Bilprovningen kör som svin rasat diff med mera

Funkiee Saab älskare!
6 augusti 2009 · 4 597 Inlägg

dom körde som ett svin med min 9000, men när samma bes. gubbe skulle besiktiga pappas bil, åkte jag med, då jävlar skulle han köra sakta o fint, jävla apor de där..... nästa gång ska jag fan köra bilen själv... vill ju inte betala 300kr för att få bilen trasig, utom då saker som inte får pajja när man ex. ska panikbromsa såklart!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
6 augusti 2009 · 5 753 Inlägg

_budde_ skrev:
.  men om man e på efterkontroll o ska bes om bilen.  så kan dom inte lägga till mer 2:or än dom som du redan fått..
Mvh

Jo det kan dom..



För övrigt så brukar som köra som svin med mina bilar med, men bilarna ska ju användas så låt dom stackarna ha kul tongue

Senast redigerat av _Glenne_ (6 augusti 2009)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
nordstromj
6 augusti 2009 · 1 772 Inlägg

Haha

Kommer ihåg i vintras när en kompis skulle besikta sin Ford Sierra, vi stod utanför och vänta och redan när besiktningsgubben kör ut hör man hur han gasar, kan tillägga att han var av lite äldre modell, 50-60 kanske. Men iallafall hör man hur han försvinner på ställ bakom stationen och sedan kommer han på fullhäng fram bakom hörnet och slår runt ett varv och innan bilen stannat slänger han i ettan på varvstoppet och kör iväg igen...big_smile

Senast redigerat av NordstromJ (6 augusti 2009)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
XL-Dempa
6 augusti 2009 · 457 Inlägg

-Mackan- skrev:
Den ända provkörningen de gör i Nyköping är mellan bromstesthallen och avgas/leder/rost kontrollhallen. Och det är sträcka på ca 25m. Och då hinner man knappt upp 30km/h.

Är det en längre sträcka de åker när de provkör? Skulle bli skit sne om de körde hårt med bilen, för det finns det ingen anledning till att göra.

på 25 M hinner man ju upp i rätt bra fart om man stämplar med vissa bilar tongue

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!
Buick GNX (1987)
gamlingen
6 augusti 2009 · 5 198 Inlägg

Håller inte bilen för lite gasa på bes, då lär den väl inte hålla annars heller.. spec så borde den inte få 17st 2 or. då måste verkstan ha missat sitt jobb. Då skulle jag klaga på verkstan iaf.

Louksor
6 augusti 2009 · 1 915 Inlägg

Då jag oxå blev nyfiken o vill veta vilka fel det var så kollade jag upp det.
Här kommer felen:
2009-08-05
Strålkastare halvljus vänster inställning felaktig/bländande
Strålkastare halvljus höger svagt ljus
Skyltlykta ur funktion
Stötdämpare fram, båda sidor dämpverkan otillräcklig
Parkeringsbroms rörelsereserv kort
Däck fram höger skadat punkterat
Däck bak vänster slitet/skadat, kord synlig
Spindelled fram vänster glapp
Bakvagnsram lagring fram, båda sidor glapp
Krängningshämmare fram höger fastsättning lös
Däck fram vänster ett st, mönsterdjup för litet
Länkarmslagring fram, båda sidor bakre glapp
Vindrutespolare ur funktion
Vindruta försedd med färgat skikt/film
Vindrutetorkare ur funktion
Provkörning drar i sidled
Provkörning missljud i bakvagn
Avgassystem läckage, avgasmätning inte utförd

Har svårt att hitta de där 17st 2orna endast på bakaxeln som TS säger sig fått....

Han har besiktat bilen totalt 3gånger detta år

Första besiktning fick han:
2009-05-28
Strålkastare halvljus båda sidor svagt ljus
Rattaxel nöter mot annan detalj
Bromsslang fram vänster skadad
Fjäder fram, båda sidor för kort (risk att komma ur läge)
Hastighetsmätare ur funktion

Andra besiktning (efterkontroll) fick han:
2009-07-02
Strålkastare halvljus båda sidor svagt ljus

Sen blev det en ny besiktning och då fick han felen som jag skrev först i inlägget.
Hade han fixat halvljuset svaga ljus innan ombesiktning hade bilen blivit godkänd.
Senast den var godkänd av SBP var 2006.


Bilen ägs av en Stefan, så antar att det är pappa till Viktor (TS) skenförsäkring! ajabaja mad

T16_AeRo skrev:

VWolkswagen skrev:
Jag skulle gärna vilja se det där bes pappret? ta en bild och lägg upp på det så vi får se hur man lyckats hitta 17 2or på en bakvagn

En till som gärna skulle vilja se..
Luktar BS!

