3471
Sök

Komplett bildator, några tips eller synpunkter på mina tänkta komponenter?

Skogsfan
649 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
Ska nu till att beställa delar till min bildator.

Jag har valt att försöka köra på ett fullstort moderkort då jag har ett sådant liggandes trots min svåra platsbrist i A3an. Kommer förmodligen installera allt i reservhjulsbaljan.

Hade tänkt mig att köra winxp (typ någon bantad verision för snabbare start) och sedan centrafuse för smidig navigation.

-------------------------------------------------------------------------
Dessa första komponenter är mer eller mindre spikade då de är dem jag har liggandes, men ifall något är tokigt så säg till. Har väldigt dyr ljudutrustning i övrigt så vill inte snåla i onödan på detta. Tänkte köra ljudkort direkt till slutsteg utan någon stereo emellan. mitt ljudkort ska ge 2 V ut från lågnivån.

Moderkort: Okänt
Processor: amd x2 4200+
RAM: 1gb sdram
Ljudkort: Sound Blaster audigy zs 2 platinum pro (med "KXdriver" http://kxproject.lugosoft.com/ "
HDD: förmodligen en 2.5" på 200gb och någon extern.

----------------------------------------------------------------------------
Här nedan kommer de andra komponenter jag måste köpa, dessa har jag kollat på, ge gärna synpunkter ifall ni vet bättre eller billigare!

Nätaggregat:
M4-ATX 6-30V DC/DC (250 Watt) 780kr
http://www.eco-finder.com/shop/product_ … 4c24b1d731

Nätverkskort:
Trådlöst USB Buffalo WLI-U2-SG54HG 480kr

GPS mottagare:
är denna kompatibel med centrafuce?
CTFGPS-3 USB GPS Receiver (Venus 6 chipset) 656

alternativt denna:
(Sirf 3 chipset) 556kr

Skärm:
billiga alternativ, dock från annan sida än allt annat så lite mer frakt på detta(ca 150kr):
Nat-kl1700v/ 7" VGA touch screen 1399kr
http://www.natalie.se/product_info.php/ … ts_id/1329

alt lite större skärm:
Nat-kl1800/ 8" Touch Screen VGA 1650kr
http://www.natalie.se/product_info.php/ … ts_id/1328

Här är ett lite dyrare alternativ till skärm men dock från samma sida som annat, så frakten blir billigare(ca 150kr) :
MM400-V2 - 7" TFT - Touchscreen USB - PAL/NTSC - IR Remote 2320kr

Lite större och dyrare:
CTF840 - 8.4" TFT - Touchscreen USB - Autodimmer - USB-HUB 2712kr

Så, verkar detta vara ett bra ihopplock? Några tips för att förbättra min platsbrist? Hade tänkt mig en sådan där pci flex riser kabel för att inte ljudkortet ska behöva sticka rakt ut, vart kan en sådan köpas?

som sagt, ge tips och synpunkter gott folk!
Senast redigerat av Faniskogen (1 augusti 2009)

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

573 Inlägg
1 augusti 2009
bra idé men tror att hårddisken kommer bli ett problem i och med att det inte är så stilla i en bil.
till och med skakreducerade laptops klarar ju inte mer en ett år aktiv användning om man har den med sig överallt, man kan ju lägga op på ett flashdrive så kan man köra extern hårddisk som man dämpar på någe sätt så dör inte allt när disken lägger av...

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

Skogsfan
649 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
Yes, det är också en sak jag tänkt på. Tänkte försöka tillverka någon sorts gummiupphängning till hdd'n. Annars har jag hört från folk att det ska fungera bra ändå, men frågan är ju som sagt hur länge. Men det där ordnar jag när den väl lägger av isf, har den ändå liggandes. Och då får det nog bli en flashdrive som du säger, det ska ju vara stöttåligt.

mina största funderingar ligger kring de andra komponenterna, skärm, ljudkort, GPS och platsbrist, någon som tänker något om de sakerna?

