3222
Sök

Fel på lambdasond b230ft, leta fel med uteslutningsmetoden.

Supraman
2 300 Inlägg
31 juli 2009
Trådstartare
#1
sökte runt lite på garaget men hittade inget bra svar på min fråga.

Efter att toppen gick så har det vart problem.
toppen e bytt till en 531 med a-kam.

nu till problemet.
p,g,a att det inte riktigt funkar med att läsa felkod så tänkte jag kolla med hjälp och uteslutningsmetoden.
Vi har bytt lmm och lambdalampan lyser än så misstänker att lambdasonden är slut trots att mätvärdena från den stämmer på ett ungefär.
Finns det något mer som lambdalampar reagerar på?
Gjejen e att när vi skulle köra hem den så svartrök den grovt i 7 mil som det va från haveriplatsen till hemmet.
Kan detta gjort att sonden har sotat igen så att den får värden som inte stämmer?

Fler idéer

Den går bra nu men lampan lyser,, går bra på fullt ladd och i övrigt, bara lite orolig på tomgång men ligger stadigt untan att den vandrar.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

21 Inlägg
31 juli 2009
#2
de du kallar lamda lampan är motor lampan den indikerar på att något e fel med luft och/eller brännsle blanding offtast ..kan lysa efter kamremms ras och liknande pröva med att ryck 1ans säkring när bilen står på tomgång sätt sedan i säkringen igen då nollställer du lamdalampan

1ans säkring går till lamndalampan och soppa pumpen så bli inte chockad om bilen dör

21 Inlägg
31 juli 2009
#3
de du kallar lamda lampan är motor lampan den indikerar på att något e fel med luft och/eller brännsle blanding offtast ..kan lysa efter kamremms ras och liknande pröva med att ryck 1ans säkring när bilen står på tomgång sätt sedan i säkringen igen då nollställer du lamdalampan

1ans säkring går till lamndalampan och soppa pumpen så bli inte chockad om bilen dör

Supraman
2 300 Inlägg
31 juli 2009
Trådstartare
#4
sopgubbe skrev:
de du kallar lamda lampan är motor lampan den indikerar på att något e fel med luft och/eller brännsle blanding offtast ..kan lysa efter kamremms ras och liknande pröva med att ryck 1ans säkring när bilen står på tomgång sätt sedan i säkringen igen då nollställer du lamdalampan

1ans säkring går till lamndalampan och soppa pumpen så bli inte chockad om bilen dör

så nollning genom att hänga av minus fungerar inte?
Är väl samma effekt som att rycka säkringen?

Hur kommer det sig att det gör så efter ett ras?
Men om lambdasonden är igensotad kan det inte bli så att den skickar fel värden?

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

21 Inlägg
1 augusti 2009
#5
jodå de funkar nog de med men kan behövas hängas av allt från 1min till 10min:P....
även de kan vara ett problem men eftersom du sa att du nyss bytt topp är troligen det orsaken då får ju inte bilen samma flöde på soppa och luft....kan ju även vara annan motor elektronik som är problemet
men tror fortfarande bara att du behöver nolla den funkar inte de så e de bara kolla vidare
börja med de lättaste smile

Supraman
2 300 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
#6
sopgubbe skrev:
jodå de funkar nog de med men kan behövas hängas av allt från 1min till 10min:P....
även de kan vara ett problem men eftersom du sa att du nyss bytt topp är troligen det orsaken då får ju inte bilen samma flöde på soppa och luft....kan ju även vara annan motor elektronik som är problemet
men tror fortfarande bara att du behöver nolla den funkar inte de så e de bara kolla vidare
börja med de lättaste smile

Har hängt av batteriet flera ggr redan.

Kan en igensotad lambda göra detta?
Ska åka till en verkstad och be att få mina värden kollade om blandningen e rätt.

Ett toppbyte borde inte ge dessa problem då blandningen justeras efter lambda 1.
Det e ju vad den eftersträvar.
Plus att det e ingen värsting utan e obearbetad 531

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

1 339 Inlägg
1 augusti 2009
#7
Kan du inte plocka av lambasonden och kolla efter sot om du tror det kan vara felet? smile


Supraman
2 300 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
#8
Volvo740an skrev:
Kan du inte plocka av lambasonden och kolla efter sot om du tror det kan vara felet? smile

problemet med det e att själva mätkroppen e så inkappslad så man inte ser hur den e.
Man ser bara ytterhöljet och det va inte fint, sotigt med tjocka vita avlagringar

sen e frågan vilka givare triggar motorlampan?

Och nej det fungerar inte att nolla, provat för tionde gången nu.
Senast redigerat av Stefan Varberg (1 augusti 2009)

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.


Sök