3890
Sök

Mb e220 Svänghjulsbyte Startar ej.

S-klass =)
295 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
Hejsan,

Har bytt lamell, tryckplatta å svänghjul på bilen.. efter att ha monterat allt så vill den inte starta alls..
Den drar runt motorn som den ska å allt.. men vill inte alls..
Är ingen gnista på stiften..
Har tagit lös vevaxel givaren eller va de nu heter å rengjort...

Bil: Mercedes Benz e220 -94...

Bilen fungerade att köra med de gamla svänghjulet, FAST de var spruckit å fattades små bitar...
å tryckplattan var av.. Så den är körd till stället där jag fixar den nu, Sist den gick stängde jag av den på nyckeln..

Kan de vara så att de finns 2 olika svänghjuls typer till min merca?
En för den som läser av vevaxel varven å tänder där efter..
Å en för den modellen som inte läser av vevaxel varven.. (kommer inte ihåg va den kallas just nu)

Å att ja helt enkelt satt ditt fel svänghjul??

Andra tips på vad de kan vara är välkomna..

1 319 Inlägg
2 augusti 2009
nollade du allt innan du satte på svänghjulet?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
2 augusti 2009
Mercedes har ett stift i vevaxeln så det går inte att sätta svänghjulet fel så det spelar ingen roll om man nollar motorn eller inte.

Var det några skador på givaren när du tog ur den? Kan kolla senare på jobbet om det finns 2 olika svänghjul till din bil.

Pm:a regnr alt. chassinr så blir det lättare för mig att kolla så det blir rätt svänghjul.

S-klass =)
295 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
Volvofarfar: Nope nollade den inte. för de behövs inte på mercedes...

G-man: Givaren såg fin ut.. Inga skador eller något alls på den, och som sagt, den gick ju att köra till platsen å stängde av den på nyckeln på där den pallades upp för att byta allt.. Skickar Reg å chassi när ja e i garaget.. hittar inte chassi nr när ja kollar upp bilen, å har inte fått  ägarpappren ännu..

Går de att mäta om givaren gett upp? men har svårt att tro att den har de då den kördes till platsen..

Ska och hämta gamla svänghjulet som e spruckit hos han ja köpte den nya svänghjulet...
å skruva lös den nya å jämföra idag..  Kul om dom e likadana.. För då har man ju inte en blekaste om vad som har pajat medans vi skruvat.. och underhuven har vi inte varit alls..

857 Inlägg
2 augusti 2009
Kan ohm-mäta givaren, ska vara ca 1100-1200ohm däromkring eller mäta spänning i den när man kör på starten. Dock vet jag inte hur mycket spänning det ska vara i den när man kör på starten.

S-klass =)
295 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
På tal om blommor å bin..

Givaren där.. Ska ju läsa av något va?
Först har vi ju startkransen, Men på sidan mot motorn från startkransen.. ska de väl finnas något som den läser av?

Han ja köpte den av prata om nå hål eller pinne eller nå.. som man skulle se genom hållet.. Men de e ju helt runt å inge håll eller pinne någonstans, å vi drog runt motorn å kollade hela svänghjulet...

Finns en annan merca motor där jag håller på skruva, så vi små kika på den lite iaf.. Dock diesel, och automat.. Men man tycker ju principen borde vara den samma.. På den motorn fanns de typ en en till tandad grej på motorsidan av startkransen som givaren läser av.. Eller iaf e rakt ovanför å riktad mot..

Aja nu blir de å åka till bilen, å ta lös allt.. å hämta de gamla svänghjulet å jämföra..

Skriv gärna om ni kommer på nå som kan tänkas vara fel..
Alla tips e välkomna då ja vill ha bilen klar idag helst smile

857 Inlägg
2 augusti 2009
Ska som sagt vara nåt hål eller pinne som sticker ut som givaren ska läsa mot. Finns inte det så får inte givaren nån signal för att kunna tända.

S-klass =)
295 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
Okej... Tagit lös den som vi satt på nu iaf.. fanns inge på den...

Å så har ja skickat pm till dig g-man me reg å chassi..

S-klass =)
295 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
Aja Nu har vi kommit fram till att de är svänghjulet som är boven i dramat..

Så nästa fråga blir väl... har m111.960 motor i min...
Från vilka andra mercedes passa svänghjulet å funkar i min?
Passar de t ex från en e200? som är nyare än 92? för den har nog motor m111.940... osv...
Tacksam för svar.. då ja letat å finner att svänghjul till min inte växer på träd smile

857 Inlägg
3 augusti 2009
Ska se om det går att kolla vilka bilar ditt svänghjul passar till.

S-klass =)
295 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
aja har hittat ett sväng hjul.. som passar förhoppningsvis smile tack vare g-man..

Aja bjuder på en bild på gamla svänghjulet i väntan på att de nya ska komma smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/88371/large/728154_l8kt5r.jpg

Sök