, jag tror INTE det är samma som man kan köpa löst i BRL butik..

PS: BRLs GAS färdigbyggda baslåda är mer seriös än vad denna RF låda är.
Senast redigerat av TT-Avant (31 juli 2009)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
31 juli 2009
Japp jag har kollat inuti den, fint med plastportar... Kan vara jag om minns fel men jag hade då för mig att basarna såg likadana ut som dom lösa. Men ja jag kan nog hålla med om att dom färdiga GAS lådorna känns gedignare, men så är ju dom slutna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

6 851 Inlägg
31 juli 2009
ChriZtoffer skrev:
Japp jag har kollat inuti den, fint med plastportar... Kan vara jag om minns fel men jag hade då för mig att basarna såg likadana ut som dom lösa. Men ja jag kan nog hålla med om att dom färdiga GAS lådorna känns gedignare, men så är ju dom slutna.

Basarna i den färdiga lådan är på 8ohm..där är en skillnad. Klart de kan se exakt lika ut, men betyder ju inte att dem är det. Skulle nog tro att värdena på basarna är olika.

21 761 Inlägg
31 juli 2009
TT-Avant skrev:
Något här tycker jag är lite fel..Jag antar att en bas skall ha 59...liter. För lådan är så pass stor innuti att det förmodligen är runt 120+L.

Jag har kollat i manualen till alla lådor i den serien (2004 års manual), man kan inte jämföra yttermåttet med innervolymen tydligen. Det skiljer minst 20 liter mellan angiven innervolym och beräknad innervolym utifrån lådmåtten (med 22 mm material). Antingen är det en massa extra saker inuti lådan eller så är lådmåtten inklusive allting som sticker utan för lådan. smile

Sedan verkar RF ha svårt med mattematiken eftersom 2,7 ft3 är ca 76,5 liter. wink
De har även skrivit fel på andra lådor i manualen. Just den här lådan ska rimligtvis vara 76,5 liter i innervolym eftersom lådan med enkel 12" är på ca 38 liter. smile

Jag gillar skarpt att läsa manualer och hitta fel. wink

6 851 Inlägg
31 juli 2009
Drönirettab skrev:
TT-Avant skrev:

Jag har kollat i manualen till alla lådor i den serien (2004 års manual), man kan inte jämföra yttermåttet med innervolymen tydligen. Det skiljer minst 20 liter mellan angiven innervolym och beräknad innervolym utifrån lådmåtten (med 22 mm material). Antingen är det en massa extra saker inuti lådan eller så är lådmåtten inklusive allting som sticker utan för lådan. smile

Sedan verkar RF ha svårt med mattematiken eftersom 2,7 ft3 är ca 76,5 liter. wink
De har även skrivit fel på andra lådor i manualen. Just den här lådan ska rimligtvis vara 76,5 liter i innervolym eftersom lådan med enkel 12" är på ca 38 liter. smile

Jag gillar skarpt att läsa manualer och hitta fel. wink

Ja du har rätt ang. lådvolymen, men jag tror att man får ta till volym för porten, den är inte medräknad i de 76.5L skulle jag tro. Har själv haf en sån med dubbla 12" och kan säga det att det är inte gjort i 22mm MDF. skulle tippa på att det är 16mm på baffel,topp,botten och ryggen, gavlarna är delvis i plast.
Nu vet jag ej om de gjorde om lådan i efterhand, men jag köpte bland de första som kom ut på marknaden (första modellen alltså)

77 Inlägg
31 juli 2009
Trådstartare
Jag har mätt och räknat lite löst och får de till ca 100L

Sök