Miramithe skrev:
bra idé men tror att hårddisken kommer bli ett problem i och med att det inte är så stilla i en bil.
till och med skakreducerade laptops klarar ju inte mer en ett år aktiv användning om man har den med sig överallt, man kan ju lägga op på ett flashdrive så kan man köra extern hårddisk som man dämpar på någe sätt så dör inte allt när disken lägger av...

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
1 augusti 2009
Jag har kört laptops, standard atx-datorer, rena specialbyggen med SSD och passiv kylning utan några som helst komplikationer i bilen, skärmen blir seg när det är minus 25 ute, men allting har snurrat som det ska.

Dock skulle jag rekommendera en HU, rätt skönt att bara kunna slå igång en skiva när man ska till macken för att köpa mjölk istället för att vänta på att allting ska boota.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

45 Inlägg
1 augusti 2009
Jag tycker att du tänker helt fel men det är försåss din sak.
Om jag skulle bygga "bildator" så skulle jag göra ganska mycket annorlunda.

Så här skulle jag göra:

Köpa en netbook och montera den i bilen,  kanske i skuffen eller någon annanstans.
Skaffa en VGA touchsceen och montera snyggt fram och koppla denna till netboken.

Fördelar med detta?
Jo, största fördelen är att netbooken har ett eget batteri sen är det det ju mindre jobb med det hela wink

Fördelar med eget batteri är att de kan ha datorn i sleep mode när du inte använder den så den startar på ~5sek. Problemet med att köra en fullsize dator i sleep är att den drar ström hela tiden från bilbatteriet. Men en laptop tuggar i sleep i ca 3dagar inann interna batteriet dör.

Så då har du laptopen så den sitter kopplad till bilbateriet endast när tändningen är på. På så sätt kommer den att nästan hela tiden köra på extern ström och ladda batteriet. Det är förståss möjligt att den vid många korta körningar till slut kommer att få slut på internabatteriet eftersom den ligger mer i sleep än i laddning. Men i det fallet så confar men den bara att gå ned i hibernation vid mindre än 10% så kommer den bara ta ~30sek att starta.

Allt detta är mycket bättre eftersom du får en netbook för runt 2,5k.

Dessutom ska du ha en hu för småsaker och för en redig preamp sen kör du bara netbooken via aux.

Men motivera gärna fördelarna med en desktop burk i bilen.
Senast redigerat av Josasp (1 augusti 2009)

9 108 Inlägg
1 augusti 2009
Planerade också att installera desktop i Omegan men ändrade mig snabbt eftersom det var så satans mycket enklare att köra med laptop istället så det tycker jag också du ska fundera på.

200 Inlägg
1 augusti 2009
Intel lanserar väll en ny HDD nu utan rörliga delar? som dessutom är snabbare än en vanlig HDD

Skogsfan
649 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
Mja, det är nog som ni säger en hel del smidigare att ha en laptop i bilen, min största fråga i det hela är ju dock ekonomin, har inte bra sådan och fördelen för mig i detta läge är väll isf att jag har datorn gratis.

Å andra sidan så får jag ju ändå köpa nätaggregat och chassi nu, vilket man ju får med på köpet vid en laptop.

Men hur blir det med ljudkort? Detta måste jag ju då köpa till laptopen, eftersom jag tvivlar på att det integrerade är särskilt bra.

Så fördelarna med desktop för mig blir nog då att jag i stort sett redan har datorn och ljudkort. Men stort minus är ju då platsen och avsaknad av internt batteri då. Batteriet har jag inte tänkt på förut och var ju en väldigt bra sak!

Men annars, om jag nu inte väljer att satsa på en laptop istället, är de komponenter jag har valt de näst intill optimalaste för mitt ändamål?

Fan i skogen!

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 augusti 2009
Josasp skrev:
Fördelar med eget batteri är att de kan ha datorn i sleep mode när du inte använder den så den startar på ~5sek. Problemet med att köra en fullsize dator i sleep är att den drar ström hela tiden från bilbatteriet. Men en laptop tuggar i sleep i ca 3dagar inann interna batteriet dör.