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Sokrates Eliminator
6 augusti 2009 · 1 441 Inlägg

*LOL* Konstigt att den blev underkänd, bilen verkar vara totalt slut.
Kollad av verkstad? Den verkstaden skulle jag nog prata med.
Helt rätt av SBP.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
gamlingen
6 augusti 2009 · 5 198 Inlägg

Fy för fåglarna för att möta den bilen...

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
6 augusti 2009 · 1 594 Inlägg

larsson.m skrev:
Då jag oxå blev nyfiken o vill veta vilka fel det var så kollade jag upp det.
Här kommer felen:
2009-08-05
Strålkastare halvljus vänster inställning felaktig/bländande
Strålkastare halvljus höger svagt ljus
Skyltlykta ur funktion
Stötdämpare fram, båda sidor dämpverkan otillräcklig
Parkeringsbroms rörelsereserv kort
Däck fram höger skadat punkterat
Däck bak vänster slitet/skadat, kord synlig
Spindelled fram vänster glapp
Bakvagnsram lagring fram, båda sidor glapp
Krängningshämmare fram höger fastsättning lös
Däck fram vänster ett st, mönsterdjup för litet
Länkarmslagring fram, båda sidor bakre glapp
Vindrutespolare ur funktion
Vindruta försedd med färgat skikt/film
Vindrutetorkare ur funktion
Provkörning drar i sidled
Provkörning missljud i bakvagn
Avgassystem läckage, avgasmätning inte utförd

Har svårt att hitta de där 17st 2orna endast på bakaxeln som TS säger sig fått....

Han har besiktat bilen totalt 3gånger detta år

Första besiktning fick han:
2009-05-28
Strålkastare halvljus båda sidor svagt ljus
Rattaxel nöter mot annan detalj
Bromsslang fram vänster skadad
Fjäder fram, båda sidor för kort (risk att komma ur läge)
Hastighetsmätare ur funktion

Andra besiktning (efterkontroll) fick han:
2009-07-02
Strålkastare halvljus båda sidor svagt ljus

Sen blev det en ny besiktning och då fick han felen som jag skrev först i inlägget.
Hade han fixat halvljuset svaga ljus innan ombesiktning hade bilen blivit godkänd.
Senast den var godkänd av SBP var 2006.


Bilen ägs av en Stefan, så antar att det är pappa till Viktor (TS) skenförsäkring! ajabaja mad

Å sånna biljävlar möter man i trafiken... Bort med skiten bara!
Har åkt omkring i massor med olika balla bilar och aldrig varit i närheten av alla rövarhistorier på besiktningen som presenteras i denna tråd. TRAMS!
Är nu era åk så så jävla dåliga så att de inte tål lite pisk ifrån en lite entuiastisk besiktningskille så kanske ni skulle fundera på bilens kondition innan ni åker in på bilprovningen. Sen VARFÖR... står ni kvar i hallen och ser på när bilen provkörs och försvinner runt hörnet om nu bilen är så förbannat häftig, vråltrimmad osv. *SUCK* Det är ju för f-n bara att åka med och INGEN kan hindra er från det.

Senast redigerat av hotrodder (6 augusti 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Pierre_r Lastbilsmekaniker
6 augusti 2009 · 729 Inlägg

båge skrev:
har aldrig varit med om att ha blivit erbjuden att åka med på besiktning! aldrig tänkt på det!

Det har jag. Senast idag när jag besiktigade grand cherokeen.

kolvas
6 augusti 2009 · 4 001 Inlägg

Fan, den ena ska vara värre än den andra i denna tråden om hur besiktningspersonal kört med era bilar, jag har besiktigat minst 50-60 bilar och aldrig varit med om en enda gång dom gjort på det viset många beskriver här.

Och till TS så borde en sån bil som din köras till skroten eller tas bort ifrån vägarna omgående tills ALLA fel är fixade, kör man in till SBP med en sådan bil bör personalen där be polisen komma och hämta körkortet från vedebörande också för enligt mig så är det förbrukat.

Sen undrar jag varför man ska bli erbjuden att åka i sin egen bil, det är väl bara att sätta sig i den, jag har aldrig blivit utkastad.

Senast redigerat av kolvas (6 augusti 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Rock-Star
6 augusti 2009 · 2 982 Inlägg

larsson.m skrev:
Då jag oxå blev nyfiken o vill veta vilka fel det var så kollade jag upp det.
Här kommer felen:
2009-08-05
Strålkastare halvljus vänster inställning felaktig/bländande
Strålkastare halvljus höger svagt ljus
Skyltlykta ur funktion
Stötdämpare fram, båda sidor dämpverkan otillräcklig
Parkeringsbroms rörelsereserv kort
Däck fram höger skadat punkterat
Däck bak vänster slitet/skadat, kord synlig
Spindelled fram vänster glapp
Bakvagnsram lagring fram, båda sidor glapp
Krängningshämmare fram höger fastsättning lös
Däck fram vänster ett st, mönsterdjup för litet
Länkarmslagring fram, båda sidor bakre glapp
Vindrutespolare ur funktion
Vindruta försedd med färgat skikt/film
Vindrutetorkare ur funktion
Provkörning drar i sidled
Provkörning missljud i bakvagn
Avgassystem läckage, avgasmätning inte utförd

Har svårt att hitta de där 17st 2orna endast på bakaxeln som TS säger sig fått....

Han har besiktat bilen totalt 3gånger detta år

Första besiktning fick han:
2009-05-28
Strålkastare halvljus båda sidor svagt ljus
Rattaxel nöter mot annan detalj
Bromsslang fram vänster skadad
Fjäder fram, båda sidor för kort (risk att komma ur läge)
Hastighetsmätare ur funktion

Andra besiktning (efterkontroll) fick han:
2009-07-02
Strålkastare halvljus båda sidor svagt ljus

Sen blev det en ny besiktning och då fick han felen som jag skrev först i inlägget.
Hade han fixat halvljuset svaga ljus innan ombesiktning hade bilen blivit godkänd.
Senast den var godkänd av SBP var 2006.


Bilen ägs av en Stefan, så antar att det är pappa till Viktor (TS) skenförsäkring! ajabaja mad

Residence skrev:
Tycker att det luktar: min bil var i katastrofläge och nu vill jag lägga skulden på sbp.

Det är min åsikt, sen om TS bara Söker stöd så finns andra forum för detta.
Givetvis har man läst om sbps inkompetens menmen

HAHAHA bullshit bullshit bullshit. detta får mig att tänka på när cartman sket genom munnen BAHAHAHA.
tycker att du ska lämna in din bil på skroten då den är livsfarligt. det är inte värt att laga då det skulle kosta mer än vad bilen är värd när den är HEL, sen undrar jag hur mycket mer av dina 4159 inlägg förutom detta som är BULLSHIT det med.
asså tycker jag lackar när folk LJUGER för att få stöd och Råd BARA FÖR ATT KUNNNA LÄGGA SKULDEN PÅ NÅGON ANNAN. ruttna än. hoppas folk i ditt område ser denna tråd och därefter när de ser dig så kommer de relatera till cartman!

Senast redigerat av Residence (6 augusti 2009)

Echelon
6 augusti 2009 · 186 Inlägg

kolvas skrev:
Fan, den ena ska vara värre än den andra i denna tråden om hur besiktningspersonal kört med era bilar, jag har besiktigat minst 50-60 bilar och aldrig varit med om en enda gång dom gjort på det viset många beskriver här.

Och till TS så borde en sån bil som din köras till skroten eller tas bort ifrån vägarna omgående tills ALLA fel är fixade, kör man in till SBP med en sådan bil bör personalen där be polisen komma och hämta körkortet från vedebörande också för enligt mig så är det förbrukat.

Sen undrar jag varför man ska bli erbjuden att åka i sin egen bil, det är väl bara att sätta sig i den, jag har aldrig blivit utkastad.

Håller med dig Kolvas, har aldrig blivit erbjuden heller, jag bara sätter mig i passagerarsätet, ingen som någonsin klagat på det. Sedan har jag heller aldrig varit med om att de gasar skiten ur bilar, när jag besiktigade M3an så visst, han gasade upp lite när han skulle till lastbilsavgastestarna då de normala inte funkar på fyra pipor, men aldrig några varvstopp eller våldsamt körande.