De där 12V nätaggregaten är inte så dumma som de ser ut, till "fullsize"-datorer, då de känner av spänningen, och slår av vid viss spänning, ger ström 30sekunder efter man stänger av bilen, remote till slutsteg, m.m.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

9 108 Inlägg
1 augusti 2009
Uppfattade inte att det integrerade ljudkortet var sämre än något annat. Hade en gammal laptop och körde med två MDS-slutsteg ihopkopplade och det ena gick rätt in i hörlursutgången, lät som aldrig förr wink

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
1 augusti 2009
Har aldrig stött på ett internt ljudkort som har låtit i närheten av OK, då är jag inte så kräsen heller.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Skogsfan
649 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
Ja nej, vanliga integrerade ljudkort är väll inte det bästa. Har hållt på en hel del med inspelning via datorn osv, då är det ju iof mest ingångsljudet som spelar roll men ja. vad jag förstått så är inte de integrerade lika bra som andra, ljudet låter klart bättre genom mitt dyrare kort än mitt interna. smile

Fan i skogen!

45 Inlägg
4 augusti 2009
TurbOla skrev:
Josasp skrev:

De där 12V nätaggregaten är inte så dumma som de ser ut, till "fullsize"-datorer, då de känner av spänningen, och slår av vid viss spänning, ger ström 30sekunder efter man stänger av bilen, remote till slutsteg, m.m.

Ja men de tillåter inte datorn ligga i sleep i flera dagar. Skillnad på sleep och hibernation är att sleep startar en dator från lika fort som en hu men hibernation tar runt 1min.

Att du hör märkbar skillnad på din hemmautrustning mellan inernkort och extern tvilvar jag inte på, kör så själv.

Men att du i en bil skulle höra märkbar skillnad tror jag inte. Bilstereo är i de flesta fall inte tillräckligt med HiFi för att du ska höra skillnad. Man har t.ex. mycket högre tolerans för THD i bilstereosammanhang än i hemmaljud plus en massa andra faktorer.

Reservdansk
6 271 Inlägg
4 augusti 2009
Josasp skrev:
Ja men de tillåter inte datorn ligga i sleep i flera dagar. Skillnad på sleep och hibernation är att sleep startar en dator från lika fort som en hu men hibernation tar runt 1min.

Helt förståeligt, att hålla en bildator i sleep-mode i flera dagar skulle dra ut batteriet ganska fort skulle jag gissa på. smile
Men fortfarande så kan man ställa in nätaggregatet på sleep (beror nog på modell av nätagg) men den kommer ändå övervaka spänningen, och slår ifrån all ström ifall batteriet skulle vara på väg att gå under 12V, de flesta bilar idag går inte att starta om man inte har minst 12v ju. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

45 Inlägg
4 augusti 2009
TurbOla skrev:
Josasp skrev:

Helt förståeligt, att hålla en bildator i sleep-mode i flera dagar skulle dra ut batteriet ganska fort skulle jag gissa på. smile
Men fortfarande så kan man ställa in nätaggregatet på sleep (beror nog på modell av nätagg) men den kommer ändå övervaka spänningen, och slår ifrån all ström ifall batteriet skulle vara på väg att gå under 12V, de flesta bilar idag går inte att starta om man inte har minst 12v ju. smile

Ett mordernt laptop batteri slits minde om det används konstant mellan 50-80%.

Sen håller ett laptopbatteri runt 500 cyckler alltså från 100 till 0, men om det ligger mellan 50-80% räknas det inte som en cyckel alltså hållet det mycket längre. Det går att confa win så den går i hibernaton vid 50%.

603 Inlägg
4 augusti 2009
Jag påbörjade också ett sånt här projekt för ett halvår sen ungefär. Mitt problem var då hur jag skulle starta laptopen. Är enda sättet att plocka isär den och lösa på en kabel och sätta en knapp på lämpligt ställe i kupén? Jag tog isär och kollade men var ju inte så jag ville sätta mina fingrar och löda på de kretskorten iaf. Kunde inte ens med säkerhets säga vart startknappens kabel skulle lödas på.
Någon som har löst det problemet bra så tar jag gärna upp projektet igen.
Sebbe

In hoc signo vinces

4 005 Inlägg
4 augusti 2009
Trevligt projekt!

Jag håller på med samma sak, men trots att jag har ett 40-tal stationära datorer så blir det en lenovo t60 laptop och en dockningstation.

Anledningen? Vibrationer.

Lenovo/ibm är rätt svåra att ha död på hårddiskar i den, tappar du den så har den hunnit bromsa ner och stanna hårddisken innan impact. Har testat överallt, gåendes, åka tåg, taxi, rullbord m.m. Fungerar kalasbra.
När g-trycksensorn registrerar störningar, så stannar den inte disken helt utan går ner till ~500 varv vilket innebär att det går att använda datorn under tiden.  Detta går även att ställa in. Tex på tåget där det vibrerar mycket får man ställa ner känsligheten lite för att kunna se på film.

Det inbyggda ljudkortet låter väl sådär. Jag hör en KLAAAR skillnad. Lite som en trasig signaljord. Detta skiljer mycket på vad det sitter för ljudkortskretsar på laptopen, detta gäller även stationära.

Så det blir ett externt creativeljudkort.
För mig som har flera slutsteg så hamnar framsystemet på framkanal på ljudkortet och bakhögtalare på bakkanal på ljudkortet och bas på basutgång på ljudkortet. så går det att tweaka lika bra som en huvudenhet.

45 Inlägg
4 augusti 2009
zetec skrev:
Jag påbörjade också ett sånt här projekt för ett halvår sen ungefär. Mitt problem var då hur jag skulle starta laptopen. Är enda sättet att plocka isär den och lösa på en kabel och sätta en knapp på lämpligt ställe i kupén? Jag tog isär och kollade men var ju inte så jag ville sätta mina fingrar och löda på de kretskorten iaf. Kunde inte ens med säkerhets säga vart startknappens kabel skulle lödas på.
Någon som har löst det problemet bra så tar jag gärna upp projektet igen.
Sebbe

Med en multimeter och någon minuts letande lär du ju hitta lödpunkterna för power knappen.

Sen löder du bara några super tunna fina kablar som du kan dra ut under batteriet eller något för att inte förstöra utseendet. Sen tar du bara och kopplar ett relä så du kortsluter dessa två tåtar så har du en powerknapp.

En liten snabb modd som tar betydligt mindre tid än att bygga en egen burk smile

EDIT: Angående externt kort så har vissa netbooks expresscard slot. Lenovo s10e bla.
Thinkpads är nog näst bästa val för bil, bäst är nog Panasonic Toughbooks. Men inte att man skulle offra en burk som duger till mycket mer till bildator.
Senast redigerat av Josasp (4 augusti 2009)

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
4 augusti 2009
HDD är väl inte det största problemet? bara att köra på SSD juh så kan ni krocka bilen ett par gånger innan den dör...

å det gäller ju både laptop / stationär / netbook...

4 005 Inlägg
4 augusti 2009
En sak som kan vara värd att veta är vad som gäller för försäkringsbolaget.

Jag kollade upp detta med trygghansa förra veckan.

För mig så fungerar det så att försäkringsbolaget ersätter ljud upp till 15k.
Datorer och handdatorer går även det på försäkringen om det blir skadat/stulet.
Det som gäller då är att utrustningen är avsedd att ENBART användas i bilen och får inte användas någon annanstans.

Det är rätt svårt att sätta fast en laptop bra och göra den fast monterad. Så det som gäller då är att tex sätta fast datorn med en låswire.

Jag frågade skaderegleraren om jag kunde skicka in nyckeln till låswiren till trygghansa och på så sätt "bevisa" att datorn sitter fastlåst där. Han tyckte det var en bra idé. smile
Antar att det räcker med några bilder på att utrustningen är fast monterad.
En dockningsstation är en bra sak för mig, den lösningen fungerar utmärkt.

Sök