Den största njutningen i livet är att gör det andra säger att man inte får göra
Volvo XC90 (2006)
Hakan_J
6 augusti 2009 · 380 Inlägg

Känns som att dä ä mycket rövarhistorior här i denna tråden,finns säkert massa folk som tror på alla dessa historior om besikningspersonal som plågar livet ur bilarna å som nu skiter ner sig bara av tanken på att besikta sin "pärla" ,under alla år som ja har besiktat mina bilar så har aj aldrig vart med om att dom har kört vårdslöst eller ens gasat mer än nödvändigt.

te_wik Forummoderator
6 augusti 2009 · 12 813 Inlägg

Lås tråden, detta är ju bara svammel rakt igenom.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
RallyHenrik85 Lång & Smal!
6 augusti 2009 · 462 Inlägg

Hakan_J skrev:
Känns som att dä ä mycket rövarhistorior här i denna tråden,finns säkert massa folk som tror på alla dessa historior om besikningspersonal som plågar livet ur bilarna å som nu skiter ner sig bara av tanken på att besikta sin "pärla" ,under alla år som ja har besiktat mina bilar så har aj aldrig vart med om att dom har kört vårdslöst eller ens gasat mer än nödvändigt.

Håller med! I Karlstad har dom tagit ett extra varv för mig om CO-halten har vart för hög.. men det är ju ingen hårdkörning direkt! Och dom har faktiskt frågat varje gång om ja ska åka med i bilen runt smile Då kör ju ja bara sunkiga Volvos så *hehe*

//Henrik Johansson
Fredrik_Rangert Egenföretagare
6 augusti 2009 · 999 Inlägg

larsson.m skrev:
2009-08-05
Strålkastare halvljus vänster inställning felaktig/bländande
Strålkastare halvljus höger svagt ljus
Skyltlykta ur funktion
Stötdämpare fram, båda sidor dämpverkan otillräcklig
Parkeringsbroms rörelsereserv kort
Däck fram höger skadat punkterat
Däck bak vänster slitet/skadat, kord synlig
Spindelled fram vänster glapp
Bakvagnsram lagring fram, båda sidor glapp
Krängningshämmare fram höger fastsättning lös
Däck fram vänster ett st, mönsterdjup för litet
Länkarmslagring fram, båda sidor bakre glapp
Vindrutespolare ur funktion
Vindruta försedd med färgat skikt/film
Vindrutetorkare ur funktion
Provkörning drar i sidled
Provkörning missljud i bakvagn
Avgassystem läckage, avgasmätning inte utförd

Inte f-n är den bilen slut, det är ju många skitfel...
Det enda som är jobbigt att laga är "Bakvagnsram lagring" aka Silentblocken, och att byta bakaxel.

Även om det är rätt att SBP skall provköra bilarna så får det vara nån måtta på hur hårt man kör.

Men besiktningsmannen blev nog irriterad när han såg att du kom in på en andra ombesiktning med uppenbara fel som däck med synlig kord osv. Då blir dom rätt nitiska och vill hitta alla fel, har själv råkat ut för detta.

patrikke
6 augusti 2009 · 1 749 Inlägg

Håller med weeeman.
Bilen behöver ju inte vara slut för de påpekandena den fått, nummerplåtsbelysningen tex. Skrotar man en bil för det?

Det allvarligaste var väl skicket på däcken?
Skrotar man en bil för att däcken är dåliga?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
dan-kristian
6 augusti 2009 · 518 Inlägg

klarar bilen inte av att besiktningsmännen gasar lite med bilen så ska den inte vara på vägarna,kan varit att han märkte att silentblocken var dåliga och gasade lite mer för att redigt känna efter och sen in med bilen igen och ta en redig titt igen på blocken,,

Min bil får dom gärna gasa med då jag vet att bilen klarar av det,,krävs rätt mycket av en besiktningsman att rasa en frisk bakaxel,,

Din bakaxel var helt slut när du körde in bilen och behövdes bytas,inte kul när bakaxlen rasar och låser sig när du ligger på landsväg,Har själv råkat ut för det..

Forshem
6 augusti 2009 · 231 Inlägg

mtudiesel skrev:
klarar bilen inte av att besiktningsmännen gasar lite med bilen så ska den inte vara på vägarna,kan varit att han märkte att silentblocken var dåliga och gasade lite mer för att redigt känna efter och sen in med bilen igen och ta en redig titt igen på blocken,,

Min bil får dom gärna gasa med då jag vet att bilen klarar av det,,krävs rätt mycket av en besiktningsman att rasa en frisk bakaxel,,

Din bakaxel var helt slut när du körde in bilen och behövdes bytas,inte kul när bakaxlen rasar och låser sig när du ligger på landsväg,Har själv råkat ut för det..

Ne inte roligt när skiten rasar o låser sej, fick hyfsat kast i 80knyck och redde med mycket tur ut det hela..

On topic, åker man in o besiktigar en bil i det skicket får man fan räkna med att gubben blir sur o verkligen letar fel för att du slösat på hans tid.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang